Groep 3-4 G

Al het nieuws op een rijtje uit deze groep.

Wat leuk dat u er weer bent! We hebben weer veel leuke berichten en nieuwtjes! Want er valt altijd wel wat te bel Sabine! even in onze leuke groep met 17 kinderen! Op de maandag, dinsdag en woensdag is juf Chantal er en op de donderdag en vrijdag ziet u juf Miriam

Leest u gezellig met ons mee?

Groetjes,
Juf mirjam en juf Chantal

12/07/2017 - einde van het schooljaar

Dit was het schooljaar 2016-2017 alweer! Het lijkt weer voorbij te zijn gevlogen. 

Ontzettend veel gedaan, geleerd en gezien.

Begonnen met een diep in de zee en daarna door de feestdagen gevlogen met eten en drinken. Uitvindingen gedaan en gepresenteerd, echte foto's gemaakt en nu een rondje om de wereld. De afgelopen paar weken zijn we heel druk geweest met inpakken en afronden.

U heeft al in de nieuwsbrief en losse brief kunnen lezen dat ook ik afscheid ga nemen. 

Het valt me heel zwaar maar denk dat het een goede keuze is voor in de toekomst. 

De kinderen hebben tassen vol schriften en werkjes meegekregen. Ze krijgen vrijdag nog een mooi overzicht met allerlei foto's van de afgelopen dagen. 

Ik wens u allemaal een hele fijne zomervakantie toe en nogmaals bedankt. Ik heb genoten op de Julianaschool!

 

13/06/2017 - Genieten!

Komende week gaan we alles van onze landen nog eens goed bekijken en doornemen met elkaar. U zult waarschijnlijk wel merken dat het zelfs verwerkt zit in het vaderdagcadeau! Daar hebben we samen heel goed over nagedacht! 

We zijn op het moment aan het genieten van de laatste dingen met elkaar. Het besef komt nu echt dat we straks niet meer bij elkaar zullen zijn. Iedereen gaat daar ook op zijn eigen manier mee om. Dit is voor ons allemaal lastig en we hebben het er vaak over in de klas. Daarom zijn we van plan om juist nog meer plezier te maken en te genieten van de dingen die we met elkaar nog kunnen gaan doen. Na deze week gaan we dan ook plannen maken om te kijken wat we wel niet kunnen gaan doen in en rond de klas! 

De rapportenperiode komt er weer aan en we zijn wat laat met de aankondigingen van de gesprekken. We hebben een nieuw programma wat nog even op zich heeft laten wachten. Dus het is voor ons hard werken geblazen om dit ook nog even wat eerder en goed voor elkaar te krijgen! Daarom heb ik ook besloten om ook onder schooltijd een groot deel van de gesprekken te voeren. Juf Rianne (onze pabo stagiaire) moet hele dagen les gaan geven waar ik niet de hele tijd meer bij mag/hoef te zijn. Dus dat kan ik heel mooi combineren met de gesprekken. 

Deze rapportgesprekken gaan plaatsvinden op:

Maandag 26 juni gehele dag tm 16:30 uur

Dinsdag 27 juni de hele dag tm 18:00 uur 

en maandag 3 juli de hele dag tm 16:30 uur. 

Inschrijven kan bij ons op de deur! 

Mocht u het nog leuk vinden om ons ergens bij te helpen de laatste dagen bent u meer dan welkom! Geef het even aan en dan kijken we samen even wat we kunnen bedenken! Want er is nog genoeg werk te verzetten! 

Ik probeer van de week ook nog even leuke foto's op de site te zetten van bijvoorbeeld het bouwen van de verschillende soorten huizen in de landenhoeken, de geschiedenisspeurtocht door ons gedeelte van de wijk heen gemaakt door juf Rianne, leuke foto's van het werken in de klas... 

 

Dan ook nog even een paar kleine agendapuntjes! 

* woensdag 28 juni is de doorschuifmiddag. Ik krijg veel vragen over wat de kinderen gaan doen die volgend jaar naar andere scholen gaan. Die schuiven lekker met ons mee! 

* 3 juli de laatste dag van juf Rianne

* 4 en 5 juli ons afscheidsfeest! Daarover staat een heel stuk in de nieuwsbrief! 

* 6 juli de kennismakingsdag op de Ark. We gaan onze klassen aan elkaar presenteren. En ook hier geld weer; ookal ben je volgend jaar niet meer bij ons, je gaat gewoon gezellig mee! 

* 10 juli de musical van groep 7/8

* 13 juli hulpouders voor het uit elkaar halen van stellingen/kasten/huishoek ed!!! 

* 14 juli de laatste schooldag van de Groenweg!!!! 

 

* 17 juli hulpouders gezocht om ons te helpen om ook weer alles in elkaar te zetten bij de ark!! (Deze vind ik dan weer erg belangrijk!)

Er zullen tussendoor nog wel een paar leuke dagen gepland worden! We zijn nog bezig om vanalles t regelen maar dat hoort u nog van ons! 

Voor nu wensen wij u een heel fijn weekend! We zijn reuze benieuwd hoe de papa's het cadeau gaan vinden! 

 

31/05/2017 - wat staat er op stapel?

