Groep 1-2 C Rood

Al het nieuws op een rijtje uit deze groep.

Groetjes,
Juf Jo-Nele en juf Francisca

29/05/2017 - spinnetjes

Vandaag het onderzoek naar mieren afgerond. Inmiddels zijn alle vragen die we hadden over dit kriebelbeestje beantwoord. In de klas hangen onze onderzoeksbladen; dus mocht u ook interesse hebben.... Wij weten nu in ieder geval al waar en hoe mieren wonen, welke soorten mieren er zijn, hoe ze geboren worden, wat ze eten en hoe ze hun eten vinden, hoe oud ze worden etc. 
In onze themahoek zijn de kinderen ook betrokken bezig. Tijdens het buitenspelen gaan ze op zoek naar kriebelbeestjes en in de loep-potjes worden deze uitvoerig bekijken en verzorgt. Ook nemen ze mooie vondsten mee naar school. Zo is er een hommel gevonden en een koolwitje: deze kunnen we onder de loep eens goed bekijken. We gaan nu starten over spinnen. Vandaag met elkaar nagedacht en uitgewisseld wat we eigenlijk al wisten over spinnen. Dit op een groot vel geschreven. Ook hebben we het boek 'de spin die het te druk had' gelezen. Deze gaan we voorbereiden op de verteltafel zodat de kinderen het verhaal kunnen naspelen. Hoe het verder gaat met ons thema? Dat kunt u in de klas volgen of blijf ons blog lezen!

29/05/2017 - spinnen

Mocht u thuis dennenappels, takjes, bamboestokken, stro hebben staan: dan houden wij ons aanbevolen! Wat wij gaan doen daarmee? Dat is nog geheim voor alle vaders! Graag deze week meenemen....Alvast bedankt

22/05/2017 - mieren onderzoek

In tweetallen bekijken we een praatplaat van een doorsnede van een mierenhoop/nest. We vertellen elkaar wat we zien en denken. Wat herkennen we al? Wat weten we al zeker? En wat denken we, maar weten we nog niet helemaal zeker? In de grote kring wisselen we onze ideeën en gedachten uit. Hier ontstaan meteen vragen uit....Want wat eet een mier precies? We denken blaadjes, maar we willen het natuurlijk ook zeker weten! En hoe maken de mieren een mierennest? En heeft een mier ook vijanden? En hoe oud kunnen mieren worden? Deze vragen schrijven we op; dit worden onze onderzoeksvragen. Met een klein groepje kinderen gaan we in de kleine kring snuffelen in de boeken. We zijn op zoek naar informatie over mieren. Wanneer ze iets vinden, plakken ze er een 'post-it' tussen. Zo kunnen we de informatie ook weer terug vinden. In andere kleine kringen gaan we met de gevonden informatie aan de slag: wat zijn ook alweer de onderzoeksvragen en kunnen we de antwoorden erop vinden? Dit verwerken de kinderen op een onderzoeksblad. In de grote kring presenteren de kinderen zelf hun vondsten...Zo komt iedereeen de informatie te weten die gevonden is!

15/05/2017 - mieren

Deze week over mieren een start gemaakt. We gaan buiten op zoek naar mieren en doen ze even in een vergrootglaspotje. In de kleine kring gaan we deze mieren eens goed bekijken! We zien dat het lijfje uit drie delen bestaat: een kop, een borststuk en een achterlijf. Een mier heeft zes poten en twee voelsprieten. We gaan dit zo goed mogelijk natekenen. Ook mogen de kinderen erbij schrijven welke lichaamsdelen ze hebben getekend/ wat ze zien. Dit laten ze zelf in de grote kring zien en lezen voor wat ze geschreven hebben. 

15/05/2017 - thema kriebelbeestjes

Een tweede startactiviteit over het nieuwe thema gedaan. De kinderen gaan vandaag in viertallen werken. Door de klas heen verspreid liggen grote vellen; placemats. Op iedere placemat een ander kriebelbeestje afgebeeld. De placemat is ook nog eens in vier vakken gedeeld.
Ieder kind gaat bij een kriebelbeestje aan de slag. Ze mogen in hun eigen vak gaan tekenen/schrijven wat ze al over dit kriebelbeestje weten. Dat doen we wel aan de hand van gerichte vragen: waar woont dit kriebelbeestje? wat eet dit kriebelbeestje? hoe wordt dit kriebelbeestje geboren? hoe beweegt dit beestje zich voort? In de grote kring presenteren we onze placemats aan elkaar. Dit is wat we denken te weten....maar zeker weten doen we het nog niet. Daar komen straks de onderzoeksvragen voor en dan gaan we snuffelen in de boeken; op zoek naar antwoorden!

15/05/2017 - kriebelbeestjes

Maandagochtend beginnen we gelijk met een startactiviteit over ons nieuwe thema 'allemaal kriebelbeestjes'. De kinderen gaan in tweetallen aan elkaar vertellen welke kleine kriebelbeestjes ze allemaal kennen. Eerst even een minuutje nadenken voor jezelf; dan met elkaar uitwisselen. In de grote kring vertellen we aan elkaar wat er bedacht is. Daarna krijgen de kinderen een overzichtsblad met allemaal kleine kriebelbeestjes erop afgebeeld. Nu gaan ze weer in tweetallen aan het werk; bekijk en benoem welke beestjes je al herkent. Zo hebben we een eerste brainstorm gehad. In de kleine kring gaan we met viertallen aan het werk. Ze krijgen een eigen overzichtsblad en daarop mogen ze noteren wat zij allemaal al weten over kriebelbeestjes: welke ken je? wat eten ze? waar wonen ze? etc
In de eindkring gaan deze kinderen hun brainstorm presenteren door het voor te lezen aan de andere kinderen. De beginsituatie van het thema is zo bepaald. De kinderen zijn op de hoogte waar we het eigenlijk over hebben en de leerkracht heeft een indruk gekregen waar de kinderen aan denken bij 'kriebelbeestjes'.

09/05/2017 - eten en drinken

Denkt iedereen er weer aan om de naam op het eten & drinken te zetten (wat in de witte mand beland)! Zo weten wij ook van wie het is...en dat deelt een stuk makkelijker uit! Bedankt namens de juffen

04/04/2017 - afsluiting van het thema

Op donderdagavond 20 april is de afsluiting van ons schoolthema. Deze avond is van 17.30 - 19.00 uur en zal door de hele school heen georganiseerd zijn. U komt toch ook kijken welke activiteiten we met de kinderen gedaan hebben? 

04/04/2017 - roc ochtend

Aankomende vrijdagochtend komen leerlingen van het ROC een ochtendje bij ons in de groep. Ieder jaar organiseren deze leerlingen een 'lente-ochtend' waarbij de kinderen kunnen knutselen, spelletjes gaan doen en worden voorgelezen. 

04/04/2017 - luizencontrole

Bij ons op school wordt door een groepje ouders na iedere vakantie alle kinderen op hoofdluis gecontroleerd. We zijn daar enorm blij mee! Maar de laatste tijd is de klus echt te groot voor deze zo genoemde "luizenmoeders". Veelal zijn ze de hele ochtend bezig en redden ze het vaak dan nog niet....Nu willen we in iedere groep 2 "luizenouders" vragen. Door de hele school heen zorgen leerkrachten dat dit per groep lukt. We willen dan dat 2 groepen gaan samenwerken; samen zijn er dan 4 personen nodig om deze twee groepen te controleren. Zo zijn we vlot klaar! Wie wil ons helpen??? Geef je op bij de groepsleerkracht.

 

 

03/04/2017 - zelfportretten

Bij de werktafel zijn we al een tijdje bezig met onze zelfportretten. Eerst hebben we van alle kinderen een mooi zelfportret gefotografeerd. Maar nu gaan ze deze foto naschilderen. Dat is nog een hele klus! Maar wat zijn de resultaten geweldig leuk!!! Heeft u ze al zien hangen in de klas?
Eerst moeten de kinderen met zwarte verf de lijnen uitzetten. Wanneer deze verf droog is, gaan ze het zelfportret met de goede kleuren inschilderen. Ook krijgt het schilderij nog een mooi gouden randje!

03/04/2017 - fotothema

Inmiddels maken we al flinke vorderingen binnen ons thema 'ik maak een foto'. De eerste weken zijn we vooral op onderzoek uitgegaan: Hoe ziet een fototoestel er precies uit? Wat voor soort foto's kun je maken? Welke perspectieven heb je eigenlijk? Hoe maak je een scherpe of wazige foto? En nu mogen de kinderen natuurlijk ook zelf fotograferen. Zo kunnen ze portretfoto's van elkaar maken in de fotostudio (=onze themahoek), een groepje is bezig met een foto-abc-boekje (bij elke letter een voorwerp fotograferen), we maken in de kleine kring foto's van zelfgecreeerde stillevens etc. Zo zijn we van alles aan het uitproberen. 

22/03/2017 - Hulp gevraagd!

Na het thema over verkeer hebben wij een aantal kinderfietsen 'over', waar de kinderen tijdens het buiten spelen op mogen fietsen. Dat vinden de kinderen erg leuk en sommigen leren zelfs 'los' fietsen. Door het intensieve gebruik hebben de fietsen wel wat te lijden en nu mankeert er al het één en ander aan de fietsen. We zijn nu dus op zoek naar een vrijwilliger, die handig is met fietsen en de fietsen voor ons wil repareren en zo nu en dan weer even wil nalopen en 'onderhouden'. Bent of kent u iemand die dat wil en kan, meld dat dan bij één van de leerkrachten. Daar zouden wij en de kinderen erg blij van worden!

Na de meivakantie vindt er weer een luizencontrole plaats.Het team van luizenouders is niet zo groot en zij zijn dan ook op zoek naar versterking. Voor dinsdag 9 mei zoeken we een paar ouders die willen helpen bij het checken van onze eigen groep en onze 'buurgroep'. De controle zal gelijk om half 9 plaatsvinden. Ervaring is niet nodig. Wilt u helpen? Geeft u zich dan op bij de leerkracht!

19/03/2017 - Fotovertelstoel

We zijn in de klas druk bezig met het thema ‘Ik maak een foto’. De kinderen zijn enthousiast en spelen en werken fijn over het thema. De komende periode krijgen alle kinderen een beurt op de ‘’vertelstoel’’. Zij mogen dan aan de hand van foto’s van hun gezin, hun huis en hun slaapkamer over zichzelf vertellen.

Eén of twee dagen van te voren zullen zij een briefje meekrijgen wanneer het hun beurt is. Het is goed als het van te voren thuis wordt voorbereid.

Wilt u uw kind hiervoor foto’s meegeven van zijn/haar gezin, huis en slaapkamer?

 

28/02/2017 - start 'beelden zeggen meer dan 1000 woorden'

Het nieuwe schoolthema is van start gegaan! Bij binnenkomst werden jullie als sterren ontvangen en gefotografeerd...
Wat fijn om weer in de rode groep te zijn. Zo'n heerlijke ochtend weer gehad met de kinderen...wat heb ik het gemist! In de kring natuurlijk even bijgekletst over van alles en nog wat, maar daarna ook een startactiviteit ondernomen. De kinderen krijgen een stukje van een foto-puzzel en moesten de foto compleet maken. Zo werden er drietallen gevormd. Op de foto was een hoek van onze klas te zien; daar lag een code verstopt. Ze moesten de drie cijfers in de goede volgorde leggen en dan zou het cijferslot opengaan. Gelukkig kregen we dat voor elkaar. In de koffer zaten een aantal thema-spullen. Daar gaan we vandaag nog mee verder: want wat weten de kinderen eigenlijk zelf al over het onderwerp fotografie? Bij de werktafel gaan de kinderen een fototoestel ontwerpen naar eigen idee. Er liggen allerlei kosteloos materialen klaar. 

10/02/2017 - Lekke band

Vandaag was er een probleem....De fiets uit onze fietsenwerkplaats had een platte band. We hebben samen bedacht wat we daarmee moesten doen. De kinderen hadden meteen allerlei ideeën. We hebben de band eerst opgepompt, maar al snel was hij weer plat. Daar moest beter naar gekeken worden.... Een paar kinderen (met een beetje hulp van juf) hebben de band geplakt.....
Maar dat ging niet zomaar natuurlijk. Er werd onmiddelijk gehandeld en al snel waren er een aantal schroeven losgedraaid, waardoor het spatbord los zat. Het wiel moest er namelijk uit, want dat deden ze in het boek ook. Helaas hadden we net niet de juiste maat sleutel...... Gelukkig kon het ook wel terwijl het wiel erin bleef zitten. We hadden van alles nodig....een bak water, lijm, plakkers, bandenlichters, schuurpapier, een fietspomp.... Nadat we dat allemaal hadden verzameld, gingen we aan de slag....De kinderen hebben super goed hun best gedaan. Met een prima resultaat! Knap gedaan hoor!

