Groep Oranje

Al het nieuws op een rijtje uit deze groep.

Groetjes,
Juf Bianca

30/05/2017 - Dagje naar school

Beste ouders, 

We zijn volop bezig met thema zintuigen. Deze week gaat het over ruiken. We weten ondertussen dat we kunnen ruiken om bijvoorbeeld brand te herkennen, maar ook om te weten wat we wel en niet kunnen eten. Komende weken komen de zintuigen zien, horen en voelen nog aan bod. 

Aan het eind van het thema wil ik graag met de kinderen naar het blotevoetenpad bij het buitencentrum in Schoorl. Hier kunnen de kinderen volop hun zintuigen gebruiken en kunnen we een heerlijk dagje uit hebben. Welke ouders willen mee om te rijden? Geef me even een seintje als je mee wilt. 

De planning is om op maandag 17 juli of op dinsdag 18 juli die kant op te gaan, net wanneer er genoeg ouders zijn om te rijden.

Ik hoop dat het lukt en dat we er een leuke dag van kunnen maken!

Groetjes Bianca 

18/05/2017 - Smaaktest

Vandaag is de moeder van Lizzie bij ons op bezoek geweest. Ze had vijf flessen bij zich: een rode,  gele, blauwe, groene en zwarte fles. De flessen leken gevuld met water, maar elke fles had zijn eigen smaak: Zoet, zuur, zout, bitter en umami. Aan ons de opdracht om te proeven welke smaak in welke fles zat. Dit was best lastig!

Elin heeft juf nog voor de gek gehouden. Ze zei dat juf een grote slok moest nemen omdat de volgende smaak die geproefd werd heel lekker was, maar eigenlijk was dat bitter! Juf kan hele rare gezichten trekken dan. 

Daarna hebben we in de kring nog een proefje gedaan waarbij we verschillende chipssmaken mochten proeven en raden wat het was. Zo hebben we augurkenchips, paprikachips, naturelchips en zout/peperchips geproefd. Ook erg leuk!

Ontzettend bedankt, de kinderen en juffen hebben genoten! Op naar de volgende 'gastles'!

18/05/2017 - Prikkel je zintuigen

Maandag na de vakantie zaten we gezellig in de kring, toen we plotseling een wekker hoorden in de klas. De verbazing was goed af te lezen van de gezichten. Jill vond al snel de wekker en merkte dat er ook een brief bij lag. De kinderen waren terecht gekomen in een speurtocht. Ze moesten op zoek naar een geurende schoenendoos in de huishoek. 

Vervolgens mochten zes kinderen de opdracht uitvoeren: Het goede product zoeken bij de juiste geur. Daarna was het voor 7 andere kinderen de beurt om uit verschillende bekers te proeven wat er in zat. Was het chocomel of fristi? of was het toch appelsap? Daarna was het tijd voor de voelopdracht voor een ander groepje kinderen. Ze moesten 2 dezelfde voorwerpen uit een zak halen. Bij de hooropdracht was het luisteren of ze 2 dezelfde doosjes konden vinden en bij de opdracht voor het zien werd er een zoek-de-verschillen opdracht gevonden. De kinderen vonden het erg leuk en waren meteen enthousiast!

De rest van de week zijn we op onderzoek uit gegaan wat betreft proeven. Welke smaken zijn er? hoe smaakt dat dan? Welke producten horen daarbij? Ook hebben we gekeken wat kleur doet met je smaak. We hebben roze, groene, gele en blauwe cake gegeten, maar moesten eerst bedenken welke smaak daarbij zou horen. Het bleek dat onze hersenen ons voor de gek hielden. Doordat we dachten dat de gele cake naar banaan zou smaken, leek het ook echt zo te zijn, maar uiteindelijk bleken alle cakejes hetzelfde te zijn. We hebben nog gekeken of juffen ook voor de gek te houden zijn en die tuimelden er net als ons in!

In de huishoek is een restaurant gemaakt, waarvan we sinds deze week weten wat voor restaurant: een pizzeria. Er worden verschillende pizza's bedacht en we gaan beginnen met het samenstellen van de menukaart.

Neem gerust een kijkje bij ons als je wat meer wilt weten over proeven! 

 

14/04/2017 - Thema zintuigen

Beste ouders, 

Na de vakantie gaan we in de oranje groep aan de slag met het thema zintuigen. Tijdens dit thema wil ik regelmatig mensen in de klas halen of een uitstapje maken. Hiervoor heb ik hulp nodig. Dit kan zijn door ergens mee naar toe te gaan, of misschien heeft u juist wel goede connecties.Ik heb zelf bij alle zintuigen al een aantal ideeën, maar heeft u zelf een leuk idee vertel het gerust. Ik wil in de meivakantie een planning maken wanneer we wat gaan doen. Komende week wil ik graag alle ideeën inventariseren. 

Proeven:
- Naar een bakkerij/restaurant toe gaan. (wie heeft er connecties?)
- Smaak testen 

Zien:
- Naar de opticien toe. (wie heeft er connecties?)
- Iemand die slechtziend is in de klas. (wie weet iemand?)

Voelen:
- Naar een blotevoetenpad. (wie heeft er connecties?)
- Massage workshop. (wie weet iemand?)