We zitten komende week al in week 5 van het thema. Door alle dingen die tussendoor komen lukt het ons nog niet echt om op stoom te komen. Nu alle gekkigheid voorlopig weer geweest is gaan we daarom hard aan de slag. We kunnen uw hulp daarbij hard gebruiken! 

Wie weet er veel of is wel eens in de volgende landen geweest? China, Amerika, Australië, Antarctica of Afrika.En wil ons daar wel over vertellen? Opa's, oma's, vrienden, kennisen, buren het maakt niet uit! We zijn heel benieuwd naar ervaringen van mensen die daar of geweest zijn of misschien zelfs vandaan komen! 

Komende week (week 5) gaan we bezig met de kleding in de verschillende huizen. 

Week 6 hebben we het over de landschappen en week 7 gaan we nog even terug naar het eten en ronden we alles langzaam af.

Dan komt het spannendste van allemaal. De verhuizing! We gaan met de klas een plan maken om alles zo goed mogelijk in te pakken en op te ruimen. Ook wordt er nog vanalles gepland en regegeld om er een knallend einde aan te geven. Daar hoort u later meer over! 

Wanneer er hulp nodig is in of rond de klas laten we wel weer van ons horen! 

22/05/2017 - voorstellen juf Mirjam

Hallo kinderen en ouders!

 

Mijn naam is Mirjam Niesten en ik ga de zwangerschapsverlof van Sabine invullen tot de zomervakantie. In het dagelijks leven ben ik de moeder van twee lieve kinderen Sem (7) en Isa (6). Samen met hun vader Justin wonen wij in het pittoreske Sint Maarten. Ik werk als vertegenwoordigster in de schoenen en heb samen met een vriendin (Marieke Visser) de outlet winkel schoenenmagazijn Aad Niesten. (like op facebook...)

 

Tussen de schoenen seizoenen door heb ik twee maal per jaar ongeveer 10 weken om in te vallen in het onderwijs. Dit doe ik met veel plezier en zo blijf ik zelf ook een beetje bij. Ik geniet met volle teug van de ontwikkeling en de verschillen van kinderen. Op dinsdag sta ik momenteel in de rode groep in het centrum. 

 

Ik heb ontzettend veel zin om in groep 3/4 aan de slag te gaan en het schooljaar mooi af te sluiten met de kinderen!

Als u nog vragen heeft hoor ik het graag.

 

Groetjes Mirjam

16/05/2017 - afscheid juf Sabine en meer

daaaaag lieve juf! vandaag namen we dan echt afscheid van juf Sabine. Eerst lekker feest van levi want die was ook jarig en 's middags feest voor juf Sabine. Met heel veel lekkere dingen en heel veel mooie cadeautjes. Wat was het leuk! 

De klas was mooi versierd en we hebben een met elkaar in een grote kring gezeten. Af en toe lekker eten en kijken naar de prachtige cadeautjes die juf uit mocht pakken. 

Tussendoor hebben we leuke babyspelletjes gedaan zoals; babyhints, babypimpampet en een luierrace. ook nog even heerlijk buiten uitgewaaid..

Namens juf Sabine ontzettend bedankt! Ze heeft enorm genoten van alles! We gaan vast binnenkort wel weer van haar horen! We zijn benieuwd!!

foto's hiervan zijn te vinden onder het kopje media! (wachtwoord staat bovenin de nieuwsbrief) 

 

*** sportdag *** 

De communicatie verloopt wat stroef hierover. Door alle drukte is dit even mis gegaan. MAAARRR niet getreurd... as. dinsdag is de sportdag op het centrum voor de groepen 3 tm 6. 

We zijn dus nog hard opzoek naar HULPOUDERS!!! Onze dank zal heel groot zijn!

We starten op het centrum om kwart voor 9. De kinderen mogen daar rechtstreeks heen. om half 2/kwart voor 2 zijn we daar ook weer klaar en mogen de kinderen daar weer opgehaald worden. 

Ik (juf Chantal) zal dus ook de hele dag op het centrum aanwezig zijn en niet starten op de Groeneweg. Met juf Marleen is geregeld dat de broertjes/zusjes uit groep 1/2 best even iets eerder gebracht mogen worden en even iets later opgehaald mogen worden als het even zo uit komt! 

Vragen/opmerkingen; ik hoor het graag! 

 

*** juf Miriam *** 

de eerste paar dagen van juf Miriam zitten er alweer op! 

ze zal zich binnenkort nog wel even (digitaal) aan u voorstellen! 

15/05/2017 - Verlof juf Sabine

Maandag 15 mei 2017

Afgelopen vrijdag was de laatste werkdag van juf Sabine. Dit heeft ze lekker met de kinderen gevierd door 's middags spelletjes te spelen. Het was zowiezo een drukke dag met de schoolfoto's... We hebben daar al een paar voorproefjes van gezien en ze zijn heel erg leuk geworden! 

Meester William heeft van vrijdag een aantal leuke foto's gemaakt die straks ook te zien zijn op de site! http://www.obsjulianaschool.nl/ouder/media 

Dinsdag nemen we echt afscheid van juf. Met de hele klas en het team hebben we ook een gezamenlijk cadeau gemaakt.. we zijn heel benieuwd wat ze er van gaat vinden! 