19/01/2017 - Bezoek fietsenwinkels

Op woensdag 18 januari zijn we met de groep op bezoek geweest bij twee verschillende fietsenwinkels. De ene helft van de groep ging naar Profile Westenenk en de andere helft van de groep naar Fietsservice Schagen. We hebben daar rondgekeken en veel vragen gesteld, bijvoorbeeld 'Hoe zit een fiets in elkaar?, Hoe zet je een zadel hoger en lager?, Hoe werkt een takel? en nog veel meer......
De fietsenmakers Gerard en Patrick hebben ook nog van alles verteld en laten zien. Het was superleuk en leerzaam! Bij Media staan alle foto's van het bezoek. 

We bedanken Iris, Jim en Kristel voor de begeleiding!

06/01/2017 - Jongleren in het verkeer

Ons nieuwe thema, van 9 januari tot en met 17 februari, heet 'Jongleren in het verkeer'. Hierin gaan we het hebben over het verkeer, onder andere de fiets, veilig oversteken, veilig fietsen, verkeersborden en de fietsenwinkel/werkplaats.

Themaspullen zijn altijd welkom, denk bijvoorbeeld aan boeken over verkeer/vervoer, oude fietsonderdelen, (speelgoed-) verkeersborden/stoplichten/fietsen/auto's. We zijn nu in het bijzonder op zoek naar oude kinderfietsjes waar aan 'gesleuteld' kan/mag worden.

Alvast bedankt! Tot snel!

29/12/2016 - kerstvakantie

We zijn op dit moment lekker aan het genieten van de kerstvakantie.... 
We hebben een hele gezellige tijd achter de rug met Sint Maarten, Sinterklaas en Kerstmis....We hebben ontzettend veel gedaan in de klas: heerlijk gewerkt over de feesten en we zijn met de hele groep op de ijsbaan geweest om te schaatsen. Als afsluiting hadden we een heerlijk kerstdiner! Alle ouders die daaraan hebben bijgedragen, nog ontzettend bedankt!

Er was ook wel wat ziek en zeer in de laatste weekjes voor de vakantie....Hopelijk rust iedereen goed uit in de vakantie en kunnen we in 2017 weer fris en fruitig starten.
Voor nu nog een fijne vakantie, een hele gezellige jaarwisseling en tot in 2017!

Alle foto's van afgelopen periode staan op de site!!

06/12/2016 - het kerstfeest

Het kerstfeest staat ook alweer voor de deur! De kinderen waren vandaag al een beetje in kerststemming en dat 'steekt aan'. Juf heeft de kerstdozen alweer van zolder gehaald en eigenlijk konden ze niet meer wachten om de kerstwinkel in te richten en de kerstboom op te tuigen. Mocht u nog leuke kerstboeken hebben die u thuis niet meer gebruikt, dan houden wij ons aanbevolen. 

06/12/2016 - naar de ijsbaan

Dinsdagochtend mocht de rode groep, samen met de gele groep, naar de ijsbaan in het centrum. Wat hadden de kinderen er zin in! Gelukkig kregen we veel hulp bij het aandoen van de schaatsen zodat we snel op de ijsbaan stonden. Sommigen van ons schaatsen zo weg en anderen wiebelden vooruit...Maar bij iedereen zagen we een grote glimlach! We hebben echt genoten, maar waren na 45 minuten ook bekaf. Hulpouders (en opa): bedankt!

06/12/2016 - sinterklaasfeest 2016

Maandag 5 december hadden wij ons Sinterklaasfeest op de Julianaschool. Vol spanning stonden we te wachten op het schoolplein. De kleine piet had bedacht dat hij een taart voor Sinterklaas wilde bakken...dat ging helemaal goed...tot het verkeerd ging! Vlam in de pan en een hoop rook. Met loeiende sirene kwam de brandweer aangereden. De vlammen werden geblust en het feest kon alsnog beginnen. In de klas waren de kinderen helemaal onder de indruk van Sinterklaas en zijn pieten. We hebben gezongen, pietenkunstjes gedaan en een dansje laten zien. En  wat zijn de kinderen verwend met mooie cadeautjes! Lego, playmobil en barbiepoppen. Ook hadden we nog pietengym en hebben de kinderen een waar pietendiploma verdiend. We hebben een heerlijke en gezellige dag met elkaar gehad!

24/11/2016 - coole piet

Wat een feest! Vandaag kwam coole piet bij ons langs! Hij speelde even in onze stoomboot, nam een kijkje in de bouwhoek en liep zomaar over de tafels en de kast in de klas. Ohhhhh!!!
Hij maakte het weer goed met een flinke hand pepernoten voor iedereen! Mmmmm lekker zeg!

21/11/2016 - kleine piet

Vandaag vertel ik het verhaal over het kleine pietje. Nadat hij in Spanje enorm goed zijn best heeft gedaan en inmiddels goed kan klimmen, springen, pepernoten bakken en cadeautjes inpakken; heeft Sint besloten dat hij voor de 1e keer mee mag naar Nederland! Gauw de koffer inpakken en naar de stoomboot....Maar al snel komt het kleine pietje erachter dat hij 'verkeerde' kleding heeft meegenomen: zomerkleding! Wij maken een onthoudlijstje voor deze kleine piet zodat hij nooit meer vergeet wat hij in zijn koffer mee moet nemen.

17/11/2016 - sinterklaas 2016

Deze week zijn we in de groep begonnen over het Sinterklaasfeest. Eerst maar eens met elkaar gepraat over de aankomst en schoentjes zetten. De kinderen hadden al veel te vertellen! In de gang hebben Coen, Rosa en juf Teddie een prachtige stoomboot gemaakt in onze themahoek. Hier wordt dan ook volop gespeeld door onze pietjes en sinterklaasjes. In de kring hebben we de materialen uit deze speelhoek er nog eens bijgepakt. In tweetallen hebben we bekeken en besproken wat je er eigenlijk mee kunt/ waar wordt het voor gebruikt en wie het dan gebruikt. Zo weten alle kinderen goed welke materialen aanwezig zijn en wat ze ermee kunnen doen.
In de kring hebben we het boek 'zie ginds komt geen stoomboot' gelezen. Met elkaar hebben we bedacht op welke manieren Sint en zijn pieten nog meer naar Nederland zouden kunnen komen. Bij de werktafel bedenken we voertuigen naar eigen idee voor hen. 
In de bouwhoek maken de kinderen in tweetallen een stoomboot. Hiervoor moeten ze kritisch kijken naar illustraties van de stoomboot. Want hoe ziet die er eigenlijk uit en wat kun je vinden op zo'n stoomboot? We maken er ook een bouwtekening van zodat een volgend groepje jouw bedachte stoomboot ook kan nabouwen. 
Ook hebben we een pepernotenspel. Bij dit spel leren de kinderen synchroon tellen, (op)tellen en aftrekken en gebruiken we de rekenbegrippen als meer/minder/veel/weinig en evenveel. En het is natuurlijk helemaal fijn wanneer je pijl op het 'opeet-plaatje' komt....dan mag je lekker een pepernootje proeven!

17/11/2016 - fruitdagen

Op de woensdagen, donderdagen en vrijdagen krijgen wij fruit aangeleverd voor onze fruitdagen. Dat is natuurlijk super geregeld! Zo maken de kinderen kennis met diverse soorten fruit, want....we gaan alles proberen. Soms zit er weleens een vrucht bij die de kinderen nog nooit geproefd hebben; zoals een 'china pomelo'. Niet alles wordt lekker gevonden, maar we gaan wel een hapje proeven. 
Het fruit moet natuurlijk ook klaargemaakt worden. Op dit moment komt Edith (moeder van Sjorz) op de woensdag, Kristel (de moeder van Sophie) op donderdag en Iris (de moeder van Rosa) op vrijdag. Maar zij kunnen wel een handje hulp gebruiken hierbij. Direct om 8.30 uur wordt het fruit klaargemaakt en in de koelkast bewaard. Heeft u tijd en zin om ook een vaste dag te komen helpen? Dan kunt u zich aanmelden bij Jo-Nele of Francisca.

11/11/2016 - lampionnenavond 2016

verslag van de lampionnenavond

van ties

we haden un moshoop gemaakt

het was un lampiejon

se stonden op de taafel

er saate ligjes in

van kim

ik hat un raket gemakt

se hingne an hoelahoep

08/11/2016 - boekenkring

We hebben een nieuw soort boekenkring! Iedere dinsdag komt deze boekenbak tevoorschijn. Eerst maar eens gekeken wat voor boeken er eigenlijk in zitten. Geen themaboeken in ieder geval! We gaan allerlei activiteiten doen met deze boeken. Deze week hadden we een doorgeefkring; ieder kind krijgt een eigen boek en gaat deze eens goed en rustig bekijken. Begrijp je waar het boek over gaat? Daarna geven we het boek door aan een ander kind. Dit hebben we drie keer herhaalt. Wat was nu je leukste boek? Wie deden er in het verhaal mee? Wat gebeurde er? Hoe liep het af? Waarom vond je dat boek nu het leukste?
Maar een volgende keer kunnen we er ook een stoelen/boekendans mee gaan doen. Of we gaan 'boekdaten'. Zo kunnen we op allerlei manieren de verschillende boeken ontdekken met elkaar. 

08/11/2016 - de poetsbus

Inmiddels heeft iedereen wel gehoord over 'de poetsbus'. In de klas zijn de kinderen er in ieder geval volop mee bezig. Naar aanleiding van een bezoekje in de klas van deze poestbus, hebben de kinderen een tandenborstel, tandpasta, informatie en een inschrijfformulier gekregen. Wanneer u als ouders toestemming geeft, en er zelf ook bij kunt zijn, dan mogen de kinderen nog een bezoekje brengen aan de poestbus zelf.
Maar ook in de klas zijn de kinderen bezig met het tandartsbezoek! We hebben mini-poetsbus gekregen met allerlei voorwerpen. Vooral de tandenspiegeltjes zijn erg populair. Maar ook de tandendino wordt iedere dag gecontroleerd met spiegeltjes en tandenborstel! 

08/11/2016 - lampionnen

De afgelopen weken hebben we hard gewerkt aan onze lampionnen. De kinderen konden kiezen uit verschillende ideeën...
De lampionnen hebben we gemaakt naar aanleiding van ons eerste thema 'ik wil de maan'. 
Bent u ook benieuwd hoe ze eruit zien? Kom dan naar onze tentoonstelling op donderdagavond (17.30-19.00 uur). Tot dan!

13/10/2016 - Ik wil de maan

Het eerste thema zit er al weer op. Wat hebben we veel gedaan en geleerd zeg. In het fotalbum kun je alle foto's zien van het thema Ik wil de maan. Dus neem daar maar eens een kijkje! Er staan ook foto's in van het schminken door de leerlingen van het Regiuscollege. Wat zag iedereen er mooi uit!

Tijdens dit thema stond het boek Ik wil de maan van Jonathan Emmett en Vanessa Cabban centraal. Over dit boek hebben we mooie schilderijen gemaakt en dit verhaal hebben we uitgespeeld bij de verteltafel. Ook hebben we onderzoek gedaan naar de maan, de mol en de egel. We hebben een echte (dode) mol bekeken en we hebben de stekels van een echte egel gezien.
In de bouwhoek hebben we raketten gebouwd en ook van de lasy hebben we allerlei verschillende raketten gemaakt.

Tijdens de thema-afsluiting was er in onze klas een tentoonstelling. De bouwtafel, de duplotafel, de zandtafel en de bouwhoek waren mooi ingericht. Alle eigen leesboeken van de kinderen van groep 2 len alle bouwwerken van constructiemateriaal (lasy) waren uitgestald. Sommige kinderen gaven een voorstelling bij de verteltafel voor hun ouders of opa en oma. Je kon ook het draaispel of het dobbelsteenspel "wie is er als eerste bij de maan?' spelen.

06/10/2016 - raketten bouwen

In onze grote bouwhoek hebben de kinderen de afgelopen tijd volop gebouwd aan raketten. De eerste groepjes zijn gaan experimenteren met verschillende materialen; wat heb je nodig om tot een raket te komen? Daarvoor moet je natuurlijk wel weten hoe een raket eruit ziet, dus eerst de foto's maar eens goed bekijken. De tweetallen die volgen kunnen een raket nabouwen (een vorig bouwidee volgen) of een eigen manier bedenken om een raket te bouwen. Inmiddels hebben alle kinderen een raket gemaakt. Na afloop van het bouwen maken ze een bouwtekening. Want als ik jouw raket wil nabouwen, moet ik natuurlijk wel weten hoe hij eruit ziet en wat ik nodig heb. De bouwtekeningen hangen rondom de bouwhoek; ontzettend knap gedaan. Ieder op eigen manier en binnen de eigen ontwikkeling. 

