Leerling - groepen - groep 2/3 C

Al het nieuws op een rijtje uit deze groep.

Groetjes,
Juf Jo-Nele en juf Francisca

19/09/2017 - de tent

Vos en haas zijn op het eiland. Ze gaan een tent bouwen. "Nee, een tent bouw je niet" zegt haas..."een tent zet je op". De kinderen bekijken in kleine groepjes foto's van verschillende soorten tenten. Ze bespreken met elkaar wat ze zien of weten. Ook noteren/tekenen ze hun voorkennis bij de foto's. In de grote kring wisselen we dit uit. 

Gelukkig komt het met vos en haas ook wel goed met die tent. Met stenen zetten ze het tentdoek strak. Zo kunnen ze er goed in! Wat zullen ze nog meer meemaken op het eiland?

Ondertussen hebben wij ook een tentje staan. Zo kunnen we alvast wat camping-ervaring opdoen. Op een ochtend komt juf met een overvolle en veel te kleine reistas op school. Hoe moet dit nu? Wat neem je eigenlijk mee op schoolreis? De kinderen gaan met elkaar overleggen wat zij graag mee zouden willen. Dat gaat van luchtbed, naar playmobil, naar boeken...
We wisselen in de grote kring met elkaar uit wat nu echt handig zou zijn. Hiervan maakt groep 3 een onthoudlijstje in hun lees/schrijfschrift. Wij zijn er klaar voor!

12/09/2017 - info avond

Op dinsdag 19 september is de informatie avond van groep 2/3. U komt toch ook? We zullen vertellen hoe een dag in onze groep eruit ziet, maar ook praktische zaken zullen aan bod komen.

Een aantal ouders kennen wij al van de rode groep, maar voor ons zijn er ook een aantal nieuwe gezichten bij. De komende periode kunnen wij 'kennismakingsgesprekken' voeren. Mocht u behoefte hebben aan zo'n gesprek, dan bent u natuurlijk welkom! Hiervoor kunnen we een inschrijflijst ophangen, maar u mag ook een afspraak maken bij de leerkracht.

12/09/2017 - vos en haas

Vos en haas zijn op een eiland terecht gekomen. Maar wat is een eiland eigenlijk? We bekijken mooie illustraties van verschillende eilanden en bespreken deze eerst in tweetallen. Daarna wisselen we in de grote kring uit wat we zien, denken of weten. Ook komen er meteen vragen naar voren: wie is eigenlijk de baas van een eiland? Hoe zit het met eb en vloed bij een eiland? Hoe krijg je een kokosnoot uit de palmboom? Deze vragen schrijven we op.

Groep 3 krijgt de letter -ei- aangeboden. Weten we nog meer woorden waar we de ei in horen? In ons lees/schrijfschrift plakken we de illustratie van het eiland en noteren wat we al over een eiland weten. Dit gaan we nog presenteren aan elkaar. Want van je eigen tekst terug lezen leer je heel veel! Ook kunnen de kinderen elkaars leesboekje lezen...

De kinderen van groep 2 maken een mooie tekening over een eiland. 
Bij de werktafel maken we - dit ben ik- tekeningen; dit wordt onze verjaardagskalender!

12/09/2017 - vos en haas op een eiland

Hallo allemaal! Welkom op het blog van groep 2/3! Wij hebben er weer zin in en gaan er een gezellig schooljaar van maken...

In de eerste schoolweek zijn we meteen van start gegaan met ons nieuwe thema over 'vos en haas op een eiland'. In het boek zat een opgevouwen landkaart. In de kring hebben deze eens met elkaar bekeken en besproken. Waarvoor zal het zijn? De kinderen hadden al vele ideeën! Zo wisten ze te vertellen dat er misschien  bij het kruis wel een schat zou liggen. En de pijl is het pad ernaartoe. De pijltjes onderaan zijn van een kompas; die wijst je de weg naar het noorden. De golven zijn van het water, dus het is een eiland. Maar van wie zou die kaart eigenlijk zijn? We lezen het eerste gedeelte uit het boek: vos en haas zijn op vakantie op een eiland. Een mooie link naar onze eigen vakantie verhalen. Deze wisselen we uit in tweetallen en daarna nog een aantal in de grote kring. De kinderen van groep 3 maken prachtige tekeningen over hun vakantie en schrijven daar een zin bij. Kinderen van groep 2 mogen dit natuurlijk ook doen. 

Door de week heen werken we rondom het boek. Zo leren de kinderen de letter -v- of het woord -vos-. In het lees/schrijfschrift van groep 3 werken we rondom de geleerde woorden of letters. Zo tekenen de kinderen een mooie vos, maar schrijven ze er ook bij wat ze al weten. 

De eerste week vliegt voorbij. We hebben met elkaar het lokaal en de nieuwe spullen verkend. We moeten even wennen aan ons nieuwe roooster en hebben het vooral al meteen heel gezellig met elkaar. Er is hard gewerkt!