Horen:
- Naar de audicien (wie heeft er connecties?)
- Iemand die slechthoren is in de klas.  

Ruiken:
- Bezoek parfumerie (iemand connecties?)
- Zeepjes/shampoo maken (wie heeft er connecties?)

 

Ik zou het fijn vinden als de kinderen het thema nog niet te horen krijgen! Dit in verband met de startactiviteit na de vakantie. 

 

Groetjes Juf Bianca

 

11/04/2017 - Laatste week schoolfruit

Beste ouders,

Deze week is de laatste week dat de kinderen op woensdag, donderdag en vrijdag schoolfruit van ons zullen krijgen. Vanaf volgende week is het de bedoeling dat de kinderen op deze dagen zelf weer fruit mee naar school krijgen. 

Even een reminder: Willen jullie ervoor zorgen dat er op alle bakjes, trommeltjes en bekers namen staan. Ik heb regelmatig koekjes, appels, bananen en ander lekkers wat niet opgegeten wordt, omdat het van niemand is... De meeste ouders doen dit gelukkig al goed!

Groetjes Bianca

11/04/2017 - Thema afsluiting

Op donderdagavond 20 april is de afsluiting van ons schoolthema. Deze avond is van 17.30 - 19.00 uur en zal door de hele school heen georganiseerd zijn. U komt toch ook kijken welke activiteiten we met de kinderen gedaan hebben? 

27/03/2017 - Luizenmoeders/vaders gezocht!

Beste ouders, 

Na de vakantie worden de kinderen altijd gecontroleerd op hoofdluis door een groep luizenouders. We zijn hier heel erg blij mee. De laatste tijd is deze klus echter te groot om in één ochtend af te krijgen, daarom zijn we op zoek naar extra hulp!

Per klas willen we twee ouders die het luizenteam gaan versterken. De opzet is dat deze twee ouders zullen helpen door in twee groepen het luizenteam te ondersteunen. Dit betreft in elk geval de groep waarin uw kind zit. Dat zal in de oranje groep zijn samen met de rode groep. 

U kunt zich hiervoor opgeven bij mij. 

Groetjes Bianca

 

 

24/03/2017 - Veters strikken

Beste ouders en kinderen, 

Een aantal kinderen kan al goed zijn/haar eigen veters strikken, maar nog niet iedereen. Op vrijdag 21 april, net voor de vakantie, kunnen de kinderen van de oranje groep hun veterstrik-diploma halen op school. 

Voor het oefenen en het 'examen' ben ik op zoek naar ouders die willen helpen!

 

Groetjes juf Bianca 

 

24/03/2017 - Een ongelukje?

Beste ouders, 

De laatste tijd merken we in de klas steeds vaker dat het naar poep ruikt, maar we komen er niet achter hoe dat komt. Ik vermoed dat één of meerdere kinderen af en toe een ongelukje heeft en/of zijn/haar billen niet veegt, maar dit niet zegt. Om te voorkomen dat er vervelende dingen over gezegd gaan worden, is het wel belangrijk dat kinderen het melden als er een ongelukje is. Mocht dit nog lastig zijn voor uw kind, mag u het natuurlijk ook tegen mij zeggen, zodat ik er beter op kan letten.

Groetjes Bianca

24/03/2017 - Kijk dit ben jij!

Hallo allemaal,

Helaas heb ik vernomen dat de vorige blog verwijderd is van de site, hier hadden meer groepen last van. 

We zijn inmiddels al een aantal weken bezig met het thema 'Kijk dit ben jij'. We hebben ons tot nu toe vooral gefocused op het maken van foto's. We weten hoe je de verschillende onderdelen van een camera noemt en hebben zelf ook al foto's gemaakt. 

In de klas worden veel camera's gemaakt van constructiemateriaal en natuurlijk hangen er ook al veel camera's gemaakt van verschillende materialen. Op de gang bij de trap staat een mega grote camera. Deze is gemaakt door Eke met hulp van Noud en Anne. 

We zijn druk bezig met ons fototelboek. Neem gerust eens een kijkje in ons boek en tel lekker met ons mee. Veel kinderen hebben ondertussen een kinderfoto mee naar school genomen, maar nog niet iedereen. Het is wel leuk als we van iedereen een foto hebben, zodat we hier een collage van kunnen maken. Dagelijks komen een paar kinderen aan het woord en vertellen ze over hun foto. 

Na het weekend is de fotowinkel geopend. Laat hier gerust eens pasfoto maken door de kinderen! Wat ook erg leuk is, is onze bouwhoek. Hier staat regelmatig een gebouw van de foto. Raadt u welke het is?