03/10/2016 - schminken

Leerlingen van het regiuscollege bovenbouw zijn dit schooljaar gestart met het vernieuwde VMBO.
In het programma zit een opdracht 'kleuters schminken'. De leerlingen zelf hebben nagedacht over deze opdracht en zouden het ook graag in de praktijk willen uitvoeren en niet alleen op papier willen voorbereiden. Zodoende hebben ze ons benaderd! Op maandag 10 oktober komen deze leerlingen in de ochtend in de kleutergroepen schminken. 

03/10/2016 - afsluiting thema 'ik wil de maan'

Op woensdag 12 oktober is de afsluiting van ons thema 'ik wil de maan'. Komt u ook een kijkje nemen? De avond is van 17.30 - 19.00 uur. We hebben inloop in de klas; met de kinderen gaan we een mooie tentoonstelling maken over de activiteiten die we hebben ondernomen. U kunt bij ons in de groep een kijkje nemen, maar mag natuurlijk ook bij de andere klassen rondlopen! We hopen u allen te zien!

03/10/2016 - snuffellezen mol

Vandaag gaan we snuffellezen in de kring. Eerst even met elkaar de voorkennis opgehaald; wat weten we al over de mol? We bekijken het grote overzichtsblad met de tekeningen erop en vertellen nog even aan elkaar wat we al zeker wisten. Maar we hebben ook nog wel wat vragen; wat eet een mol precies? Wie zijn de vijanden van de mol? Hij graaft hij zijn gangen?
In de boekenbak gaan de kinderen op zoek naar geschikte boeken. Dit mag alleen of in twee/drietallen. Ze gaan op zoek naar informatie over de mol. Hoe doen kinderen dat in een groep 1/2? Goed de illustraties bekijken en bespreken met elkaar. Wat zien we? Wat denken we? Wat weten we? Ze mogen een plakkertje op de bladzijde plakken waar ze een goede vondst hebben gedaan. In de grote kring gaan we uitwisselen. We laten onze vondsten aan elkaar zien; bekijken en bespreken. Zo komen we toch wel weer een hoop te weten over de mol! We kopiëren de plaatjes en maken er een mooi blad van. Zo kunnen we de informatie niet vergeten...

01/10/2016 - de foto's van de schoolreis

De foto's van de schoolreis staan online!!!

Bij de media kunt u de foto's van ons schoolreisje, de voorstelling Sjaan en de maan en  De holle bolle boom vinden.....

26/09/2016 - wat weten we al over de mol?

Wat horen we toch voor geschuifel en gerommel in de klas? Zit er ineens een mol in de kleibak... Hij was verdwaald en probeerde een holletje te maken in de kleibak! Hmmm, toch niet zo'n lekker plekje daar. Zouden wij hem kunnen helpen? De kinderen gaan met elkaar meteen brainstormen wat er nodig is; een mollengang kunnen we wel maken van een buis. En het holletje kan dan van het bruine kleed. En mollen houden van kleine beestjes, dus uit de bouwhoek komen meteen nepkevers, krekels en spinnetjes. Maar we komen er ook achter dat we het eigenlijk niet heel precies weten. Dus moeten we maar op zoek in de boeken om eens te ontdekken waar mollen wonen, hoe ze graven, wat ze eten en waar ze bang voor zijn!

26/09/2016 - mol in de klas

Een mol in de klas!
Juf Bianca neemt hem mee naar school. Hij is dood...een kat heeft hem gevangen.
Wij kunnen de mol nu eens goed van dichtbij bekijken. Kunnen we ogen ontdekken, oortjes en hoe zien zijn pootjes eruit? Wat zien we? Wat denken we?
Een aantal kinderen gaat de mol eens zo precies mogelijk proberen na te tekenen. 

22/09/2016 - thema

Hoe zou jij eigenlijk naar de maan gaan wanneer alles mogelijk is? Daar hadden de kinderen wel ideeën over! Met een ruimte-helicopter of vliegend skateboard, of misschien wel met een lift of een heeeel lange trap. Er zijn mooie ontwerpen gemaakt; ze hangen bij het raam boven de tekentafel. 
Ook hadden de kinderen wel wat vragen over de maan. Waar is de maan nu precies van gemaakt? Waar kun je landen op de maan? Kun je op de maan leven? en nog wel meer...In de themaboeken snuffelen we naar antwoorden. De kinderen bekijken de illustraties en samen lezen/bedenken we wat er staat. 
Bij de werktafel hebben alle kinderen een eigen kunstwerkje gemaakt in 'een lijstje'. Ze mochten een scene uit het boek 'ik wil de maan' kiezen en daarover knutselen. Wat zijn ze prachtig geworden!
Maar het thema gaat natuurlijk niet alleen maar over de maan! In het boek komen ook vier dieren naar voren: de mol, een konijn, een eekhoorn en een egel. Ook hier zullen wij over gaan werken de komende tijd. Deze week hadden we al een echte mol in de klas. Zo konden we met elkaar eens goed bekijken hoe zo'n dier eruit ziet. 

22/09/2016 - holle bolle boom

Vandaag onze schoolreis gehad..
Wat een heerlijke dag was het!
In een verduisterde grote gymzaal hadden we een leuk theaterstuk van 'het Zoldertheater'. Sjaan was jarig en wilde graag de maan hebben als cadeau. Haar vader had daar iets op bedacht...Samen beleefden ze een avontuur op de maan, waar mol mollengangen en molshopen maakte en zelfs het maanmannetje kwam nog al skateboardend voorbij! Echt genoten van dit mooie theater.
Nadat we koek en limo hadden gekregen, zijn we met de auto naar 'de holle bolle boom' gegaan. Daar mochten de kinderen binnen en buiten spelen. Wat hebben ze zich goed vermaakt! Toen we hongerig werden, hadden we een heerlijke picknick met kadetten, krentenbollen, appeltjes en ontbijtkoek. En in de middag nog een lekker raket-ijsje en een zakje chips. Wat hebben we een gezellige dag gehad!
Alle hulpouders; bedankt voor het rijden en de begeleiding! 
De foto's van ons schoolreisje komen binnenkort op de website...

13/09/2016 - kleuterschoolreis

Aan de kinderen/ouders/verzorgers van de groepen 1/2

Op donderdag 22 september gaan wij met elkaar op schoolreis!
Eerst zullen we op Julianaschool centrum naar een theaterstuk gaan kijken van 'het zoldertheater'. Het heet 'Sjaan en de maan' en is gebaseerd op het boek 'ik wil de maan' waar wij over werken in de klas. De voorstelling zal plaatsvinden in een verduisterde gymzaal! Na de voorstelling is er eerst tijd om even wat te eten&drinken en daarna gaan we op pad.

Met auto's gaan we naar de 'holle bolle boom'. Daar kunnen we fijn binnen en buiten spelen. Rond 14.30 uur zullen we richting Schagen gaan, zodat we rond 15.00 uur op de Julianaschool centrum opgehaald kunnen worden. 

Deze dag hoeven de kinderen geen tussendoortje of lunch mee te nemen. Wij zorgen voor lekker na de voorstelling en bij 'de holle bolle boom' gaan we heerlijk picknicken!

Denkt u aan fijne speelkleding? Bij mooi weer graag uw kind vast thuis insmeren met zonnebrand. Ook zou het fijn zijn wanneer u een autostoeltje meegeeft deze ochtend, voorzien van naam.

We maken er een gezellige dag van! Groeten van de juffen

Ps. voor kinderen die deze dag naar de BSO gaan, hebben we al geregeld dat ze om 15.00 uur worden opgehaald. 

06/09/2016 - schoolreis

Op donderdag 22 september zullen de kleutergroepen op schoolreis gaan. Om half negen mogen de kinderen in de rode groep verzamelen. We gaan in een verduisterde grote gymzaal naar een theaterstuk kijken van 'het zoldertheater'. Het theaterstuk heet 'Sjaan en de maan' en is gebaseerd op het boek 'ik wil de maan' waar wij over werken in de klas. 
Wanneer het theaterstuk klaar is en we hebben wat gegeten, gaan we naar 'de holle bolle boom' met de kinderen. Daar zullen we ons de rest van de middag vermaken! De kinderen zullen rond 15.00 uur terug zijn op de Julianaschool.

Meer informatie volgt binnenkort in een brief en op ons blog!

30/08/2016 - 'ik wil de maan'

Deze week de start gemaakt met het nieuwe schooljaar. Maandagochtend zijn we in de kring begonnen; even aan elkaar voorstellen, een welkomstlied gezongen en vakantieverhalen vertellen aan elkaar. Dit laatste deden ze eerst in tweetallen; waar ben je geweest? wat heb je er gedaan? hoe ging je er naar toe? met wie was je daar? Natuurlijk hebben we ook fijn buiten gespeeld en de klas verkend. We hebben een heerlijke eerste dag gehad met elkaar. 

Dinsdagochtend kwam er een startactiviteit: ik heb de eerste bladzijde uit het boek 'ik wil de maan' voorgelezen. Wat ziet die mol eigenlijk? Wat is een maan? Hoe zou het zijn op de maan? Kun je op de maan komen? Waar is de maan wanneer wij hem niet zien? Er kwam een prachtig kringgesprek uit waarin kinderen konden vertellen wat ze al wisten of wat ze denken. Zo kwamen er een paar mooie onderwerpen naar voren: waar is de maan eigenlijk van gemaakt? Is het kaas? Is het van ijs? Of misschien van een soort baksteen? En welke kleur heeft de maan nu echt? Wit, geel, grijs? Na het gesprek duiken we de boeken in. We gaan snuffellezen: even de boeken verkennen. Natuurlijk doen we ook mooie vondsten in de boeken die we meteen maar even aan elkaar laten zien. 

Een aantal kinderen maakt een tekst over de maan: wat weet jij al en wat wil je daarover aan anderen vertellen? Er wordt hard gewerkt op het magnetische letterbord. 

Oftewel; 'de kop is eraf'! Welkom in de rode groep en we wensen iedereen een heel fijn, gezellig en leerzaam schooljaar!

11/07/2016 - einde van het schooljaar

Lieve kinderen, papa's & mama's van de rode groep,

Wat hebben wij weer een mooi, inspirerend, gezellig en leerzaam schooljaar gehad. Superleuke thema's waar we met z'n allen van genoten hebben. Maar nu is het einde van het schooljaar ook weer in zicht! Een deel van onze groep gaat naar groep 3, een ander deel gaat naar de oranje groep en een deel zullen wij in de rode groep weer terug zien na de vakantie. We willen alle ouders bedanken voor de hulp die we gehad hebben dit schooljaar. Wij hebben een fijn jaar gehad met jullie kinderen en we hopen dat zij het ook fijn hebben gehad bij ons in de groep! Maar voor nu....fijne vakantie!

11/07/2016 - schoolreisje

Afgelopen woensdag hebben wij ons schoolreisje gehad met alle kleutergroepen. En wat was het leuk! We kregen eerst een geweldige voorstelling van 'het zoldertheater' over Roos en Eddie en het circus. Wat hebben we gelachen en genoten van deze theatervoorstelling! Daarna even in de klas wat eten en drinken en op naar 'de Goudvis'. We troffen het natuurlijk enorm met het weer. De kinderen hebben heerlijk buiten en binnen gespeeld; ze hebben zich prima vermaakt. Als lunch een ongezonde, maar lekkere hap; friet met een snack en limo! En in de middag nog een ijsje toe. Eigenlijk vloog de dag voorbij en ging de tijd veel te snel. Alle hulpouders nog bedankt voor het rijden!

11/07/2016 - circusvoorstelling

Vandaag was het eindelijk zover! De kinderen van de rode groep konden niet meer wachten...Vanmiddag hadden we onze circusvoorstelling als afsluiting van ons thema 'komt dat zien...wij zijn circusartiesten'. De kinderen hebben helemaal zelf bedacht welke artiesten/acts in ons circus moesten komen. In zelfgemaakte groepjes hebben ze hun act bedacht en geoefend. Ook hebben ze een mooi muziekje erbij gezocht en nagedacht over welke kleding ze aan wilden tijdens de voorstelling. We hadden helemaal kriebels in onze buik! Bauke (mama van Ties), juf Jo-Nele en juf Francisca hebben de kinderen geschminkt, zodat het nog 'echter' leek. Wij waren heel trots op onze groep; wat hebben ze het knap bedacht en uitgevoerd! Goed gedaan circusartiesten!