18/04/2017 - na de meivakantie

Aanstaande donderdag hebben we de thema-afsluiting en daar zijn we al lekker druk mee bezig. Ze zijn ontzettend trots op wat ze al geleerd en gemaakt hebben. We zetten de komende dagen even de puntjes op de 'i' zodat we alles helemaal af hebben om te laten zien aan u!

Onze fotostudio gaat ook open. U kunt dan voor €1.00 een foto laten maken die u de volgende dag (vrijdag) of de maandag na de vakantie op kunt komen halen. Met dit geld gaan we de komende periode iets leuks doen tijdens een uitstapje! 

Tijdens de vakantie is het ook weer heel erg belangrijk dat u aandacht besteedt aan het (eventueel samen) lezen! Dit keer geen leesbingo of leesopdracht maar houd minimaal 10 tot 15 minuten per dag lezen aan om niet terug te vallen in de ontwikkeling. Kinderen tot 18 jaar mogen gratis naar de bieb!! maak daar lekker gebruik van! ~veel leesplezier! ~

14/04/2017 - Einde thema - kort nieuws

Zoals de meeste ouders al gelezen hebben via de groepsapp, gaat juf Sabine het even een beetje rustiger aan doen. De komende periode werkt juf Chantal op de woendsdagen en gaat juf Sabine de donderdagen en vrijdagen doen. Na de meivakantie werkt juf Sabine nog 1 weekje en dan mag ze zich lekker helemaal klaar maken voor de nieuwe baby. Dat laten we natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan. U krijgt nog een brief met verdere - topgeheime- informatie. We zetten juf Sabine op dindsdag 16 mei lekker in het zonnetje.

Dat betekend ook dat we een nieuwe juf in de klas gaan krijgen. Dit is juf Miriam. Zij zal zich binnenkort ook even aan jullie voorstellen door middel van een kleine blog/foto. We hebben er zin in en gaan natuurlijk van dit aller laatste thema van dit jaar en dit gebouw een feest maken! 

We werken dan natuurlijk over verhuizen, dus wanneer u spullen heeft die met verhuizen te maken hebben zijn ze van harte welkom! 

Ook gaan we op wereldreis met de kinderen want we vliegen uit! We gaan langs verschillende werelddelen en onderzoeken en bekijken dan hoe het er daar allemaal aan toe gaat... 

Bij de foto's staan nieuwe foto's die gemaakt zijn door de fotograaf zelf. Hij heeft ze nog eens mooi bewerkt! 

 

21/03/2017 - licht, camera en actie!

Het thema vordert al aardig. We leren steeds meer over de camera's en type foto's. 

We weten al wat vogelperspectief is en kikvorsperspectief. Dit hebben we afgelopen dinsdag ook zelf uitgeprobeerd in groepjes. Er zijn prachtige foto's gemaakt. Ze hangen op ons raam.

Ook zijn we bezig een fotograaf uit te nodigen in de klas... nog even afwachten of dat lukt! 

In de blog hieronder stelt stagiaire Rianne zich nog even aan u voor. Misschien heeft u haar al rond zien lopen! Ook meester William gaat zich nog even aan u voorstellen. 

De afgelopen periode was het onderling in de klas wat rommigelig. Hier hebben we heel hard aan gewerkt en we zijn met elkaar in gesprek gegaan over hoe je met anderen omgaat, hoe je goed je eigen grenzen aan kan geven en wanneer er iets gemeld moet worden bij een juf en wanneer je zelf kan proberen iets op te lossen. Hier valt nog veel te leren voor de kinderen. Op dit moment zijn we vooral bezig met de positieve benaderingen. Wat zijn je sterke punten en wat zijn de sterke punten van de klasgenoten? Wat doen complimenten met anderen en hoe regel je iets op een goede en leuke manier met elkaar? 

We hebben al twee algemene knutselmiddagen gehad door de hele school heen. De kinderen worden opgesplitst en in elke klas is een andere knutsel. Dit rouleren we iedere keer. Een enorm succes. De mooiste knutsels worden er gemaakt. Met de thema-afsluiting wordt alles tentoongesteld in de gymzaal. 

Juf Sabine haar zwangerschapsverlof komt ook steeds dichterbij. Na de meivakantie komt ze nog 1 weekje werken en dan mag ze zich lekker voorbereiden op haar baby! Dit gaan we natuurlijk nog even vieren met de hele klas. We nemen binnenkort hier even contact met u over op! TOPGEHEIM dus :) 

Neemt u ook nog een kijkje in onze themamap op de gang? Die is al aardig vol namelijk! U bent ook altijd van harte welkom om een dagdeel mee te draaien bij ons in de klas! Maakt u dan een afspraak bij de juf? 