Groetjes de Oranje groep

29/11/2016 - De taart van Welles-Piet

Sinterklaasfeest

Sinterklaas is al een tijdje in het land en we hebben het er dan ook erg druk mee in de klas. Iedereen heeft zijn voorletter geschreven met pepernoten, dus als je onze klas binnenstapt ruikt het heerlijk naar pepernoten. Dagelijks kijken we het Sinterklaasjournaal en we merkten dat Welles-Piet er een zootje van maakte met de taart! De ene keer zit er te veel meel in de taart, de andere keer zit er zout in de taart in plaats van suiker. Dan verbrand de taart weer, het is altijd wat met de Welles Piet. We besloten met de klas dat we hem graag wilden helpen, maar hiervoor moesten we wel weten hoe die taart gemaakt moest worden. Daarom besloten we om de Welles-Piet een brief te sturen. We hebben onze schoen gezet (met bakspullen, want we wilden de Welles-Piet, niet Sinterklaas en Amerigo) en zongen een liedje speciaal voor de Welles-Piet, bedacht door Eke:

Welles-Pieten-schoentje, gooi wat in mijn schoentje, gooi wat in mijn laarsje, dank u Welles-Pietje!

Dit heeft gewerkt en de volgende dag zat er in onze schoen het recept van de Welles-Piet. We hebben het recept met de klas gekeken en met een klein groepje hebben we gekeken wat de ingrediënten zijn. De ingrediëntenlijst hebben we verdeeld over de klas. Iedereen zou iets meenemen naar school om de taart van de Welles-Piet te maken. Helaas waren we even vergeten dat we ook een mixer,  een weegschaal, kommen en een taartvorm nodig hadden, daardoor lukte het donderdag nog niet om de taart te maken. Vrijdag hadden we ook alle spullen mee en toen hebben we in de kring de taart van de Welles-Piet gemaakt. Het was een heerlijke knoeibende, maar alles is goed gegaan. We hebben de taart in de oven gezet, de kookwekker gezet en nu was het wachten tot de taart klaar was.
Toen de tijd om was bleek dat de taart nog lang niet klaar was, het was nog een blubbertaart. We hebben wel 3x de tijd aangepast tot de taart eindelijk klaar was. Onze tip aan de Welles-Piet: De taart moet langer gebakken worden, verder is het recept helemaal goed! We hebben allemaal even lekker gesmuld van de taart, het was heerlijk! De Welles Piet heeft ons daarna nog een brief gestuurd om ons te bedanken voor onze hulp en tip. Nu maar hopen dat Welles-Piet het recept goed volgt!

O, ja! Niets vertellen aan Sinterklaas over de taart!

16/11/2016 - Wat een feest!

Wat een feest!

 

Na de herfstvakantie zijn we in de oranje groep begonnen met het thema “Wat een feest!”. In dit thema rollen we van feest naar feest.
Het eerste feest waarmee we aan de slag zijn gegaan is Sint Maarten. We hebben allemaal een egel lampion gemaakt. In de kring hebben we Sint Maarten liedjes gezongen. Ook hebben we gelezen waarom we Sint Maarten vieren. Op vrijdag 11 november hebben we nog Sint Maarten gelopen bij de gele en de rode groep. Erg gezellig, wat een feest!

Op maandag 14 november zaten we meteen al in de Sinterklaasstemming. De meeste van ons hebben de landelijke intocht bekeken en de eerste schoentjes zijn al gezet. In de huishoek is nu de kamer van Sinterklaas, waar pieten cadeautjes kunnen inpakken en pepernoten kunnen bakken. In de themahoek kunnen kinderen hun verlanglijstje maken en hun schoentje zetten, in de hoop dat de Sint en zijn pieten langskomen met een pakje.

Ondertussen gebeuren er in de klas nog heel veel andere dingen. Zo is iedereen bezig om zijn eigen piet te maken. Inpakpiet, Huispiet, Pietje Puk, Skateboardpiet en nog veel meer pieten zijn al gemaakt door de kinderen. Ook heeft iedereen zijn eerste letter gemaakt van pepernoten. In de bouwhoek wordt elke dag een nieuwe stoomboot gemaakt. Voor in de huishoek is een grote schoorsteen gemaakt. Verder zijn we veel aan het zingen over kapperpiet en over geschrokken pieten, omdat er een muis in de kelder zit. Het is een gezellige, drukke boel bij de oranje groep. Neem gerust eens een kijkje, dat vinden we alleen maar leuk!

 

Groetjes van de Oranje groep!

03/10/2016 - Verslag Holle Bolle Boom

Donderdag 22 september was het zover, de oranje groep ging op schoolreisje naar de Holle Bolle Boom. De dag begon met een theaterstuk van ‘het Zoldertheater’. Het stuk ging over Sjaan en de maan. De kinderen hebben hiervan genoten. Daarna kwamen de hulpouders en hebben we in de klas limonade en koekjes gedronken en gegeten en zijn we naar de Holle Bolle Boom gegaan. Daar hebben heerlijk binnen en buiten gespeeld. Tussendoor hebben genoten van een heerlijke picknick met kadetten, krentenbollen, ontbijtkoek en appeltjes. Het was een echte picknick, lekker buiten eten op een kleedje! Daarna nog een ijsje en als afsluiter van de dag een zakje chips. Kortom het was een geslaagde dag!

Met dank aan Roeby!

03/10/2016 - afsluiting thema 'ik wil de maan'

Op woensdag 12 oktober is de afsluiting van ons thema 'ik wil de maan'. Komt u ook een kijkje nemen? De avond is van 17.30 - 19.00 uur. We hebben inloop in de klas; met de kinderen gaan we een mooie tentoonstelling maken over de activiteiten die we hebben ondernomen. U kunt bij ons in de groep een kijkje nemen, maar mag natuurlijk ook bij de andere klassen rondlopen! We hopen u allen te zien!