21/06/2016 - sportdag

Vandaag onze sportdag gehad. Gelukkig was de regen 'op' na gisteren!
Met gezonde spanning begonnen we aan de dag; wat hadden ze er een zin in. Ze konden eigenlijk niet meer wachten tot het zover was. Meester Olof heeft de sportdag voor ons georganiseerd. De spelletjes stonden verdeeld over het grote plein en zelfs in de kleine gymzaal. In circuitvorm kwamen de groepjes langs alle spelletjes. De kinderen van groep acht kwamen ook helpen bij de hierbij; zij gaven de uitleg en regelden de materialen. Dat deden ze hartstikke goed. Maar onze ouders waren natuurlijk ook onmisbaar! Ton, Maartje, Fred, Rocco en Jorieke: bedankt voor de hulp! De kinderen hebben een fijne sportdag gehad!

16/06/2016 - belangrijke data

Even een paar belangrijke data op een rij:

Op dinsdag 21 juni hebben de kinderen sportdag. Deze zal duren van 10.45 tot 13.45 uur. Wij zoeken hiervoor nog één begeleider. U kunt zich aanmelden bij de leerkracht.

Woensdag 29 juni is het doorschuifmiddag. Alle kinderen gaan dan alvast een middagje kijken en wennen in hun groep van volgend schooljaar. Dit vindt plaats van 12.30 tot 14.00 uur

Op woensdag 6 juli gaan we op schoolreis. We hebben hiervoor inmiddels genoeg begeleiders. Fijn!

Vrijdag 8 juli is onze stagiaire, juf Cynthia, er voor de laatste keer. Dat vinden we erg jammer. We bedanken haar voor haar hulp!!

Op maandag 11 juli geven we een circusvoorstelling met de groep. Deze voorstelling begint om 13.00 uur. Alle ouders zijn hierbij welkom! Wij zoeken hiervoor nog wel een paar ouders die willen helpen met schminken en een ouder die de voorstelling wil filmen. U kunt zich hiervoor opgeven bij de leerkracht.

Op woensdag 13 juli krijgen de kinderen hun rapport. In de weken hiervoor vinden er ouder/rapportgesprekken plaats. Op de deur van de klas komen lijsten te hangen waarop u zich kunt inschrijven.

Zo in de laatste weken van het schooljaar komt de grote schoonmaak er ook weer aan. We willen hiervoor graag een schoonmaakavond organiseren. Op woensdagavond 13 juli willen we aan de slag gaan, vanaf 19.30 uur. U kunt zich inschrijven op de lijst die bij de klas hangt. Vele handen maken licht werk!
Ook hebben we materialen die thuis schoongemaakt mogen worden. In de op één na laatste week geven wij deze materialen met de kinderen mee. In de laatste schoolweek kan het dan weer schoon mee terug naar school komen.

Donderdag 14 juli is de laatste schooldag en vieren de juffen hun verjaardag: juffendag! De kinderen krijgen hiervoor nog een uitnodiging.

 

20/05/2016 - Groep 4 komt in actie

Groep 4 komt in Actie! Op donderdag 30 juni willen we vanaf een uur of 3 een Benefietconcert organiseren, waar we gaan proberen geld op te halen voor de school van de oma van Kikoy!

De oma van Kikoy heeft in groep 4 over de school vertelt! Wat een bijzonder verhaal. Trudy vertelde dat ze op vakantie was geweest in Bali (in 2007) en het eiland zo mooi vond! Maar de armoede in de dorpjes vond ze niet zo mooi! Ze wilde de mensen en kinderen graag helpen! Maar hoe? Ze bedacht een plan, wanneer je iemand wilt helpen, moet je iets geven waar ze echt mee verder komen! Ze bedacht een plan! Veel ouders hebben geen geld om hun kinderen naar school te sturen en als de kinderen naar school gaan is het heel moeilijk om daarna verder te gaan leren... Hier wilde ze wat aan doen, ze bedacht een speciale school, een school waar de kinderen naar toe kunnen! In de ochtend gaan de kinderen naar de gewone school en in de middag naar de school van Trudy. Daar leren ze engels, een taal die je moet kennen wanneer je naar de hogere school gaat. En met de computer werken. Maar ook spelen en sporten. En hoe zorg je goed voor jezelf, de ander en mijn omgeving. Op deze school komt ook een schooldokter, hij controleert de kinderen en zorgt dat ze naar een dokter gaan. Vaak hebben de ouders daar ook geen geld voor. Net als voor kleding en speelgoed. Op de school delen ze dit uit, wanneer ze dit gekregen hebben. Op de school geven vrijwilligers les. Zij komen uit Nederland, Denemarken, Duitsland en Australië. Wanneer ze te kort hebben geeft Trudy ook les of een ouder kind die al heel goed Engels kan. Trudy is vooral geld aan het inzamelen, zodat de school verder gebouwd kan worden, ze uitstapjes kunnen organiseren (veel kinderen zijn nog nooit buiten het dorp geweest), stroom en internet beter geregeld kan en nog veel meer!!! De school heeft ongeveer 70 kinderen in de leeftijd van 7-15 jaar. En ze zijn heel trots dat nu de eerst leerling begonnen is op de Universiteit. De kinderen willen graag juf worden, of manager van een Hotel, of een andere baan in het Hotel, politieagent... Wij hopen deze kinderen een beter toekomst voor zichzelf te kunnen bieden, en hierdoor hun familie, hun dorp, hun land..... Daarom komen wij in actie!!!!

Het is al lange tijd een wens van mij om kinderen in aanraking te laten komen met mooie muziek. Op onze school zit veel talent! 's Morgens horen wij vaak de piano bij juf Leny de prachtigste klassieke stukken ten gehore brengen.....Maar ik weet dat er nog veel meer talent is! Tijdens de kerstuitvoering ben ik altijd weer trots op ons schoolkoor....Het idee is om een soort Prinsengrachtconcert te organiseren waar we ons talent laten horen... Ons publiek komt lekker met zijn picknickkleed en mand om er naar te luisteren....

Groep 4 gaat mij helpen dit evenement te organiseren en zullen vast nog meer leuke ideeën hebben! Mocht u muzikale mensen kennen die ons kunnen helpen, vindt u het zelf leuk iets met muziek te doen, dan horen we het graag! Het lijkt ons leuk wanneer kinderen, de groepen, ouders muziek gaan maken op de tribune van het plein en we een mooi muzikaal programma hebben. Geef je op! Ook als je denkt niet te kunnen zingen, maar het wel leuk vindt! We organiseren namelijk ook een wrakkenkoor met ouders die het leuk vinden om te zingen, maar denken het niet te kunnen... Speelt u viool of een ander bijzonder instrument? Geef je op en speel of zing voor Bali! Groetjes juf Sibille en Bianca en groep 4!

20/05/2016 - op tijd? te laat?

We merken dat het er langzamerhand 'insluipt' dat er veel kinderen laat de klas binnenkomen in de ochtend. We willen u vragen om hierop te letten. Graag zouden wij om 8.30 uur beginnen; houdt u daar rekening mee! Alvast bedankt!

Het is nog ver(der) weg, maar op dinsdagmiddag 21 juni hebben de kleuters een sportmiddag op het schoolplein. We zijn op zoek naar enthousiaste ouders die ons hierbij willen helpen! U kunt zich melden bij de leerkracht.

Op woensdag 6 juli is onze schoolreis. Eerst gaan we met de kinderen een voorstelling kijken over het circus. Hierna willen we naar 'de Goudvis'. We zoeken ouders die ons daar naartoe willen rijden; vindt u het leuk om ons te helpen? In de klas kunt u zich inschrijven.

20/05/2016 - playmobil circus

Een mooie vondst op marktplaats! En zie hier ons playmobilcircus...er wordt volop mee gespeeld door de kinderen. Hele verhalen worden uitgespeeld met elkaar. Goed voor het samenspel en de taalontwikkeling en past helemaal bij de belevingswereld. De trapeze-artiesten doen gevaarlijke kunsten, de tijgers worden getemd en de clowns doen malle grapjes...

20/05/2016 - circustent bouwen

Bij de grote bouwhoek zijn we aan het uitproberen hoe je een circustent kunt bouwen met de aanwezige materialen. Dat is nog een heel gepuzzel! Maar al doende komen we steeds een stapje dichterbij...
In de eindkring bespreken we hoe ze het geconstrueerd hebben, waar het groepje tegenaan liep, hoe ze dat opgelost hebben, wat een goede tip is voor het volgende groepje etc.

20/05/2016 - wij zijn circusartiesten

Ons thema 'komt dat zien...wij zijn circusartiesten' is fijn van start gegaan. Eén van de startactiviteiten was een poppenkastvoorstelling door juf Francisca. Jan Klaassen wilde ook graag clown worden, maar dat liep natuurlijk helemaal in de soep! 
Ook hebben we met de kinderen allerlei circusvoorwerpen bekeken en besproken, in de boekenkring zijn de themaboeken aan bod geweest, we hebben een muziekles gehad over hoe een clown kan bewegen/dansen...eigenlijk al te veel om op te noemen. In de klas zullen jullie ook a3 vellen zijn hangen met onze mindmap (bij de rode bank). Wat weten wij al over circusartiesten? Met elkaar gebrainstormd over wat we al wisten over de circusdirecteur, acrobaten, jongleurs, clowns, paardentemmers, koorddansers en de goochelaar. We tekenen en schrijven zelf wat we aan andere kinderen willen vertellen. 
Deze week zijn we verder gegaan op de mindmap. Want daar staat wat we al weten over de artiesten, maar nu gingen we bedenken wat we zouden willen weten: onderzoeksvragen! Dat is nog best lastig, maar in de kleine kring kwamen we daar met elkaar best wel uit. 
Bij de werktafel/het schilderbord zijn we circustenten aan het maken. Ze werden zo leuk, dat we nu met iedereen van de rode groep deze activiteit doen. In de bouwhoek wordt flink geexperimenteerd met het bouwen van een circustent. Dat is nog niet zo makkelijk gebleken...
Onze themahoek is omgetoverd in een circus. In drietallen gaan ze hier aan de slag: welke artiest(en) ben je? Welke kleding heb je dan aan? Welke act ga je doen? Eerst oefenen ze met elkaar hun kunsten en dan mogen de kinderen van de huishoek, zandtafel en het poppenhuis bij de voorstelling komen kijken. Helemaal leuk!
Zoals u leest....we zijn al lekker bezig in de klas over het circus!

13/04/2016 - Museum Vreeburg

Vandaag zijn we met de groep naar Museum Vreeburg geweest. Samen met de oma's van Sanne en Eke, de opa van Fer en de moeder van Ties. Bedankt voor de begeleiding!

We kwamen binnen en liepen door de oude boerderij naar het nieuwe gedeelte, waar de rijtuigen staan opgesteld. Daar hebben we een aantal oude voorwerpen bekeken en besproken, een petroleumstel, een koffiemolen en weckpotten met boontjes en stoofperen. Daarna gingen we in twee groepen uiteen en hebben we onder leiding van Nel en Marianne verschillende stukjes van het museum goed bekeken. Onder andere de stallen, de benodigdheden voor het maken van boter, de woonkamer met bedstee, de keuken, de 'wasmachine', de mangel en een schoolbankje.... Als laatste hebben we de rijtuigen nog eens goed bekeken en mochten we naar aanleiding van een schaalmodel, het echte rijtuig gaan zoeken...

12/04/2016 - schrijfdans

Op de donderdagen komt Danitsja bij ons in de groep van   /- 12.00 tot 13.00 uur. Iedere week neemt zij een groepje van vier kinderen mee voor 'Schrijfdans'.
Schrijfdans wil kinderen leren schrijven vanuit de eigen emoties en natuurlijke bewegingen; met hun 'eigen zwaai en draai'. Een goede vorm of letter kan pas tot stand komen als de basisbeweging vlot en vloeiend verloopt en met zelfvertrouwen wordt uitgevoerd. Schrijfdans laat kinderen vormen horen, voelen en ervaren. De bewegingen worden daarom geoefend in het groot en in de lucht. Pas daarna wordt de beweging op papier gezet. Het schrijfbewegen op klanken zorgt voor de goede vormen, zodat ze deze vorm op den duur ook goed kleiner kunnen vormgeven.

12/04/2016 - thema activiteit

Kralenplankjes zijn 'hot item' bij ons in de groep. Goed voor de fijne motoriek, maar wanneer ze zelf een plankje ontwerpen ook nog eens creatief! Deze keer maken de kinderen afbeeldingen over boerderijdieren. Ze bedenken er ook een eigen tekst bij. De één doet dat met behulp van een schrijfvoorbeeld, de ander samen met juf om de woorden 'te hakken en te plakken' en weer een ander kan al helemaal zelfstandig een tekst schrijven. Sommige kinderen hebben de smaak zo te pakken; ze maken er een heel boekwerk of een mooie poster van! Wat een knappe koppies!