 

21/03/2017 - juf Rianne

Al een paar weken een nieuw gezicht in de klas, dus hoog tijd om mezelf even voor te stellen! De kinderen in groep 3/4 kennen mij als juf Rianne en de komende maanden loop ik twee dagen in de week stage in deze groep - op maandag en dinsdag, bij juf Chantal. Ik ben 32 jaar en woon met mijn man en onze drie poezen tussen de koeien en schapen in Barsingerhorn. In mijn vrije tijd houd ik van uitgebreid koken, van spannende boeken en van mooie reizen maken. Als jong meisje wilde ik altijd juf of schrijfster worden. Het werd het laatste (ik werk als journalist voor tijdschriften), maar de droom om juf te worden bleek toch vrij hardnekkig. Daarom studeer ik nu alsnog voor leraar in het basisonderwijs. Twee avonden per week ga ik naar de Pabo in Alkmaar en daarnaast loop ik dus stage. En ik moet zeggen: ik vind werken in het onderwijs nog leuker dan ik had verwacht! Meegezogen worden in de wereld van kinderen, ze helpen bij het leren en ontdekken, met ze praten en hun ideeën en verhalen horen: het is iedere dag weer een avontuur en een verrassing. Ik vind het ontzettend leuk dat ik een tijdje op de Julianaschool mag werken, want het OGO-onderwijs spreekt mij erg aan. Ik ben dan ook van plan heel veel te leren van juf Chantal en alle kinderen in groep 3 en groep 4. Tot ziens in de klas!

07/03/2017 - hallo herinnering!

Misschien heeft u het thuis al gehoord, maar we zijn druk bezig met het ontdekken van alle kleuren en de mogelijkheden daarmee. We hebben al geleerd hoe het mengen van de kleuren tot stand komt. Ook zijn we lekker de nieuwe fototoestellen aan het uitproberen. We weten al hoe ze aan en uit moeten, hoe we iets dichtbij halen en weer veraf kunnen fotograferen. Ook hebben we gezien hoe we foto's terug kunnen kijken. Wat een mooie uitvinding dat digitale fototoestel zeg! 

Iedere dag wordt er een klassenselfie gemaakt. Op het bord staat wat er die dag zo bijzonder was. Bij een mooie foto hoort ook een mooi verhaal. Elke dag is er een kind verslaggever van de dag. Die mag op het gouden bordje schrijven wat er gebeurt. Dit komt bij de foto van de dag in de klassenmap. Een heel werkje maar wat vinden ze het leuk om te doen! Zo komt er een prachtig verslag van dit thema gemaakt door de kinderen. 

We willen de komende periode nog heel graag een fotograaf uitnodigen bij ons in de klas die ons wat meer uit kan leggen over foto's maken en alles wat daarbij hoort... heeft u nog leuke (verkleed) spullen voor in onze fotohoek zijn we daar natuurlijk erg blij mee! 

13/12/2016 - Schaatsen

Heerlijk dat schaatsen. We hebben heerlijk genoten van ons uitje naar de schaatsbaan! Lekker samen rondjes schaatsen of wedstrijdje doen. Een aantal van de jongens zaten ook steeds grapjes te maken over vallen. Die lagen helemaal dubbel! Een aantal van onze kinderen hebben ook de kleuters van de oranje groep geholpen. Lekker duwen als er iemand op een zeehondje zit. Of anders bij de hand. Het was dus echt een groot succes!

21/11/2016 - Buiten spelen

Je kan ook best lekker buiten spelen als het zonnetje niet volop schijnt. Lekker met een paar kinderen van de klas een spelletje doen. We zijn hier een grote flipperkast. Wat hebben we gelachen!

02/11/2016 - Soep maken

We zijn weer begonnen met ons heerlijk nieuwe thema: Een mondje vol... De eerste dag na de vakantie zijn we meteen gestart met een lekkere activiteit. We hebben zelf soep gemaakt. Iedereen heeft enthousiast meegeholpen. Alle kinderen hebben iets kunnen snijden. Dat kan nog best wel lastig zijn. We hebben ook ontdekt dat je kan gaan huilen van uitjes snijden. 

Nadat we alle ingrediënten gesneden hebben gaat alles in de pan. Het duurde wel heel lang voordat de soep klaar was, maar onze champignonsoep was heerlijk! De eerste soep uit een rijtje van meer. De soep kon direct geserveerd worden aan de klanten in ons eigen klassenrestaurant. Zullen de volgende soepen ook zo lekker smaken? En welke vinden we aan het eind het lekkerste en willen we verkopen?

27/09/2016 - Schoolreis

Wat hebben wij genoten van de schoolreis. We zijn eerst begonnen bij Fort Kijkduin. Bij aankomst werden wij al verwend met een prachtig uitzicht over de dijk en de zee. Bij Fort Kijkduin konden wij met Bob, onze gids, mee. We hebben heel veel geleerd over dieren uit de Noordzee. Na afloop hebben we tijd gemaakt om even met de hele groep, inclusief de juffen, een foto te maken. Zwaaien maar! Onze lunch hebben wij bij de Helderse Vallei opgegeten. We hebben van dat moment meteen gebruik gemaakt en genoten van alle activiteiten die we daar konden doen. Eenmaal op de camping aangekomen hebben we de tenten ingericht en lekker op de camping gespeeld. Na een lied voor onze jarige Stan, hebben we gesmikkeld van alle lekkere pannenkoeken. De pret was op deze eerste schooldag zeker nog niet voorbij, want we deden nog een super spannend avondspel. In het donker! Wat hebben wij stoere kinderen in de klas zeg! Alle kinderen werken mee aan het smokkelen van zilveren staven in de schatkist. Na een kort nachtje slaap en een ontbijt, zijn we vertrokken naar het strand. Daar hebben we mooie spullen voor het thema verzameld en de schoolreis met een heerlijk ijsje afgesloten. Wat was het een fantastische ervaring!