03/10/2016 - schminken

Leerlingen van het regiuscollege bovenbouw zijn dit schooljaar gestart met het vernieuwde VMBO.
In het programma zit een opdracht 'kleuters schminken'. De leerlingen zelf hebben nagedacht over deze opdracht en zouden het ook graag in de praktijk willen uitvoeren en niet alleen op papier willen voorbereiden. Zodoende hebben ze ons benaderd! Op maandag 10 oktober komen deze leerlingen in de ochtend in de kleutergroepen schminken. 

22/09/2016 - De eerste weken

Ze vliegen voorbij die eerste weken! Met name de eerste dagen was het voor zowel de juf als de kinderen even wennen aan elkaar, maar nu we elkaar kennen hebben we het ontzettend naar ons zin. 

We zijn gestart met het thema 'Ik wil de maan', gebaseerd op het boek van Jonathan Emmett. Iedereen heeft de maan wel eens gezien, maar pakken lukt niet. Soms is de maan geel, soms grijs. Soms zien we een volle maan en soms maar een halve. Hoe komen die gaten eigenlijk in de maan? vroegen Eke en Koen zich af. Tijd voor een onderzoek: We hebben in boeken over de maan gekeken en kwamen erachter dat dit komt door de meteorieten. Maar wat zijn dat nou precies? In een video kwamen we erachter dat dit grote stenen zijn die inslaan op de maan. Die maken dan de gaten. Die noemen we de maankraters. We hebben ook zelf maankraters gemaakt in de zandtafel door grote stenen, de meteorieten, op de maan in het zand te gooien. We kwamen erachter dat grote stenen grote kraters maken en dat kleine meteorieten kleine kraters maken!

Ondertussen zijn we ook bezig geweest met hoe mol de maan wel zou kunnen pakken! Mol heeft een grote ladder nodig, zodat hij daarmee naar de mol kan klimmen volgens Rogier. Jill dacht wat anders: mol moet op de nek gaan zitten van een giraf. Ook kwam het idee dat mol een raket nodig heeft en die zijn we nu volop aan het maken in de klas! Iedereen heeft een eigen raket ontworpen op papier, maar ook in de bouwhoek zijn al meerdere raketten gebouwd. Raketten hebben een punt en hebben grote straalmotoren om de ruimte in te kunnen gaan en natuurlijk hebben ze ook ramen. Noud en Mike hadden zelfs een landingsbaan gemaakt bij hun raket in de bouwhoek, anders kan de raket niet landen. 

Deze week zijn we wat meer bezig geweest met mol, want wat is een mol nou eigenlijk? We wisten al dat het een diertje was die onder de grond leeft en dat hij kan graven. Ook wisten we al hij scherpe nagels heeft en dat hij heel stil kan zijn. Ook weten we dat mollen graag wormen eten, maar wat eet een mol nog meer? Ook willen we nog weten hoe een mol graaft en hoe een mol loopt. We willen nog weten hoe oud een mol kan worden en we willen ook weten of een mol een jongetje of een meisje is. En we vragen ons nu ook af hoe dat nou zit met molshopen. Wat zijn het en waarom maakt een mol molshopen? 
Dinsdag hebben we een rond de school gelopen om op zoek te gaan naar de molshopen. We hebben er meerdere molshopen gevonden, maar helaas hebben we toen geen echte mol gezien. Woensdag was dat wel even anders, toen juf Bianca zomaar met een dode mol in de klas kwam aanzetten. We hebben zo een echte mol kunnen bekijken en een mol is blijkbaar veel kleiner dan we dachten. Met handschoentjes aan mochten we ook even voelen, een mol heeft blijkbaar een hele zachte vacht! Ook viel het ons op dat zijn voorpootjes veel groter zijn dan zijn achterpootjes. En... een mol heeft ook een staartje! 

Komende week gaan we nog meer op onderzoek uit om meer te weten te komen over de mol, wie weet wat we nog meer ontdekken... lees het op onze volgende blog!

 

13/09/2016 - kleuterschoolreis

Aan de kinderen/ouders/verzorgers van de groepen 1/2

Op donderdag 22 september gaan wij met elkaar op schoolreis!
Eerst zullen we op Julianaschool centrum naar een theaterstuk gaan kijken van 'het zoldertheater'. Het heet 'Sjaan en de maan' en is gebaseerd op het boek 'ik wil de maan' waar wij over werken in de klas. De voorstelling zal plaatsvinden in een verduisterde gymzaal! Na de voorstelling is er eerst tijd om even wat te eten&drinken en daarna gaan we op pad.

Met auto's gaan we naar de 'holle bolle boom'. Daar kunnen we fijn binnen en buiten spelen. Rond 14.30 uur zullen we richting Schagen gaan, zodat we rond 15.00 uur op de Julianaschool centrum opgehaald kunnen worden. 

Deze dag hoeven de kinderen geen tussendoortje of lunch mee te nemen. Wij zorgen voor lekker na de voorstelling en bij 'de holle bolle boom' gaan we heerlijk picknicken!