12/04/2016 - thema vorderingen

De kinderen hebben een babyfoto meegenomen en een voorwerp van vroeger. We gaan in tweetallen uiteen; even bekijken wat we mee hebben. Dat vinden ze prachtig! Vooral de babyfoto's vinden ze leuk om van elkaar te bekijken. Lijken we er nog op? Zie je dat het je klasgenoot is? Wat is er veranderd? Ook bekijken we de meegenomen voorwerpen van elkaar: wat is het en wat kun je ermee? Zijn er nu al andere babyspullen of ziet het er nog hetzelfde uit? Wat zouden ze vroeger hebben gehad? En wat zal er in de toekomst veranderen? Met de meegebrachte spullen maken we bij de werktafel een tijdbalk. Van vroeger naar nu tot wanneer de kinderen wel 100 jaar oud zijn! Heeft u ze ook zien hangen in de gang?

31/03/2016 - Zuiderzeemuseum

Gisteren waren we met de groep naar het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. We parkeerden de auto's bij het station en zijn door Enkhuizen naar het museum toe gewandeld. Daar aangekomen hebben we wat gegeten en gedronken en gingen we mee met onze gids Luchiënne. Zij nam ons mee naar een oude boerderij. Daar namen we een kijkje in de keuken en de woonkamer. Achterin de boerderij waren de stal en de hooischuur. We mochten op de boerderij gaan werken. We mochten (houten) dieren een plekje geven in de stal of buiten op het gras. We mochten de dieren hooi en stro geven, de stal en schuur aanvegen, de matten kloppen en de afwas doen met een echte oude afwasborstel en ouderwetse zeep. We hadden allemaal een boerenkiel aan en mochten ook even op klompen lopen.

Buiten hebben we gekeken bij onder andere de kippenren, de poepdoos, de wasserij en de mesthoop. We mochten ook spelen met stokpaarden en hoepels.

Daarna hebben we bij de picknicktafels onze broodjes gegeten en nog een keer bij de wasserij gekeken, want om 12 uur ging de toeter af en kwam er heel veel stoom.... Wauw, dat was indrukwekkend!

Vervolgens gingen we met de boot terug naar het station en weer met de auto terug naar school. Wat een superleuke dag hadden we!! Alle hulpouders, ontzettend bedankt!!

Foto's van deze dag kunt u bekijken bij media.

18/03/2016 - Judo

Vandaag hadden wij de eerste van 3 judolessen. Sander Bakker van Bakker Sports Schagen organiseert dit in samenwerking met Sportservice Schagen. 

De kinderen hadden allemaal een judopak aan en hebben vandaag kennisgemaakt met de sport door verschillende oefeningen en spelletjes.Op de site kunt u hiervan enkele foto's vinden.

16/03/2016 - Paasvee

Vandaag gingen we onder begeleiding van veel vaders, moeders, opa's en oma's naar de paasveetentoonstelling. We hebben dikbillen, ezels, konijnen, kippen, cavia's en ratten gezien. Sommige kinderen hebben kuikentjes vastgehouden en geaaid. Ook waren er hele grote trekkers....Daar hebben sommige kinderen in of op gezeten.
Wat fijn dat het zulk lekker weer was en dat er zoveel hulp was. Bedankt allemaal!

 

15/03/2016 - ROC knutselochtend

Afgelopen maandagochtend kwamen de leerlingen van het ROC bij ons in de klas. Voor hen was het een eerste kennismaking met jonge kinderen in het onderwijs; iets waar ze in de toekomst meer mee te maken zullen krijgen.
De leerlingen hadden activiteiten rondom de lente/pasen voorbereid voor de hele ochtend. We hebben de rode groep in kleine groepjes verdeeld en ieder groepje werd begeleid door leerlingen van het ROC. Er is geschilderd, geknutseld, getekend, er zijn spelletjes gedaan en een verhaal voorgelezen. Er was een gezellige sfeer en de kinderen hebben zich volop vermaakt! 

10/03/2016 - ouderwetse voorwerpen

Vandaag zo'n leuke activiteit gedaan! In de klas had ik allerlei ouderwetse voorwerpen neergezet; verspreid over het lokaal. We hebben tweetallen gemaakt waarbij een oudste met een jongste kleuter ging samenwerken. Zij gingen samen het voorwerp eens goed bekijken; wat zie je? Wat denk je? Wat zou het kunnen zijn? Hoe werkt het? Waar wordt het voor gebruikt? In de grote kring deden de kinderen verslag van hun ontdekkingen en gedachten. Zo werd bij een wasbord gedacht dat het misschien wel eens een apparaat kon zijn waar je muziek op kan maken, een koffiemolen werd voor notenkraker aangezien en een koffiezetapparaat zou weleens een kachel kunnen zijn. De kinderen konden zo mooi omschrijven en berederen en ze mochten elkaar ook aanvullen natuurlijk. Met elkaar kwamen we al een heel eind! In de kleine kring heeft een groepje bij de foto's geschreven wat het nu werkelijk was. Bent u benieuwd naar de voorwerpen en de omschrijvingen die de kinderen gaven? Ze hangen in de klas...

08/03/2016 - 100 jaar geleden

Maandagochtend hadden we de opening van ons schoolthema 'de tijdmachine'. Buiten stonden de leerkrachten in klederdracht de kinderen op te wachten en zongen we een mooi lied over de tijd. In de klas heb ik met de kinderen de kleding bekeken die ik aan had; wat zien we? wat weten we er al van? wat denken we? In de rode groep gaan we 100 jaar terug in de tijd: naar het leven in boerenhuizen. Zoals jullie misschien al gezien hebben, verandert onze huishoek ook al in een boerenhuis van vroeger. Met veel ouderwetse spulletjes... Wilt u er allemaal even op letten dat kleine broertjes/zusjes voor schooltijd liever niet met de kwetsbare voorwerpen gaan spelen! Alvast bedankt!
In de kring hebben we ook illustraties bekeken en besproken over kleding van toen en nu; bekijken en vergelijken. Bij de tekentafel tekenen de kinderen klederdracht en bij de werktafel gaan ze zichzelf aankleden in de kleding van toen. In de kleine kring hebben we de kleding nog eens goed bekeken; wat weten we er nu al van en wat kun je erover tekenen/ schrijven voor anderen? 
Al met al een goede start van het nieuwe thema!

We willen vragen of alle kinderen een babyfoto mee kunnen krijgen en een voorwerp van uit die tijd. Hier gaan we namelijk een (kring) activiteit mee doen. Bedankt!

29/02/2016 - voorleesontbijt

Als afsluiting van ons thema 'wij zijn boekenwurmen' organiseren we een voorleesontbijt. Deze ochtend mogen de kinderen in pyama naar school komen. Onze voorleesgast is meester Roel; hij heeft het boek 'we gaan op berenjacht' voorgelezen aan de groep. Daarna gaan we heerlijk ontbijten. In de koffiekamer hebben we de tafel gezellig gedekt. Beschuitjes, ontbijtkoek, rijstwafels, crackers, krentenbollen, kadetjes, thee, melk en beleg. Wat hebben de kinderen ontzettend zitten smullen. Heel gezellig en lekker was het! 

23/02/2016 - terugblik op het thema

Vandaag blikken we in de kring terug op het thema 'wij zijn boekenwurmen'. Wat vond je leuk om te doen of maken? Wat vond je interessant? Wat was er goed gelukt of waar ben je trots op?

Fer: het letterkastje bij de rode bank...ik vind het zo leuk om spulletjes te zoeken die bij die letter horen
Bodhy: in de zandtafel het verhaal maken en bedenken voor je eigen boek
Gijs: ik vond de kleurplaten bij de tekentafel leuk!
Koen: dat ik nog op de vertelstoel mag zitten, dat vind ik zo leuk!
Djez: ik vond de boeken over de apen interessant...
Inge: de themahoek over de bibliotheek is goed gelukt en ik vind het leuk om daar te spelen
Eke: ja, dat vind ik ook...ik heb wel een paar keer gespeeld in de themahoek
Jaydee: dat je bij de verteltafel het boek kan naspelen en een voorstelling kan geven
Elin: ik vind de rode bank mooi!
Siz: ik vond het leuk dat we in de bouwhoek een bibliotheek gingen bouwen; die was ook goed gelukt!
Coen: ik vind de themaboeken heel leuk; ik hou zo van boeken!
Lisa: ik vond het interessant hoe boeken gemaakt worden en wat er dan mee gebeurd
Ziva: ik vind de bibliotheek ook leuk om te spelen
Merel: ik vond het interessant om het onderzoek te doen naar hoe boeken gemaakt worden
Jayden: ik vind het leuk om bij de huishoek te spelen en dat je dan naar onze bibliotheek kunt gaan
Ruweyda: ik vind de letters die we geknutseld hebben, mooi geworden!
Stijn: lekker tekenen over het thema bij die bladen (onderzoeksbladen)
Ties: ik vond het bezoekje bij de bibliotheek ook heel leuk!
Elin: en de apenboom schilderen/knutselen...die zijn mooi geworden!

11/02/2016 - Schrijfster in de klas!

Vandaag kwam schrijfster Susanna Florie bij ons in de klas.Ze liet ons haar kinder e-book over Snoffum zien. Het gaat over een monster die graag normaal wil zijn. 

Ook heeft ze met de hulp van alle kinderen een plan gemaakt voor een nieuw verhaal. Samen bedachten we over wie het verhaal moet gaan, wat er gaat gebeuren, wat het probleem is en hoe dat weer opgelost kan worden. Haar man, Robin Florie maakt er een tekening bij. Volgende week komt ze het verhaal bij ons brengen! We zijn benieuwd.....

08/02/2016 - de verteltafel; 'wat staat daar?'

We hebben een nieuwe verteltafel in de klas. Het boek dat we daarvoor uitgekozen hebben, heet 'wat staat daar?' Het gaat over een aap die een brief krijgt, maar hij kan de brief niet lezen. Zijn vriendjes kunnen wel een aantal letters/woorden lezen, maar niet alle woorden die in de brief staan. Samen komen ze toch een heel eind en uiteindelijk belanden ze op het feest van feestvarken. Die vond het heel knap dat ze zijn uitnodigingsbrief goed gelezen hadden!

Naar aanleiding van dit verhaal, hebben de kinderen een 'mini-onderzoekje' gedaan naar apen. Eerst met elkaar besproken en getekend wat we al wisten over apen. Daarna in de boeken gesnuffeld wat we nog meer konden ontdekken. Dit deden we niet zomaar.... We gaan rondom de hoofdpersoon, de aap, zelf ook verhalen bedenken. Ze mogen een mooi decor bouwen en een avontuur bedenken voor de aap. Daarover wordt een verhaal geschreven en dat wordt een boek!

08/02/2016 - boeken maken

In de klas zijn we nu bezig met het maken van eigen boeken. Maar daar is wel eerst één en ander aan vooraf gegaan! We hebben in de informatieboeken gekeken en gelezen hoe boeken worden gemaakt. Ook hebben we filmpjes bekeken en besproken met elkaar. Wat denken we? Wat weten we? 

In groepjes van vier gaan ze eerst een decor bouwen in de zandtafel en een verhaal uitspelen. Dit verhaal is de basis voor hun eigen boek. Ieder kind maakt een onderdeel van het verhaal; tekenen in een kader en de tekst over het avontuur erbij schrijven. Alle bladen bij elkaar gevoegd, vormt het verhaal. Ieder kind maakt zijn eigen boek, dus de pagina's worden onderling uitgewisseld. Ze mogen de bladen inbinden, op de manier die ze zelf het mooist vinden. Dat kan zijn naaien, nieten, plakken, met splitpennen etc. Ook bedenken ze een eigen titel en komt er nummering op de bladzijden. De eerste boeken zijn al klaar!

18/01/2016 - vertelstoel

Tijdens ons thema 'wij zijn boekenwurmen' hebben wij een vertelstoel in de klas staan. Op deze stoel mag iedere dag een kindje uit de rode groep zitten. Hiervoor krijgen ze een uitnodiging. Wanneer je op deze vertelstoel mag zitten, neem je ook je lievelingsboek mee. Hij/zij mag dan over dit lievelingsboek vertellen. Dat doen we aan de hand van vragen: over wie gaat het boek? Wat gebeurt er in het verhaal? Waar speelt het verhaal zich af? En waarom is dit je lievelingsboek; wat vind je er zo leuk aan? Ook wordt het boek nog voorgelezen in de kring (of een stukje ervan wanneer het bijvoorbeeld een voorleesboek is). Het is voor ons wel zo fijn wanneer het boek (en de vragen) thuis alvast zijn doorgenomen. Zo kan uw kind volop vertellen aan de groep. Hiervan maken wij een foto en natuurlijk een verslagje. 