Binnenkort zetten wij meer foto's van de schoolreis op de site.

26/09/2016 - Zoute zee

We hebben het nu wel de hele tijd over de zee en dat de zee zout is, maar hoe zout is zout? Bij Fort Kijkduin heeft Bob, onze gids, ook wat verteld over de zoute zee. En over het verschil tussen zout en zoet water. Zoet water is dus eigenlijk helemaal niet zoet, maar minder zout. Dat weten we nu. We hebben dit zelf ook onderzocht. Hmmm, niet zo lekker dat zoute water... Gelukkig konden we het ook weer uitspugen!

26/09/2016 - Rekenen

Weten jullie wel dat je heel goed met spullen uit de klas kan rekenen? Eigenlijk kun je met heel veel spullen rekenen. Wij hebben ook eens gekeken naar een aantal spullen. Iedereen kreeg een kaartje met een getal erop. Daarna mocht je zelf kiezen wat je pakte, als het maar precies het aantal was dat op je kaartje stond. Dat is nog eens leuk rekenen!

19/09/2016 - Vissenboek

Met groep 4 zijn we een vissenboek gestart. Daarin komt informatie van allerlei dieren uit de zee. Eerst hebben we goed nagedacht over de informatie die in zo'n boek moet komen te staan. Daar hebben we bladen voor gemaakt en nu doen we dan echt onderzoek naar verschillende zeedieren. We zijn er erg serieus mee bezig! De kinderen doen goed hun best en helpen elkaar. En hoe zoek je nu eigenlijk informatie op? Het is allemaal zo interessant! Het vissenboek is nog lang niet klaar, maar binnenkort is er vast al wel wat informatie te vinden in ons mooie boek!

14/09/2016 - Waterpret

We hebben het vandaag super naar onze zin gehad! Met dit hete weer hebben we lekker buiten met water gespeeld, na een ochtend hard werken!
Wat is iedereen druk aan het lezen, zie hiervoor ook nog leuke foto's in ons foto album.
Volgende week op schoolreis en daar hebben we ook echt zin in. Zo langzamerhand wat zenuwen bij de kinderen. Gesprek over snoep: Als uw kind een snoepje mee krijgt doen we dit in een grote uitdeelpot. Alles van alle kinderen bij elkaar en af en toe delen we dit lekker uit!


 

02/09/2016 - Thema Diep in de zee

We zijn super gestart met het thema Diep in de zee!

Iedereen is zijn plekje aan het ontdekken en hoe werkt het nou in groep 3/4? Ze doen super hun best en we hebben er zin in!

Volgende week hebben we de informatie avond en zullen we er uitgebreid over vertellen!

 

05/07/2016 - Laatste loodjes!

Nog heel even en dan is het alweer zomervakantie! 

Wat is het jaar toch weer voorbij gevlogen. Een mooie gelegenheid om samen met de kinderen even terug te blikken op afgelopen jaar. Wat heb je nu allemaal geleerd? Wat kun je nu allemaal al? Waar wil je nog aan gaan werken volgend jaar? Daar gaat juf Rojanne samen met de kinderen nog lekker mee aan de slag. 

Volgende week staat in het thema van opruimen en wegwezen! Alles gaat lekker mee naar huis! Tussen alle tekeningen en werkjes zullen ook belangrijke dingen zitten. 

Zo krijgt groep 4 hun kinderdagboeken mee naar huis. De juffen hebben afgelopen jaren allemaal observaties en werkjes voor de kinderen verzameld. Vanaf volgend jaar (groep 5) mogen ze zelf beslissen wat ze in hun portfolio's willen hebben. Echt de moeite waard om even in te kijken dus!

Ook krijgen alle kinderen een leesbingo kaart mee. Elke week mogen ze door papa/mama/opa/oma 2 lees opdrachten af laten vinken die ze hebben voltooid. De volle bingo kaart is aan het einde van de zomervakantie een klein prijsje waard natuurlijk! Dat ligt dan klaar op school. Want we kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om in de zomervakantie door te blijven lezen! 

Op maandag en dinsdag gaan de kinderen samen met juf Sandra lekker de klas en de kasten schoonmaken dus een emmertje en dweiltje mee naar school is misschien een leuk idee. Mochten er nog ouders zijn die hier bij willen ondersteunen, jullie zijn van harte welkom! 

Ik ga proberen om nog een aantal foto's op de site te krijgen. Het zal een mooie verzameling van activiteiten zijn. We hebben nog foto's van de Hollandse spelletjes middag, het bezoek aan de west-friese markt en allerlei kiekjes die tijdens de lessen genomen zijn. 

Ik wil via deze weg graag alle ouders/verzorgers bedanken voor het vertrouwen in ons afgelopen jaar. Het was een bewogen jaar waarin we heel erg veel leuke dingen hebben gedaan en geleerd. Ik wens jullie allemaal een hele fijne zomervakantie en ik zie en spreek jullie na de kerstvakantie weer! 

Met hele vriendelijke groeten, Juf Chantal en natuurlijk juf Rojanne 

07/06/2016 - 2 emmertjes water halen...