Denkt u aan fijne speelkleding? Bij mooi weer graag uw kind vast thuis insmeren met zonnebrand. Ook zou het fijn zijn wanneer u een autostoeltje meegeeft deze ochtend, voorzien van naam.

We maken er een gezellige dag van! Groeten van de juffen

Ps. voor kinderen die deze dag naar de BSO gaan, hebben we al geregeld dat ze om 15.00 uur worden opgehaald. 

06/09/2016 - schoolreis

Op donderdag 22 september zullen de kleutergroepen op schoolreis gaan. Om half negen mogen de kinderen in de oranje groep verzamelen. We gaan in een verduisterde grote gymzaal naar een theaterstuk kijken van 'het zoldertheater'. Het theaterstuk heet 'Sjaan en de maan' en is gebaseerd op het boek 'ik wil de maan' waar wij over werken in de klas. 
Wanneer het theaterstuk klaar is en we hebben wat gegeten, gaan we naar 'de holle bolle boom' met de kinderen. Daar zullen we ons de rest van de middag vermaken! De kinderen zullen rond 15.00 uur terug zijn op de Julianaschool.

Meer informatie volgt binnenkort in een brief en op ons blog!

13/07/2016 - Laatste Blog van dit schooljaar

Laatste blog van dit schooljaar

Voor de vakantie nog een verslag van de afgelopen tijd in de oranje groep. We zijn natuurlijk verder gegaan met het thema circus. En de kinderen wilden net als de andere kleutergroepen ook graag een circusvoorstelling geven. Dus oefenden we clownsacts en acrobatenkunsten. Ook leerden we een moeilijke goocheltruc die steeds meer kinderen begrepen… We zongen vaak de circusliedjes en speelden op instrumenten.1 juli was de generale repetitie en toen waren er bijna 20 mensen die kwamen kijken. Op 4 juli was de speelzaal nog mooier versierd en kwamen er ongeveer 40 mensen. Wat leuk dat er zoveel belangstelling was maar ook spannend: veel kinderen vergaten te zingen terwijl ze de liedjes zo goed kenden. Sommigen wilden ook liever even bij mama of juf zitten. Toch was het leuk dit met de groep te doen! Bij de generale is er een film gemaakt die nog te bestellen is.

Tijdens het thema hebben we weer lekker in de bouwhoek gewerkt. Alle kinderen maakten in tweetallen een circustent. Er werden clowntjes geschilderd en gevouwen en we knutselden ook een circustent. Tijdens het eten werd er steeds voorgelezen uit een van de vele boeken over het circus.  

Gym van meester Olof hadden we ook nog steeds maar nu iets korter en met alleen de oranje groep. Samen met de rode groep werd het te vol vooral nu we in de speelzaal gymden. In de grote gymzaal was groep 8 druk bezig met het voorbereiden van de musical. De twee meiden die ons een tijdlang hielpen, zagen we dus niet zo vaak meer. We hebben wel genoten van een hele mooie musical!

In deze periode waren er allerlei extra activiteiten zoals de avondvierdaagse waar een aantal kinderen uit onze groep aan meedeed. Kanjers hoor!

De sportdag was een succes. Iedereen deed goed mee en de groep 8 kinderen legden de spelletjes duidelijk uit.

We hebben ook de doorschuifmiddag gehad. Een middagje wennen in een andere kleutergroep groep of gewoon in oranje maar met nieuwe kinderen erbij. Gelukkig was iedereen enthousiast de volgende dag.

Vorige week hadden we ons schoolreisje. Eerst de circusvoorstelling van Het Zoldertheater dat al eerder bij ons op school geweest is. De kinderen hebben weer genoten. Over de Goudvis waren ze ook heel enthousiast. De volgende dag hadden alle kinderen wel iets te vertellen over wat ze het allerleukste vonden. En dat was veel…

De oudergesprekken zijn geweest. Ook als kinderen nog niet zolang op school zijn, is het prettig van gedachten te wisselen over de eerste schoolervaringen. Verder hebben alle ouders een bijdrage geleverd aan de schoonmaak van de klas. Fijn!

14 juni is onze de laatste schooldag en dan vieren we de verjaardagen van Juf Sandra en juf Leny.

We hebben een leuke tijd gehad met elkaar en willen alle ouders bedanken voor het vertrouwen en de hulp. Fijne vakantie allemaal en tot ziens!

 

24/05/2016 - Update uit de oranje groep

Een update uit de oranje groep!