17/01/2016 - Spelletjescircuit

Op vrijdag 15 januari kwamen er 10 studenten van de opleiding Medewerker Maatschappelijke Zorg van het ROC om een aantal spelletjes te doen met de kinderen van de rode en gele groep.
In de speelzaal gingen de kinderen 'paaltjesvoetbal', 'zakdoekje leggen' en 'wat is er veranderd?' spelen, In de klas gingen de kinderen spekhappen, kleuren en konden ze geschminkt worden.
Aan het einde deden we met zijn allen nog een leuke dans in de speelzaal.

De studenten deden het erg leuk! De kinderen hebben genoten!

17/01/2016 - snuffellezen

Naar aanleiding van het boek 'Wat staat daar?',dat over een aap gaat, wiilen wij wel meer weten over apen. We gaan snuffellezen! We snuffelen in allerlei informatieboeken naar interessante informatie over apen. We ontdekken al heel veel: dat er verschillende soorten apen zijn, dat sommige soorten geen staart hebben, dat de baby's zich heel stevig aan hun moeder kunnen vasthouden, dat apen kunnen slingeren, omdat ze van die sterke armen hebben......En nog veel meer!!!

11/01/2016 - bibliotheek bezoekje

Vandaag gingen we met de rode groep (en de oranje groep) naar de bibliotheek. We gaan eens goed met elkaar bekijken hoe de bibliotheek er van binnen uitziet en hoe het daar werkt. Een mevrouw van de bibliotheek gaat al onze vragen beantwoorden; wij willen bijvoorbeeld weten waar de bibliotheek zijn boeken vandaan haalt. En wat er nu precies gebeurd met boeken die we inleveren of mee willen nemen. En zo zijn er nog meer vragen. Daarna wordt er een leuk boek voorgelezen aan de groep en mogen we ook nog zelf de bibliotheek gaan verkennen. We zoeken ieder een boek uit die we een paar weken op school mogen lenen. Van prentenboek tot informatieboek tot leesboek; er gaat vanalles mee! We bekijken nog even goed de balie met elkaar en het plekje waar je boeken kunt inleveren of juist kunt lenen.

07/01/2016 - gymles

De kinderen hebben op de donderdagochtend gymles bij meester Olof in de grote gymzaal. Ook gingen we op de maandag of dinsdagochtend altijd in de kleine gymzaal aan de slag. Sinds een aantal weken zet meester Olof een mooie gymles daar voor ons klaar en iedere maandagochtend geeft juf Francisca daar gymles. Hier zijn wij ontzettend blij mee, want het zijn leuke, inventieve en vernieuwende gymlessen! Op de vrijdagochtend gaat juf Jo-Nele met de groep 'dansen op muziek'. Zo komen de kinderen goed aan beweging toe bij ons!

07/01/2016 - boekenwurmen

Het thema is begonnen! 'Wij zijn boekenwurmen'
Met de kinderen 2talgesprekken gehouden: welke boeken lees jij? waar lees jij? hoe kom je aan boeken? waar bewaar je boeken? welke boeken vind jij leuk? De kinderen kwamen goed op gesprek met elkaar en konden daarna verslag doen in de grote kring. Hiervan is een mindmap gemaakt; deze hangt boven de rode bank.

Ook hebben we 2 grote stapels boeken gesorteerd. Dat was nog een beste klus! Wat voor soort boek is het en hoe zie je dat dan? Maar uiteindelijk is het ons gelukt en hadden we mooie gesorteerde stapels op de tafel liggen.

04/01/2016 - oud&nieuw

Gelukkig nieuwjaar allemaal! We hopen op een gezond, gezellig en leerzaam 2016!
Na de kerstvakantie zijn we eerst maar eens begonnen met de eigen verhalen van de kinderen; wat heb je gedaan? met wie heb je dat gedaan? Maar we hebben ook een mooie plaat over Oud&Nieuw bekeken en deze besproken met elkaar. Zo konden we dit koppelen aan onze eigen ervaringen over Oud&Nieuw. De kinderen kunnen vuurwerk blazen met ecoline bij de werktafel en ze bedenken er een wens bij...

Ons nieuwe thema 'wij zijn boekenwurmen' gaat natuurlijk ook snel van start! Het zal gaan over allerlei soorten boeken, over hoe boeken worden gemaakt, waar je boeken vandaan haalt, van welke boeken houden wij etc. Er komt ook een vertelstoel voor de kinderen. Wanneer uw kind aan de beurt is om op de vertelstoel te mogen zitten, krijgen jullie een uitnodiging. Het is de bedoeling dat uw kind dan zijn/haar lievelingsboek meeneemt en hierover vertelt aan ons. Natuurlijk gaan we het boek ook lezen! (of een gedeelte eruit)

Volgende week maandag brengen wij een bezoekje aan de bibliotheek. Dan gaan we eens kijken hoe het daar nu precies gaat.

24/12/2015 - Kerstviering

Op donderdag 17 december was de kerstviering op school. We begonnen op het plein met het zingen van kerstliedjes. Alle kinderen stonden op of voor de nieuwe tribune op het schoolplein. Dat was een mooi gezicht. Na het zingen gingen we naar de klas. Heel veel ouders hadden iets lekkers gemaakt voor het diner. Er waren worstenbroodjes, pannenkoeken, fruitspiesjes, stokbroodjes, sushi, appelflappen en nog meer. Wat was het gezellig en wat hebben we gesmuld van al dat lekkers!!

Alle foto's van ons thema Kleine muis zoekt een huis, Sint Maarten, Sinterklaas, het schaatsen en de kerstviering staan op de site!

13/12/2015 - Schaatsen

Op donderdag 10 december mochten we 's morgens gelijk om half 9 naar de ijsbaan komen om te schaatsen. Samen met de kinderen van de gele groep en groep 1/2 van de Groeneweg. Wat was het leuk!! Sommige kinderen vonden het nog erg spannend, andere schaatsten al zo weg! Meester Olof was er ook en er waren heel veel vaders, moeders, opa's en oma's om te helpen! Heel erg bedankt allemaal!

13/12/2015 - Sinterklaas in de rode groep

Op 4 december heeft Sinterklaas een bezoek gebracht aan de Julianaschool. Natuurlijk kwam hij ook even in groep 1/2 rood op bezoek. Wat was het gezellig! Hij had 3 pieten meegenomen. Zij dansten met ons mee... Ze lieten twee zakken vol cadeautjes voor ons achter! Wat waren we verwend!

01/12/2015 - sinterklaas

In de klas begint de spanning wel te stijgen. Iedereen maakt veel mee wat betreft Sinterklaas; op school, thuis met schoentjes zetten of misschien wel op het werk van papa/mama. De kinderen vertellen er in kleuren en geuren over aan elkaar. En wat een verwondering; wat halen die pieten toch een malle streken uit!
Afgelopen maandag hadden we een strooipiet in de klas. We waren net volop bezig met de pietengym en toen kwam hij al strooiend binnen! Deze piet was volgens ons ook een circuspiet, want hij kon toch goeie trucjes met de gymtoestellen. Hij kon zelfs op zijn handen lopen! De strooipiet heeft zich flink uitgeleefd tijdens de gymles en deed ook goed met ons mee. De kinderen deden ook heel serieus hun best op de pietengym en hadden na afloop wel een echt pietendiploma verdiend!
Ook krijgen we geregeld pietenpost. De brief hangt steeds boven de kringtafel aan een posttouwtje. Vandaag een brief van de rijmpiet die ineens zijn rijmwoorden kwijt was op sint/piet/zak en paard. Wij hebben hem een handje geholpen.

 

17/11/2015 - onthoudlijstje voor kleine piet

In de kring hangt een brief...hoe komt die daar nu? Het is een brief van de hoofdpiet; kleine piet heeft een probleem! Juf vertelt het verhaal over de kleine piet die voor het eerst naar Nederland mee mag. Maar het kleine pietje heeft alleen maar zomerkleding meegenomen en nu heeft hij het zo koud. Kunnen wij bedenken welke pietenkleren hij nodig heeft? We maken een onthoudlijstje voor het kleine pietje. Zo kan hij nooit meer vergeten wat hij in zijn koffer moet doen wanneer hij naar Nederland komt!

16/11/2015 - zie ginds komt de stoomboot

Vandaag begonnen over het Sinterklaasfeest in de klas. In tweetallen vertellen we elkaar over iets dat we hebben gezien of meegemaakt met Sint of piet. Zo wordt er verteld over de aankomst van Sinterklaas, over het Sinterklaasjournaal en over het zetten van een schoentje. In de grote kring wisselen wij een aantal verhalen met elkaar uit. Ook bekijken we met elkaar voorwerpen die uit de themahoek komen; daar is namelijk een stoomboot gemaakt. We bespreken wat het is, waar je het voor kunt gebruiken en wie het dan gebruikt. Bij de andere hoeken en werkplekken gaan we ook meteen druk in de weer over Sinterklaas en zijn pieten. In de bouwhoek wordt een stoomboot gebouwd; maar hoe bouw je eigenlijk vanuit een punt? En wat hebben we dan precies nodig? Dit wordt uitgebreid in de eindkring geevalueerd. Bij de werktafel tekenen de kinderen een stoomboot en deze schilderen we mooi in met ecoline. Zelfs in de constructiehoek wordt al een eerste stoomboot gebouwd. Goed van start gegaan dus!

16/11/2015 - lampionnenavond

Wat zijn er weer een mooie lampionnen gemaakt! Deze keer hebben wij de kamertjes van het boek 'het muizenhuis' gemaakt. Ieder kind een eigen kamertje voor Sam en Julia. Wat zien ze er prachtig uit!

05/11/2015 - het is herfst

Het schoolplein ligt vol met bladeren, de bomen zijn bijna helemaal kaal. Tijdens het buitenspelen vegen we de bladeren bijelkaar en maken we het plein weer netjes! Fijn met van die goede hulpen!!

15/09/2015 - onderzoek naar de muis

Op dit moment zijn we met onze onderzoeksvragen bezig. De oudste kinderen gaan op zoek in de boeken op zoek naar het antwoord op hun vraag over de muis. Zij bekijken de illustraties en de leerkracht leest voor welke informatie erbij geschreven staat. Hiervan maken de kinderen een mooi onderzoeksblad. Deze onderzoeksbladen worden in de grote kring gepresenteerd door de kinderen zelf. Aan de jongste kinderen hebben we nu gevraagd wat ze al weten of onthouden hebben over de muis. Hiervan maken zij een woordweb (met kinderschrijven; krabbelen). Ook proberen ze al een mooie gedetaileerde tekening van de muis te maken. Deze presenteren we ook in de grote kring. Zo horen we de informatie over de muis nog een keer! Natuurlijk mogen de jongste kinderen ook een onderzoeksblad maken over de muis; voor wie het wil!

01/09/2015 - muisjes

We hebben het boek 'kleine muis zoekt een huis' nog eens goed doorgelezen. Wat hebben we eigenlijk nodig om het verhaal na te spelen? We maken een inventarisatielijst en verklaren ook nog met elkaar de moeilijkere woorden uit het verhaal. Bij de verteltafel willen we het boek naspelen, dus wordt deze mooi ingericht! Door de lijst weten we precies wat we al hebben en waar we nog naar op zoek moeten. Wanneer hij helemaal klaar is, kan juf het verhaal voorspelen. De kinderen genieten volop van deze voorstelling en zijn meteen ook zelf enthousiast om hier te spelen.

Bij de werktafel mogen de kinderen het holletje van de kleine muis scheuren/plakken/knippen. Dit doen ze helemaal zelfstandig! We hebben een voorbeeld bekeken en besproken en daarom weten ze nu zo goed wat ze kunnen doen. Wat zijn ze hard aan het werk! En heeft u de schilderen over kleine muis al bewonderd? We hebben ware kunstenaars in de klas.

28/08/2015 - kleine muis zoekt een huis

Op een dag hoort juf Francisca heel zachtjes iets piepen in de klas. De kinderen horen het natuurlijk allemaal ook! Er zit een verdwaald muisje in het laatje van de bouwhoek. Deze muis vertelt ons dat hij verdwaald was en op zoek is naar een nieuw holletje. Samen brainstormen we wat we eigenlijk al weten over muizen en muizenholletjes. Hier maken we een mooi overzichtsblad van (mindmap). De oudste kinderen maken ook zelf een woordveld over wat zij al weten over de muis. In de boeken gaan we snuffelen naar plaatjes over muizenholletjes. Deze presenteren we aan elkaar in de grote kring. Inge en Merel maken een gezellig plekje voor de verdwaalde muis. Juf Jo-Nele neemt een nestje met muisjes mee. Gevonden bij iemand in de schuur. Jammer genoeg kunnen deze 'wilde' muisjes niet blijven in de klas. Maar vandaag hebben een aantal kinderen, met de moeder van Rosa, twee lieve muisjes gekocht bij de dierenwinkel. Wat zijn ze schattig! Hier gaan we goed voor zorgen in de klas. In de boekenkring bekijken we de themaboeken met elkaar en zit het boek 'kleine muis zoekt een huis' in de vertelkoffer. Dit boek staat centraal dit thema. Er wordt al volop over de kleine muis gewerkt. We schilderen en kleuren erover, maken kralenplankjes en in de themahoek is een waar muizenholletje gemaakt.