Wat een gaaf thema is dit toch! De kinderen weten al heel veel van alle onderwerpen van Nederland maar we ontdekken steeds weer nieuwe dingen. Zo hebben we tijdens de week van de schoolreis gewerkt over de boerderij en de Nederlandse producten die daaruit voortkomen. 

De week erna zijn we gaan kijken wat Nederland ons nu eigenlijk allemaal te bieden heeft en hebben we hard gewerkt aan ons reisbureau. Daar kunnen we nu heel goed een reis naar een bestemming in Nederland boeken. Voor ieder wat wils! Ook hebben we het gehad over de topografie van Nederland. Waar staan wij nu om bekend? 

Deze afgelopen week zijn we vooral erg druk geweest met het verbeteren van ons reisbureau. We hebben zelf folders geschreven over diverse bestemmingen in Nederland en we hebben zelfs op internet (bijna) een echte reis geboekt! We merken dat de avondvierdaagse altijd zwaar valt voor de kinderen. Daarom doen we het overdag wat rustiger aan. 

We hebben ondertussen een grote hulp gekregen in de schooltuin! Oma Liesbeth heeft een prachtig plan gemaakt en is ondertussen elke dinsdag met een groepje kinderen bezig om het fantastisch te maken! 

Wel hebben we gekeken naar alles wat er nog gaat gebeuren de komende weken. We hebben onze eigen agenda gemaakt en die hangt net om het hoekje in de klas boven het white board. Hij is al aardig gevuld! Volgende week gaan we werken over typisch Nederlandse gerechten en daar moet natuurlijk geproeft en gekookt bij worden. Dat vinden wij natuurlijk heel erg vervelend! 

We willen heel graag nog met de kinderen naar de Kaasmarkt in Alkmaar. Er komt binnenkort meer duidelijkheid over de exacte vrijdag en een inschrijflijst voor ouders die willen/kunnen rijden! 

Dan hebben we nog een week waarin we over oudhollandse spelletjes gaan werken en dan blijven er nog maar 3 weken over. 

Een week waarin we over oude ambachten gaan werken (en een bezoekje brengen aan de West-Friese markt) en dan is de ena laatste week alweer aangebroken.

Een bijzondere week. De doorschuifmiddag maar ook de laatste week van juf Chantal. Juf Chantal komt de laatste schooldag nog wel even terug om samen met Juf Rojanne iedereen uit te zwaaien. 

De laatste week gaat juf Sandra op de maandag en de dinsdag helpen om alles op te ruimen en schoon te maken en op de woensdag en donderdag is juf Rojanne er. 

Zo schiet het laatste eindje van het schooljaar toch weer heel snel op! 

De kinderen geven 1 voor 1 een presentatie van 1 dag uit hun leven. De eerste paar kinderen zijn al aan de beurt geweest en het is echt prachtig om te zien! Wilt u er wel aan denken dat het fototoestel de dag na het fotograferen direct weer mee naar school moet voor het volgende kind? Wanneer het niet lukt om de foto's van het toestel af te halen of het in een PowerPoint of op een usb-stick te krijgen helpen we daar op school graag even mee! 

 

11/05/2016 - ik hou van Holland

We hebben een bijzondere start van dit nieuwe thema na de meivakantie.

U heeft allemaal vernomen dat onze juf Marloes ergens anders een mooie uitdaging heeft gevonden en dat in plaats van juf Marloes, juf Rojanne samen met mij de groep gaat draaien tot de zomervakantie. 

Het afscheid nemen van juf Marloes gaat natuurlijk niet zomaar geruisloos voorbij. Aanstaande dinsdag komt ze het laatste half uur terug bij ons op school en kunnen we op een fijne manier afscheid van elkaar nemen. In de klas zijn we al druk om iets leuks en moois voor haar te verzinnen en als u samen met uw kind nog de behoefte heeft om ook thuis iets liefs of moois te schrijven of te maken is dit ook van harte welkom. 

De komende periode gaan wij werken over alles wat met Nederland te maken heeft. Wat is typisch Nederlands? Waar komen Nederlandse gebruiken vandaan? Wat valt er eigenlijk te beleven in Nederland? Zijn de kernvragen waar wij ons de komende periode mee bezig gaan houden. 

We zijn nog op zoek naar typisch Nederlandse voorwerpen en spelletjes. Heeft u thuis nog typisch Nederlandse producten of spelletjes liggen (denk aan een poffertjes pan, glazen melkfles, sjoelbaken, mens erger je niet, ganzenbord of misschien wel een speelgoedboerderij??)  dan zijn wij daar natuurlijk heel erg blij mee als we die even mogen lenen komend thema! 

Ook hebben we eind mei (26 en 27 mei) ons schoolreisje waarbij groep 3 voor het eerst een nachtje blijft slapen op de camping. Heel erg leuk en een beetje spannend natuurlijk! U krijgt hier nog meer informatie over. 

De kinderen gaan de komende weken ook een presentatie over zichzelf voorbereiden. Ze krijgen een digitale camera van ons mee en daarmee mogen ze 1 dag hun leven vastleggen. Aan de hand van die foto's gaan ze elke woensdag een presentatie voorbereiden en geven. De foto's mogen samen met u verwerkt worden in een Powerpoint of ander programma maar ze kunnen ook op school geprint worden en zo verwerkt worden in een presentatie. Het is handig om dit samen met uw kind te oefenen. De kinderen hebben al een voorbeeldpresentatie gehad maar krijgen de opdracht ook nog uitgeschreven mee wanneer ze de camera krijgen. Wij zijn heel benieuwd naar 1 dag uit het leven van..... 