Inmiddels is onze groep gegroeid en hebben we 21 kinderen. Gelukkig is er ruimte genoeg! Wat genieten we van ons grote lokaal in de voormalige koffiekamer en de extra hoeken op de gang. Plaats voor eigen huishoek, themahoek en zandtafel. Heerlijk, al moest er wel wat voor gebeuren…
We zijn al weer 2 weken bezig met het thema “Wij zijn circusartiesten”. Bij de themahoek liggen allerlei circusspullen waar de kinderen mee kunnen experimenteren. In de speelzaal hebben we kunsten geoefend n.a.v. een poppenkastvoorstelling van juf. Jan Klaasen wil in het circus werken maar dan moet je eerst veel oefenen… In de klas bouwen en schilderen we circustenten. En met ecoline hebben we elk twee mooie ballen gemaakt. Op één daarvan staan we zelf als acrobaat.
We spelen in tweetallen een circusspel waarbij de figuren voor elkaar verstopt worden. Door vragen te stellen, kom je erachter waar ze zitten.
De themaboeken en de circuspraatplaat worden goed bekeken. Zo ontdekken we wat er bij een circus hoort en de kinderen doen daarvan verslag in de kring. We hebben veel boeken waarbij ook wilde dieren op de illustraties staan. Maar we weten nu dat deze dieren in Nederland niet meer gebruikt worden in het circus.
De komende tijd gaan we bij gym veel circuskunsten oefenen en meester Olof heeft spullen voor ons te leen. De dag van de schoolreis (6 juli) starten we met een circusvoorstelling op school. De mensen die bij het vorige thema een voorstelling gaven, komen ook nu weer. De kinderen hebben daar toen erg van genoten. (het zoldertheater)

Het thema “100 jaar geleden” is al weer lang voorbij maar we kijken terug op een leuke periode. Fijn was ook dat we de eigen huishoek in konden richten met alle gekregen en geleende spulletjes. De excursies naar het Zuiderzeemuseum en het Vreeburg waren leuk en leerzaam. Vooral in het Vreeburg herkenden we veel van wat op school aan de orde was geweest o.a. bij de vertelplaten die we van de Nieuwe Nes geleend hadden. De hele zomer is het museum regelmatig geopend. Leuk om nog eens een kijkje te nemen met uw kind!
In de bouwhoek hebben we stolpboerderijen gebouwd en ingericht met poppenhuismeubeltjes van vroeger. Ook hebben we hard gewerkt aan de aap noot mies platen, de ene keer zelfstandig, een andere keer met begeleiding. Er zijn op de vrijdag judolessen geweest (zie foto’s) Dit als promotie van de judoclub maar het was ook weer een goede nieuwe ervaring.
We hebben volksdansen gedaan met de mensen van de West-Friese dansgroep en genoten van de vrolijke accordeonmuziek.  
Wat heel bijzonder was: de oma van Mikki kwam op school om te vertellen over de West-Friese kleding van vroeger en heeft alles laten zien. Ook Mikki die al vanaf haar babytijd met de optochten meedoet, was in West-Friese kleding en deed goed het woord.
Tegen de tijd dat we het druk kregen met de moederdag cadeautjes hadden we extra hulp van snuffelstagiaires. Dat was prettig want er is sowieso genoeg te doen. Inmiddels breidde de groep zich n.l. in korte tijd snel uit.
Nu is er wat dat betreft weer meer rust in de “tent”. De nieuwste kinderen hebben ook al aardig hun plekje gevonden. Er komen nog maximaal drie kinderen bij. Het is niet zeker of de laatste twee komen. Hulp is er nu ook van twee fijne meiden uit groep 8. Ouderhulp kunnen we gebruiken bij de schoolreis op 6 juli en de sportdag op dinsdagmiddag 21 juni. Meer informatie volgt!

20/05/2016 - 30 juni vanaf 15:00 Benefietconcert voor Bali!

Groep 4 komt in Actie! Op donderdag 30 juni willen we vanaf een uur of 3 een Benefietconcert organiseren, waar we gaan proberen geld op te halen voor de school van de oma van Kikoy!

De oma van Kikoy heeft in groep 4 over de school vertelt! Wat een bijzonder verhaal. Trudy vertelde dat ze op vakantie was geweest in Bali (in 2007) en het eiland zo mooi vond! Maar de armoede in de dorpjes vond ze niet zo mooi! Ze wilde de mensen en kinderen graag helpen! Maar hoe? Ze bedacht een plan, wanneer je iemand wilt helpen, moet je iets geven waar ze echt mee verder komen! Ze bedacht een plan! Veel ouders hebben geen geld om hun kinderen naar school te sturen en als de kinderen naar school gaan is het heel moeilijk om daarna verder te gaan leren... Hier wilde ze wat aan doen, ze bedacht een speciale school, een school waar de kinderen naar toe kunnen! In de ochtend gaan de kinderen naar de gewone school en in de middag naar de school van Trudy. Daar leren ze engels, een taal die je moet kennen wanneer je naar de hogere school gaat. En met de computer werken. Maar ook spelen en sporten. En hoe zorg je goed voor jezelf, de ander en mijn omgeving. Op deze school komt ook een schooldokter, hij controleert de kinderen en zorgt dat ze naar een dokter gaan. Vaak hebben de ouders daar ook geen geld voor. Net als voor kleding en speelgoed. Op de school delen ze dit uit, wanneer ze dit gekregen hebben. Op de school geven vrijwilligers les. Zij komen uit Nederland, Denemarken, Duitsland en Australië. Wanneer ze te kort hebben geeft Trudy ook les of een ouder kind die al heel goed Engels kan. Trudy is vooral geld aan het inzamelen, zodat de school verder gebouwd kan worden, ze uitstapjes kunnen organiseren (veel kinderen zijn nog nooit buiten het dorp geweest), stroom en internet beter geregeld kan en nog veel meer!!! De school heeft ongeveer 70 kinderen in de leeftijd van 7-15 jaar. En ze zijn heel trots dat nu de eerst leerling begonnen is op de Universiteit. De kinderen willen graag juf worden, of manager van een Hotel, of een andere baan in het Hotel, politieagent... Wij hopen deze kinderen een beter toekomst voor zichzelf te kunnen bieden, en hierdoor hun familie, hun dorp, hun land..... Daarom komen wij in actie!!!!