09/06/2015 - 'IJsjes'

Maandagochtend heeft juf een koffertje mee. Wat zou daar nu inzitten? Even dachten ze dat ze misschien gefopt werden, maar nee....er zit toch echt iets in! Maar oh jee, het is toch niet helemaal goed gegaan. In het koffertje zit een ijsje. Of liever gezegd: een gesmolten ijsje. Maar dat het ooit een ijsje was konden we nog zien aan de verpakking en het stokje dat in het zakje 'dreef'. Met elkaar praten we over wat ik nu toch helemaal mis heb gedaan. Hoe had ik het anders moeten aanpakken? Wat is bevroren en gesmolten eigenlijk? Wie heeft er wel eens ijsjes gemaakt en hoe doe je dat dan? Wat voor ijsje zou er eigenlijk in mijn verpakking hebben gezeten? We besluiten om zelf ook ijsjes te maken. De moeder van Liv is gezellig een ochtendje bij ons in de groep en zij gaat aan de gang met een aantal kinderen. Hoe lang zou het duren voor het bevroren is? Een uur? Een dag? Een nacht? Of misschien wel een week? De ochtend erna zien we al wel dat het wat bevroren is, maar nog niet goed genoeg. Wanneer we na de voorstelling van 'Frozen' nog een kijkje nemen, zien we dat ze goed bevroren zijn. En wat smaken ze lekker!

Met de oudste kinderen lezen we ook nog een tekst over ijsjes. Dat doen we in tweetallen of in een klein groepje met juf samen. Daarna mogen de kinderen een eigen ijsje ontwerpen. Hier krijgen we helemaal lekkere trek van!

06/06/2015 - 'Frozen'

Dinsdagmiddag zijn we naar 'het Regius' geweest voor een voorstelling over 'Frozen'. Wat hadden de kinderen er zin in! Al een paar dagen keken we uit naar deze voorstelling...en eindelijk was het zover. De mama's van Liv, Inge en Joep gingen gezellig met ons mee. En wat hebben we genoten. Het was echt een mooie en leuke voorstelling. Wat fijn dat we hiervoor uitgenodigd waren! In de eindkring hebben we met elkaar nog even nagepraat over wat we het leukst, mooist, spannendst of grappigst vonden. Dit is uitgeschreven op een mooie grote frozenkaart die we naar de kinderen van de voorstelling gaan opsturen.

02/06/2015 - De camping

In kleine groepjes bekijken en bespreken we foto's van de camping. Wat zie je? Wat gebeurt er? Wat weet je daar al van? In de grote kring doen we verslag aan elkaar en vullen we elkaar aan met wat we weten. We bedenken met elkaar wat een goede camping dus moet hebben. Hiervan maken we een inventarisatielijst (wat heb je nodig?) In de bouwhoek gaan we in groepjes een camping bouwen en met de kijkplaten erbij, wil dat al heel goed lukken!

Ondertussen hebben we in de gang een ware 'minicamping'. De kinderen kunnen in tweetallen de tent opzetten, visjes vangen, barbecuen, picknicken etc. We krijgen helemaal zin in de 'echte' vakantie. Bij de themahoek staan ook de informatieboeken over de camping. Zo kunnen de kinderen altijd even opzoeken hoe het op de camping gaat en wat ze kunnen ondernemen. Met elkaar hebben we een onthoudlijst geschreven; wat neem je eigenlijk mee naar de camping?

Vandaag hebben we met elkaar een praatplaat bekeken en besproken. Hierop zie je vanalles gebeuren op de camping. Weer even met elkaar kennis opgehaald en woorden gegeven aan wat we zien op de plaat. Zo weten we nu bijvoorbeeld dat er een toiletgebouw is waar je naar de wc kunt, maar ook kun je daar douchen, tandenpoetsen en zelfs de afwas doen! Dit wisten veel kinderen nog niet...

19/05/2015 - 'Zomerpret' tentje opzetten

Gister is ons thema 'zomerpret' begonnen. Juf Francisca stond in haar vakantie-outfit de kinderen op te wachten. Zonneklep op, zonnebrand gesmeerd, korte broek en sandalen aan en koffer met tent onder de arm.... Maar oh jee, al snel kwamen we erachter dat ze niet alles mee had. Met de kinderen is er een onthoudlijst gemaakt en geschreven. Zo kan het niet meer mis gaan!

Vandaag hebben Youri en Merel de tent eens uitgeprobeerd. Hoe zet je deze eigenlijk op? Dat bleek nog een hele klus te zijn. Waar gaan die stokken in en hoe krijg je ze vast? We hebben ze eerst zelf laten onderzoeken en ze kwamen al een heel eind! In de eindkring hebben ze de andere kinderen tips gegeven waar ze op moeten letten. Zo gaat het opzetten vast een stuk makkelijker!

Ook hebben we al een zomers liedje geleerd. Er waren meteen kinderen die het al alleen durfden te zingen in de kring. Knap hoor!

24/03/2015 - Papier maken

In de kring praten we eerst over wat papier eigenlijk is. Hebe kan al vertellen dat papier gemaakt is van bomen. Yannick weet te vertellen dat je ook zelf papier kunt maken met een zeef en van papierpulp. Hier is een mooie ingang; want hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? We bekijken een filmpje van de papierfabriek en daarna gaan we zelf aan de slag met juf Lucia. Alle kinderen hebben een papiertje gemaakt!

10/03/2015 - Wentelteefjes maken

Vandaag een boek gelezen: 'eet je erwtjes op'. Nav dit boek praten we over eten dat we wel of niet lusten. En wat doe je daar dan mee? De moeder in het boek deed er in ieder geval alles aan om het kind haar erwtjes te laten eten! Verder ook nog met elkaar gepraat over eten dat over is. Wanneer het een beetje is, kun je het weggooien. Maar veel eten weggooien vinden we zonde! Juf is afgelopen weekend helemaal vergeten een brood te eten... Oud brood vinden we niet zo lekker. De vogels of de dieren bij de kinderboerderij lusten het nog wel. Maar wist je dat je van oud brood ook lekkere dingen kunt maken? Tosti's bijvoorbeeld of wentelteefjes. En dat gingen wij vanmiddag met elkaar maken. De huishoek hebben we omgetoverd tot restaurantje waar de kinderen zelf hun wentelteefje kunnen bakken en opeten. En smullen dat we doen! Juf mag wel vaker haar brood vergeten op te eten...

02/03/2015 - Start 'opgeruimd staat netjes'

Vandaag is de start gemaakt met ons thema 'opgeruimd staat netjes'. In de middag hebben we eerst met elkaar bedacht wat troep eigenlijk is. En maak jij weleens troep? Hoe ruim je troep eigenlijk op? Wat is afval dan? En waar gaat afval naartoe? Hier is weer een mooie mindmap uitgekomen. Deze is in de klas te bewonderen. Daarna zijn we een buurtwandeling gaan maken. Op zoek naar troep. We hebben er foto's van gemaakt en gaan deze week analyseren wat voor troep het is, hoe het daar komt en hoe we het kunnen voorkomen...

02/03/2015 - Musical rode groep

Als afsluiting van ons thema 'wat een beestenboel' hebben we geoefend voor een voorstelling. Een musical over de dierentuin. Op dondermiddag hebben we alle ouders uitgenodigd om te komen kijken. Gelukkig waren er een aantal moeders die ons hielpen met het schminken, want dat was nog wel een klusje. Maar het resultaat was ernaar! Wat zagen de kinderen er fantastisch uit. De spanning was ook duidelijk voelbaar. Op het podium merkten we dit ook wel. Want oefenen met juf is toch wel anders dan het uitspelen voor alle ouders. Al met al een geslaagde onderneming en wij zijn echt trots op de kinderen dat ze op het podium mee wilden doen! Wij hebben genoten van de rode groep.

09/02/2015 - Wat een beestenboel!

Op dit moment zijn we druk aan het oefenen voor onze voorstelling. Alle kinderen zijn ingedeeld in groepen dieren. Ze spelen het dier waar ze ook onderzoek naar gedaan hebben. Tussendoor onze leuke en gezellige dierenliedjes. De teksten kent bijna iedereen wel uit het hoofd, hier en daar nog wat hulp nodig. De liedjes gaan al fantastisch. Moeilijker vinden we het om goed stil te zitten wanneer ze zelf niet aan de beurt zijn....dat is nog een hele opgave! Maar wat wordt het leuk!

Ondertussen hebben we in de klas de onderzoeken klaar. We hebben prachtige onderzoeksvragen kunnen maken bij de giraf, de olifant, de aap, de tijger en de krokodil. Ieder kind heeft een onderzoeksvraag gekozen en hiermee gewerkt. De onderzoeken hebben we getekend en geschreven op een a3; ze hangen bij de ramen.

Verder hebben bijna alle kinderen een diertentuin gebouwd, met alles erop en eraan. Een weg met parkeerplaats, een ingang, een pijlenroute door de dierentuin, een restaurant.... Prachtige plattegronden zijn er getekend. Knap hoor!

Ook oefenen de jongste kinderen bij de verteltafel. Ze mogen een voorstelling geven aan een klein groepje of aan de hele klas. Het boek 'wil je mijn vriendje zijn?' staat hier centraal.

12/01/2015 - Naar de bibliotheek

Vandaag met de klas naar de bibliotheek geweest! Wat hadden ze er al een zin in. Enthousiast en al liedjes zingend, gingen we op pad in een mooie rij.

We werden al hartelijk opgevangen bij de bibliotheek. Deze mevrouw ging met ons een mooi prentenboek lezen over vos en haas in de winter. Dat deed ze heel mooi! Daarna mochten we ook nog lekker zelf in de boekenbakken snuffelen. Natuurlijk gingen we op zoek naar boeken over de dierentuindieren. We hebben er nog heel wat gevonden!

Deze boeken hebben we nu op school staan. Wat een mooie vondsten!

06/01/2015 - Mindmap dierentuin

'De kop is er weer af!'

Maandag eerst maar eens begonnen met de vakantieverhalen; in tweetallen gingen de kinderen aan elkaar vertellen wat ze hadden meegemaakt. Eerst mocht de één vertellen, daarna de ander. In de grote kring gingen we proberen om het verhaal van de ander na te vertellen. Wat zaten de kinderen vol verhalen over de kerstvakantie! Allemaal natuurlijk nog de beste wensen van ons!

Ook hebben we al startactiviteiten gedaan rondom ons nieuwe thema: 'wat een beestenboel'. In tweetallen gingen de kinderen een dierenpuzzel oplossen. Met elkaar geraden waar het thema over zal gaan. Daarna overleggen wat ze al van het dier of de dierentuin wisten. Hier is een prachtige mindmap (brainstorm) uitgekomen (zie foto). Deze mindmap hangt op ons prikbord in de klas. Een aantal oudste kinderen hebben ook een eigen onthoudlijstje gemaakt; wat weet jij al van de dierentuin? Deze hebben ze zelf geschreven en voorgelezen in de kring (ieder op eigen ontwikkelingsniveau). Wat een prachtige lijstjes zijn het geworden, die we goed kunnen gebruiken bij het opbouwen van diertentuinen. Al meteen ontstonden er bij de bouwhoek, bouwtafel en de duplo diertentuinen. Het thema spreekt de kinderen meteen aan.

Ook hebben we al een aantal liedjes met elkaar gezongen over de dierentuin. Deze hangen boven de rode bank. Eén van onze startactiviteiten is ook de boekenkring. Hierin liggen een aantal themaboeken klaar, zo divers mogelijk gekozen. Met de kinderen bekijken we het aanbod. Wat voor boek is het, waar zal het over gaan, wat zien we al aan de voorkant, waar kun je het voor gebruiken etc? Ook het boek voor de verteltafel hebben we al met z'n allen even goed van binnen bekeken.

15/12/2014 - Baby saar

Vanmiddag kwamen juf Chantal en baby Saar bij ons in de klas. Wat hadden de kinderen daar zin in! Voor baby Saar hebben we een wens-tak gemaakt. Met mooie tekeningen en een lieve wens. Wat vonden we het fijn om de baby te zien (en juf Chantal natuurlijk).

09/12/2014 - Kerstballen

Sint begint aan de grote tocht terug naar Spanje en wij hebben de kerstboom in de klas gehaald! De kinderen hebben er alweer volop zin in!