 

Heeft u nog vragen/tips/opmerkingen dan horen wij het graag! 

Groetjes, 
juf Chantal en juf Rojanne 

02/04/2016 - Knappe koppen in groep 4!

Alle kinderen uit groep 4 hebben het tafeldiploma van 1 en van 10 gehaald! Hiervoor moesten ze de tafel heen en terug uit hun hoofd opzeggen en daarna snel en goed antwoord geven op de tafelsommen. Knap hoor, een mooi begin! Nu gaan we aan de slag met de tafels van 2, 3, 4 en 5...

29/03/2016 - Creatief bij 'Wij wonen in een kasteel'

Ook bij dit thema kunnen we ons uitleven tijdens creatieve opdrachten. Er wordt hard gewerkt aan kastelen; sommige kinderen maken er één van kartonnen rollen en verf, anderen timmeren en werken met wol. In een eerder thema kwamen we er al achter dat borduren in kruissteek behoorlijk lastig is en dat je veel geduld nodig hebt. Een aantal kinderen zijn toch de uitdaging weer aangegaan, Collin heeft zijn zwaard zelfs al af! Op de gang hangen de eerste mooie tekeningen met pastelkrijt van jonkvrouwen.

Voor de themahoek hebben we vanalles nodig, we zijn al bezig met het maken van ridderhelmen van karton en schilden. De schilden moeten worden gefiguurzaagd uit meubelplaat, dat gaat al best goed!

Fijn dat sommige ouders willen helpen op maandagmiddag, zodat we extra handen hebben die de kinderen kunnen helpen bij het maken van al dit moois!

Via de link http://www.obsjulianaschool.nl/leerling/media?256 kunt u de eerste foto's van de creatieve actieviteiten bekijken.

29/03/2016 - Tutorlezen

Al sinds het begin van het schooljaar staat er op vrijdag voor groep 4 tutorlezen op het programma. Sinds een aantal weken doet ook groep 3 hier wekelijks aan mee. Elk kind uit onze groep heeft een vaste tutor uit groep 7/8. De tutor helpt op verschillende manieren bij het lezen, afhankelijk van het leesniveau van het kind. Sommige tutors maken de klankgebaren als een kind een letter nog niet herkent, anderen wijzen bij tijdens het lezen, iedereen wordt geholpen bij precies lezen en sommige tutors helpen bij het lezen met melodie. Juf Chantal en juf Marloes zijn heel blij met de hulp van de tutors, want op deze manier hebben alle kinderen een half uur per week een privémeester of juf bij het lezen, super!

18/02/2016 - Einde thema 'Volgende patiënt' en start nieuwe thema

Het is alweer de éénnalaatste week van ons thema 'Volgende patiënt'. In deze laatste weken werken we rond het subthema 'juf is zwanger'. Tijdens de thema-afsluiting, die deze keer allleen voor kinderen is, zullen de kinderen aan elkaar vertellen over hun babytijd. Vrijdag 26 februari zullen we al het gemaakte werk mee naar huis geven. Wilt u uw kind alstublieft een grote plastic tas meegeven waar alles in kan?

Na de vakantie start ons schoolthema 'De tijdmachine'. Onze groep zal zich tijdens dit thema bezighouden met ridders, jonkvrouwen en kastelen. Chantal en ik zijn al volop ideeën aan het verzamelen. We willen ook uw hulp vragen. We zijn voor ons thema op zoek naar verschillende spullen: witte lakens en kleine ijzerwaren zoals boutjes en moertjes en houten plankjes. Hiermee willen we verschillende creatieve dingen gaan maken, dus deze spullen komen niet naar u terug. Daarnaast hopen we het volgende te kunnen lenen: lego, playmobil of ander speelgoed rond ridders en kastelen, verkleedkleren voor ridders en jonkvrouwen en poppenkastpoppen. Deze dingen zouden we graag de hele themaperiode willen gebruiken en komen na afloop natuurlijk bij u terug.

12/02/2016 - Gezellige juffendag!

Wat hebben we een gezellige juffendag gehad! 's Ochtends eerst een leuke en leerzame excursie naar de apotheek. Terug op school heeft iedereen zich opgedoft in verkleedkleren, wat zag iedereen er bijzonder uit! De kinderen hebben voor ons gezongen; voor de zieke juf Chantal hebben we hier een filmpje van gemaakt en opgestuurd. Daarna genoten van de traktatie. Wat zijn we verwend door iedereen met leuke tekeningen en knutsels, lieve kaartjes en originele cadeautjes. Mede namens juf Chantal ontzettend bedankt allemaal! 

Na een lekkere lunch van pannenkoeken met de hele school hebben we een gezellige middag beleefd. In elk lokaal was iets anders te doen. Alle kinderen konden zelf kiezen waar ze zin in hadden. Ze hebben veel plezier gehad in de sportzaal, in de disco, met bouwen, tekenen en knutselen, film kijken en spelletjes doen.