Het is al lange tijd een wens van mij om kinderen in aanraking te laten komen met mooie muziek. Op onze school zit veel talent! 's Morgens horen wij vaak de piano bij juf Leny de prachtigste klassieke stukken ten gehore brengen.....Maar ik weet dat er nog veel meer talent is! Tijdens de kerstuitvoering ben ik altijd weer trots op ons schoolkoor....Het idee is om een soort Prinsengrachtconcert te organiseren waar we ons talent laten horen... Ons publiek komt lekker met zijn picknickkleed en mand om er naar te luisteren....

Groep 4 gaat mij helpen dit evenement te organiseren en zullen vast nog meer leuke ideeën hebben! Mocht u muzikale mensen kennen die ons kunnen helpen, vindt u het zelf leuk iets met muziek te doen, dan horen we het graag! Het lijkt ons leuk wanneer kinderen, de groepen, ouders muziek gaan maken op de tribune van het plein en we een mooi muzikaal programma hebben. Geef je op! Ook als je denkt niet te kunnen zingen, maar het wel leuk vindt! We organiseren namelijk ook een wrakkenkoor met ouders die het leuk vinden om te zingen, maar denken het niet te kunnen... Speelt u viool of een ander bijzonder instrument? Geef je op en speel of zing voor Bali! Groetjes juf Sibille en Bianca en groep 4!

13/03/2016 - 100 jaar geleden

Eindelijk weer een blog van onze groep. De weken vliegen en er gebeurt zoveel. We genieten nog steeds van ons gezellige lokaal maar het is fijn te weten dat we over een aantal weken naar een grotere ruimte gaan. De groep groeit gestaag en bij 15 kinderen is het straks wel vol.

We zijn inmiddels echte boekenwurmen geworden en aan alle kinderen is te merken dat ze langer met een boek bezig kunnen zijn. De kinderen hebben op de vertelstoel over hun meegebrachte boek verteld. Over wie gaat het, waar speelt het zich af, wat gebeurt er allemaal en waarom vind je het zo’n leuk boek. Dat lukte bij de meesten al heel goed. Ook zijn er “bekenden” van de kinderen komen voorlezen in de klas (moeders, zus, nichtje)

In de bouwhoek hebben de kinderen in tweetallen een bibliotheek gebouwd en deze nagetekend. Best lastig maar al doende leer je.

De verteltafel had ook een plek in de klas. Het verhaal “Kikker in de kou” hebben we vooral gebruikt om in de kring uit te spelen met de knuffels en in de speelzaal drama over te doen. Dat was erg leuk. Iedereen speelde alle rollen en soms was een kind alleen haas of kikker enz. We hebben ook kikker in de sneeuw geschilderd en boekenleggers gemaakt.

In één van de boeken kwamen we “Het egelorkest” tegen. Dat was aanleiding om lekker met de instrumenten bezig te zijn en ritmes te spelen.

Tot slot heeft iedereen een boek gemaakt over een eigen onderwerp: paarden, de bakker, gymmen bij meester Olof enz. Eigen tekst en tekeningen. Leuk hoor!

Gelukkig is juf Sandra weer iedere week in de oranje groep. Ze mocht langzaamaan beginnen maar wilde zo snel mogelijk de oranje groep gaan draaien… Inmiddels heeft ze aan de kinderen (en collega’s) verteld dat ze in verwachting is. Een prachtig nieuwtje. Als alles goed gaat blijft ze gewoon tot de zomervakantie de groep doen.

Ons voorleesontbijt was supergezellig. Beide juffen waren er en genoten van de kinderen die steeds meer een groep vormen. In pyjama “sliepen” we nog even verder in de klas en gingen later lekker dollen in de speelzaal. Bij het ontbijt las Famo uit groep 8 het boek “Kleine muis zoekt een huis” voor. Het was vroeger zijn lievelingsboek en Menno had er ook over verteld.

Het was leuk om die dag de treinbaan door de hele klas te leggen en zeker nu we er nog een bak met treinmaterialen bij hebben, is meer vloeroppervlak nodig. De boeken zijn dus onder de tafel vandaan en hebben een nieuwe plek. We hebben ook lego aangeschaft en wat spelen de kinderen er heerlijk mee! De knikkerbaan is uitgebreid en er is wat playmobil. Zo zijn er steeds meer keuzemogelijkheden.

 

En dan ons nieuwe thema: 100 jaar geleden…! We gaan vooral werken over de boerderij van “vroeger en nu”. Bij de start stonden de juffen verkleed bij de ingang en zongen een lied over de tijd die maar doorgaat… Juf Leny was een melkmeisje van vroeger. In de klas vertelde ze wat ze zoal deed op de boerderij. De dagen erna lazen we over melken, boter en kaas maken en bekeken de mooie schoolplaten van vroeger.