De kerstboom wordt in elkaar gepuzzeld, lichtjes erin en de piek erop. Maar....geen kerstballen! Gelukkig heeft juf Francisca thuis wel kerstballen die ze meeneemt. Met een klein groepje wil ik in de kring een plan maken hoe we de kerstboom kunnen versieren. Maar o jee...de kerstballen in mijn tas zijn allemaal stuk! Dat was niet zo'n handige zet, vonden de kinderen. In het kader van wetenschap en techniek (invulling van onze studiedagen) gaan wij met het kleine groepje bedenken wat nu een handig plan is om de kerstballen mee naar school te nemen. Er wordt van alles bedacht; de beste oplossingen zijn de volgende. In een doos doen en dan voorzichtig in mijn tas. In een plastic tas doen en deze op de voorbank van de auto meenemen. In een zakje doen en gewoon in mijn hand houden. Maar dan wel oppassen dat ik niet tegen een lantaarnpaal stoot! Gewoon in mijn tas kan ook, volgens Yannick. Maar dan natuurlijk wel eerst de zware dingen eruit halen. Dat flesje water vond hij niet zo handig. We gaan dit natuurlijk onderzoeken op een parcours. Hier komt vast een mooie conclusie uit! Ondertussen heb ik gewoon maar nieuwe kerstballen gekocht en de boom versierd. En ja...de ballen waren allemaal heel aangekomen op school.

04/12/2014 - Sinterklaas in de klas

Vandaag is de dag dat Sinterklaas bij ons op de Julianaschool een bezoekje brengt. We staan heerlijk te zingen en te wachten op het grote plein. Maar...wat is dat nu....komen er alleen twee pieten op het plein. Wat blijkt; Sinterklaas heeft zich verslapen! Dat geloof je toch niet. Gelukkig hadden de pieten een goede oplossing. Zij kregen Sinterklaas maar niet wakker en nu mochten wij gaan helpen. Met de hele school naar het slot van Schagen toe. Dat maken we niet elke dag mee! Gelukkig konden we hard genoeg zingen en kregen wij Sinterklaas uiteindelijk wel wakker. Wat denk je? Staat hij in zijn pyama en slaapmuts op het balkon! Maar natuurlijk loopt het allemaal wel goed af vandaag. Sinterklaas was snel aangekleed en zo konden we terug naar de Julianaschool. Daar begon hij gauw aan zijn klassenbezoekjes. Wat ook wel heel leuk was; Sinterklaas heeft vandaag een 'piet in opleiding' meegenomen. En hij had toch een blitse pet op! En wat zijn we allemaal verwend. Mooie pakketten van playmobil, lego en lego friends. Bedankt hoor Sinterklaas! Nu nog op naar de pakjesavond thuis....

25/11/2014 - Zie ginds komt de stoomboot

Zie ginds komt de stoomboot. In de klas bouwen de kinderen in tweetallen een stoomboot in de bouwhoek. We proberen hierbij natuurlijk ook weer te letten op het halfsteensverband bouwen. Wanneer de stoomboot klaar is, maken ze een bouwtekening. Zo weten we precies hoe jouw stoomboot gebouwd kan worden. Onze themahoek is ook veranderd in een stoomboot. Ze spelen over de tocht naar Nederland en worden opgewacht door de kinderen uit de huishoek. Die mogen natuurlijk hun schoentje zetten en dan komen de pieten en sint langs met een cadeau.

Voor het kleine pietje hebben we onthoudlijstjes geschreven. Want hij had allemaal zomerkleding meegenomen en nu kan hij niet meer vergeten wat er in zijn koffer moet! Bij de werktafel worden mooie kunstwerkjes gemaakt met ecoline. De kinderen tekenen een Sinterklaas of een piet. De krulharen van piet en van de baard van Sinterklaas plakken we erop.

Ook hebben we ondertussen al bezoek gehad van twee strooipieten. Ze kwamen gezellig bij ons in de kring zitten. We zongen liedjes en kregen heerlijk snoepgoed. De rijmpiet was zijn woorden kwijt en wij gingen hem helpen. Gelukkig zijn wij ook goede rijmpieten!

18/11/2014 - Onthoudlijstjes kleine piet

In de kring vertel ik een verhaal van het kleine pietje. Hij doet zo zijn best in Spanje...Sinterklaas vindt dat hij ook mee mag naar Nederland. Maar oei, die kleine piet vergist zich! In plaats van zijn pietenkleding, neemt hij zomerkleding mee. Koud dat hij het heeft! Wij gaan de kleine piet helpen... Eerst bekijken en benoemen we met elkaar wat een piet eigenlijk draagt. Daarna schrijven we onthoudlijstjes voor hem.

17/11/2014 - Herfst in de rode groep

In de rode groep stond het boek 'noten' centraal. De eerste dag vonden we allemaal noten in alle hoeken. Waar komen die toch vandaan? Toen we in de middag het boek gingen lezen, werd het ons duidelijk; het is de wintervoorraad van de muis.

Bij de verteltafel hebben we het boek nagebouwd. Hier gingen ze in tweetallen oefenen en konden ze een voorstelling geven aan anderen. Alle oudste kinderen hebben dat dan ook gedaan. De jongste kinderen mochten het natuurlijk ook.

In de bouwhoek gingen de kinderen in tweetallen een keuvelstraat bouwen. Huizen, stoep, straat en poppetjes. Er werd een mooie foto van gemaakt.

Natuurlijk hebben we ook hard gewerkt aan onze lampionnen. We hebben de muizenholletjes uit het boek 'noten' gemaakt. De oudste kinderen hebben een rond holletje van papier maché gemaakt en de jongste kinderen maakten hun muizenholletje in een boomstam. Wat zagen ze er mooi uit op de keuvelavond! Ook hadden we een herfstwandeling gemaakt. Veel mooie dingen in de natuur gezien en verzameld. Deze natuurspullen konden we weer goed gebruiken voor onze muizenholletjes.

14/11/2014 - Schoolontbijt

Woensdag 5 november hadden we het schoolonbijt. Van tevoren hadden we een gesprekje in de kring. De kinderen vertelden wat ze normaal gesproken thuis eten als ontbijt. We kwamen er achter dat je verschillende dingen kunt eten. Daarna dachten we na over afspraken voor tijdens het ontbijt. Er werden handige dingen gezegd zoals: "Juf, het hoort eigenlijk ook zo dat je moet wachten totdat je bijvoorbeeld de boter kunt gebruiken. En je hoort het ook netjes te vragen." Na het gesprekje hadden we allemaal trek gekregen. Tijd om aan tafel te gaan zitten! 

Het was een gezellige ochtend. Het was mooi om te zien hoe de kinderen met elkaar om gingen. Veel kinderen kunnen al zelfstandig hun brood smeren. Knap hoor! We hielpen elkaar waar nodig en op deze manier werd het een geslaagd schoolontbijt. 

Graag volgend jaar weer!

Juf Brittany

27/10/2014 - Herfstwandeling

Vanmiddag hadden we prachtig weer bij onze herfstwandeling! We hebben een ronde rondom de school gelopen waarbij we keken naar de natuur om ons heen. We zagen ook nog veel bomen/struiken met groene bladeren. Maar wat lagen er ook een hoop herfstbladeren op de grond.

We hebben van alles gezien; paddestoelen, esdoornzaadjes, elzenpropjes, besjes, rood/oranje bladeren, takken, kastanjes. Onze natuurvondsten deden we in plastic tassen. Youri, Hebe en Yannick waren de wakers over deze tassen. Nu eens met elkaar bekijken wat we eigenlijk allemaal gevonden hebben. Zouden we ook in de zoekkaarten kunnen terugvinden wat het allemaal is?

26/10/2014 - Thema 'feestbeesten' in de rode groep

Ons thema 'feestbeesten' ging van start met een puzzelplattegrond. De kinderen moesten eerst de puzzel oplossen om vervolgens de plattegrond af te kunnen lezen. Er stond een schatkist verstopt met allerlei feestartikelen erin. In de kring gingen we met elkaar brainstormen over wat wij allemaal al wisten over feesten. Hier kwam een mooie mindmap uit (woordweb). Het boek van Imme Dros 'bijna jarig' stond centraal dit thema. Toen we het boek halverwege gelezen hadden, mochten de kinderen voorspellen wat Ella voor haar verjaardag zou krijgen. Hiervan maakten ze een mooie tekening en deze presenteerden ze in de eindkring aan elkaar. Ook gingen we aan de slag met onze verjaardagskalender. Iedereen maakte een mooie feestelijke tekening van zichzelf; deze beschilderden we met ecoline. Wanneer de kinderen jarig zijn, krijgen ze deze mee naar huis. 

Bij de bouwhoek gingen de kinderen in tweetallen het huis van Ella nabouwen. Ze moesten hierbij letten op het in halfsteensverband bouwen en er kwam een puntdak op. Ella ging met de ladder omhoog, deze maakten ze van Lacy. Daarna gingen ze de omgeving van het huis van Ella zo goed mogelijk namaken. Na afloop tekenden ze een bouwtekening/plattegrond van het geheel. Knap hoor!

Nadat we het boek 'bijna jarig' een aantal maal hadden gelezen, inventariseerden we welke spullen we nodig hadden om het boek na te spelen. De verteltafel richtten we zo goed mogelijk in. Ook hier konden ze in tweetallen aan de slag. Eerst het verhaal luisteren met het boek erbij. Daarna zelf inoefenen om vervolgens een voorstelling te geven.

Bij de huishoek hadden we inmiddels ook feest. De kinderen die daar spelen, gaan eerst met elkaar een plan maken. Wie ben je en wat gaat er gebeuren in het verhaal? Naast de huishoek hadden we met de kinderen een feestwinkel ingericht. Ze konden er feestkleren, taartjes, feestservies, cadeautjes en nog veel meer kopen. Zo konden ze een 'echt' feest vieren in de huishoek. Dat was genieten...

Toen juf het boek 'een taart voor kleine beer' ging voorlezen, kwamen we erachter dat er een recept voor een chocoladetaart achterin stond. Deze taart wilden wij wel proberen! Een klein groepje ging met juf Shirley aan de slag. Het was nog een beste klus, maar wat hebben we in de middag genoten van de chocoladetaart! Vooral met slagroom was het genieten.

Toen de oudste kinderen allemaal klaar waren met de bouwhoekopdracht, was er voor de jongste kinderen ook een bouwidee. Zij mochten (en de oudsten natuurlijk ook) een feesttaart bouwen. Eerst hebben we in de kring met elkaar ideeën besproken. Daarna aan de slag. Wat een feestelijk gezicht. Er werden al knappe dingen bedacht. Ook de jongste kinderen gingen zich voor het eerst wagen aan een bouwtekening. Want we wilden natuurlijk wel goed onthouden hoe de taart eruit zag. 

Natuurlijk hebben we nog veel meer activiteiten gedaan; te veel om allemaal op te noemen. In de laatste week van het thema was er een mooie afsluiting voor ouders in de avond. En de volgende dag hadden we ook nog een feestelijke opening van ons vernieuwde schoolgebouw. Echt een feest!

30/01/2014 - wij zijn uitvinders in de rode groep...

Het thema waar we nu  mee bezig zijn heet: "Wij zijn uitvinders'". 

In de klas zijn we bezig om een geweldige schoonmaakmachine te ontwerpen. 

Met de hele klas zijn we bezig geweest om te bedenken wat er allemaal in en aan een schoonmaakmachine moet zitten. Hier hebben we een brainstorm over gemaakt en  aan de hand daarvan allemaal een bouwtekening. Wat hebben ze allemaal goede ideeën! 

Nu we goed weten hoe we onze schoonmaakmachine willen hebben moesten we natuurlijk onze machine gaan bouwen! Met allerlei dingen die de kinderen van huis hebben meegenomen en kostenloos materiaal hebben we uiteindelijk onze eigen schoonmaakmachine gebouwt. 

Samen met juf Francisca hebben de kinderen van de verschillende onderdelen een gebruiksaanwijzing geschreven. Nu weten we precies hoe hij werkt. 

Kijk ook eens bij ons fotoboek!

06/01/2014 - Groep 1/2 heeft een gezellige sinterklaasviering gehad!

Sinterklaas is geweest en we hebben erg van die tijd genoten. We hebben prachtige stoomboten gebouwd, getimmerd en getekend. In de grote stoomboot werd er van hartenlust gespeeld. We hebben zelfs een heuse speelgoedwinkel waar we al het speelgoed kunnen kopen. We weten alles over de speelgoedwinkel omdat we daar op bezoek zijn geweest!

Het hoogtepunt van het Sinterklaasfeest was natuurlijk het bezoek van Sinterklaas zelf! Hij kwam zomaar met zijn paard het plein op. In de klas hebben we een mooi lied gezongen en een dans voor hem gedaan. Sinterklaas vond het erg mooi.