In de klas hangt ook de wandplaat van aap noot mies. Dat is een mooie praatplaat om over te vertellen in de kring. En net als vroeger gaan we woordjes maken bij het leesplankje dat erbij hoort. Wel heel handig dat dit tegenwoordig met magnetische letters kan…

We hebben ook gepraat over de verschillen in kleding van vroeger en nu. De kinderen gaan op de foto met een hoed, pet of mutsje van vroeger en maken van stof de bijpassende kleding.

De huishoek is al flink veranderd in een huis van vroeger. Juf Leny had nog van alles op zolder en houdt van rommelmarkten… maar we vragen de ouders ook om rond te kijken naar bruikbare spulletjes. Als u verder nog leuke ideeën heeft of mensen kent die iets kunnen komen vertellen in de klas, graag!

Donderdag 31 gaan we samen met de kleuters van Groeneweg naar het Zuiderzee museum. We vragen ouders om mee te gaan (rijden en begeleiden) Er komt een lijst op de deur.

Gelukkig gaat begin april museum Vreeburg weer open. Daar gaan we zeker uitgebreid rondkijken. Verder staat er nog een voorstelling voor de kleuters gepland op onze school over de boerderij en er komt iemand met ons volksdansen. Kortom dit wordt weer een prachtig thema!

 

25/01/2016 - Wij zijn boekenwurmen

We hebben een eigen blog, dus nu komen de verhalen…

Na de kerst zijn we gestart met een heerlijk klein groepje van 7 kinderen. Elke dag komen daar 2 kinderen bij uit de andere kleutergroepen.  Zij mogen zelf weten hoelang ze blijven en tot nu toe werd dat de hele dag.  Ons thema is net als in de rode en gele groep “Wij zijn boekenwurmen”.

Samen met de rode groep zijn we naar de bibliotheek geweest. Daar hoorden we hoe het werkt bij de bieb en er werd een leuk verhaal voorgelezen. We mochten ook allemaal een boek uitzoeken. De geleende boeken zijn inmiddels voorgelezen in de klas. De foto’s  van het bibliotheekbezoek en een mooie praatplaat helpen ons om er in de klas over te blijven vertellen. We hebben dit ook al in tweetallen gedaan. Fijn als er dan oudere kleuters zijn die daar al ervaring mee hebben. In de gang beneden is er een bieb gekomen om in te spelen en te lezen.   

In de klas kunnen we heerlijk spelen en werken. Bij de bouwtafel zijn er behalve kleine speelmaterialen ook schroefjes en onderdelen van apparaten, fijn voor kleine onderzoekers!  

In de bouwhoek liggen bouwmaterialen en lappen stof voor bijvoorbeeld zeeën en bergen. Maar waarom zou je van die lappen geen hut bouwen of ze gebruiken om je te verkleden? Het is heel leuk dat de kinderen zelf ontdekken wat je kunt doen met alles wat er is. Toen we laatst een bibliotheek wilden bouwen, was het wel weer handig dat een oudere kleuter ons liet zien hoe je stevig kunt bouwen (halfsteensverband)

We zijn liedjes aan het leren over de bieb en over boeken. Niet zo gemakkelijk maar het gaat steeds beter! Er is ook al geknutseld. Alle kinderen hebben nu hun eigen letter versierd en een boek gekleurd waar een boekenwurmpje uit tevoorschijn komt. En knap zoals de kinderen hun voornamen en het woord “boek” geplakt hebben. Letters zijn interessant!

Afgelopen week hebben we een begin gemaakt met de verteltafel. Buiten was het eindelijk winter en binnen hadden we het over “Kikker in de kou”. Wat hebben we allemaal nodig en wat moeten we nog maken of zoeken? Als alles klaar is, gaan we het verhaal spelen. Ook is er gedanst over Kikker en zijn vrienden in de kou. 

Op donderdag gymmen we in de grote gymzaal. Dat was de eerste keer wel spannend. Maar nu krijgen we er echt plezier in. In de speelzaal wordt er natuurlijk ook lekker geklommen en geklauterd.

Omdat de groep 2 kinderen uit de rode en gele kleutergroep in januari toetsen maken, hebben we er soms een deel van een groep bij in de kring. Dat gaat goed en het is gezellig. Zo leren we steeds meer kinderen kennen, die we natuurlijk ook op het schoolplein zien.

We willen graag met de vertelstoel gaan beginnen. Alle kinderen mogen daarin een keer over hun “lievelingsboek” vertellen. Juf Leny heeft dit al met ”Kikker is kikker” gedaan. En Merel uit de rode groep vertelde ook bij ons over “Ik zou wel een kindje lusten…” De kinderen krijgen een briefje mee als het hun beurt is!

Zoals bekend is juf Sandra nog aan het herstellen van het ongeluk.  Ze kan nog niet de hele vrijdag in de groep zijn maar zal steeds iets langer gaan werken. Het is fijn te weten dat Juf Sabrina voorlopig op de vrijdag komt.