Het was een superdag!

12/02/2016 - Excursie naar de apotheek

Vrijdag 12 februari zijn we op excursie geweest naar de apotheek aan de Zuiderweg. We werden enthousiast ontvangen door apotheker Sebastiaan Wegman. Allereerst werden we meegenomen naar de medicijnrobot. Hier mochten alle kinderen om de beurt op het trapje om te zien hoe de robot medicijnen pakt en naar het afgifteluik brengt. Voor elk kind kwam er een medicijndoosje uit met 2 ballonnen. 

Daarna werden we meegenomen naar een grote ruimte. Hier mocht Dana namens de groep alle vragen stellen. Deze waren in de klas al voorbereid, de apotheker was onder de indruk van onze vragen:

- Watvoor vormen van medicijnen bestaan er?

- Welke groepen medicijnen bestaan er?

- Waar en hoe worden medicijnen gemaakt?

- Hoe weet je bloed naar welke plek het de werkzame stof van het medicijn moet brengen?

- Welke stoffen zitten er nog meer in een pil, behalve de werkzame stof?

- Waarom moet je een kuur afmaken terwijl je al niet meer ziek bent?

- Hoe word je apotheker?

- Hoe word je apothekersassistente?

- Welke taken heeft de apotheker en welke taken heeft de apothekersassistente?

De apotheker heeft onze vragen uitgebreid beantwoord. Daarna mochten we zelf een tube met zalf maken en een potje met heel lekkere pillen (snoepjes) vullen. Het was een heel leuk uitstapje waar we veel van hebben geleerd. De komende dagen gaan we hier teksten over schrijven.

 

We willen de begeleiders; de moeder van Bart, de oma van Bart, de moeder van Collin en de vader van Gabriëlle bedanken en natuurlijk meneer Wegman! Neem ook een kijkje bij de foto's van deze excursie op: http://www.obsjulianaschool.nl/ouder/media?229

10/02/2016 - Bezoek van ambulance

Dinsdag 9 februari kwam de ambulance bij ons op school. We zijn veel te weten gekomen en het was erg leuk om de ziekenauto eens van dichtbij te kunnen bekijken. Lees het verslag hieronder van Mimi:

 

De ambulance op school

De blauwe zwaailichten en de sirene waarschuwen andere mensen op de weg. Er zitten 2 mensen in de ambulance, de meneer is de chauffeur en de mevrouw is de verpleegster. Er kan maar 1 patiënt in de ambulance. De brancard kan de ambulance in en uit omdat er klapwieltjes op zitten . Ze hebben koffers met spullen om volwassenen te helpen en andere koffers met spullen voor kinderen . Er is ook een defilibrator. Die geeft een stroomstoot aan het hart als het hart niet meer klopt. De ambulance moet soms ook aan de accu om op te laden.

Mimi

08/02/2016 - Het poeplied!

Afgelopen week hebben we het uitgebreid met de groep gehad over de spijsvertering. Ze hebben zelf nagedacht over de weg die voedsel volgens hen aflegt in je lichaam, er zijn proefjes gedaan. Ook is er veel geleerd door het lezen van teksten en het bekijken van filmpjes. We zijn er echte viespeuken van geworden, dus hoog tijd voor het poeplied! Geniet mee van het enthousiasme en de pret van groep 3/4!

20/01/2016 - Excursie naar huisartsenpraktijk de Nes

Donderdag 14 en vrijdag 15 januari zijn we in het kader van ons thema 'Volgende patiënt!' in 2 groepen op bezoek geweest bij huisartsenpraktijk de Nes. De kinderen hadden van tevoren vragen voorbereid die ze wilden stellen. Lees hieronder het verslag van de kinderen:

In de praktijk werken 5 dokters: dokter Ijsvogel, dokter Kamp, dokter Schoen, dokter Schouten en dokter Verkijk. Er werken 9 doktersassistentes. Soms heeft de dokter 's avonds of in het weekend dienst in de huisartsenpost.

Als je bij de dokter komt moet je je melden bij de balie. Daarna mag je in de wachtkamer gaan zitten. Als de dokter je roept mag je naar de spreekkamer komen. Je geeft de dokter een hand. De dokter gaat vragen aan je stellen: Wat is er aan de hand? Waar doet het pijn? Hoe is het gekomen? Hoe lang heb je er al last van? Dan kan de dokter je onderzoeken. Als hij weet wat je hebt geeft de dokter advies. Soms krijg je ook een recept voor medicijnen.

Een stethoscoop is een instrument van de dokter. De dokter kan met de stethoscoop luisteren naar je hart, je longen en je buik. Jasmijn hoorde het hart van Ruben door de stethoscoop. Hessel luisterde naar het hart van Dana. Gabriëlle hoorde de ademhaling van Macy.

Een otoscoop wordt gebruikt om in je oren te kijken. Er zit een lampje in. We mochten kijken in het oor van meester Mick en van Tiny, de moeder van Ilse. In het oor zag je oorsmeer en haartjes. De dokter kijkt of je oor van binnen rood is en of het trommelvlies heel is.

Met een reflexhamer onderzoekt de dokter of je kniegewricht het goed doet. De dokter slaat zacht met de reflexhamer onder je knieschijf. Als je knie goed werkt gaat je onderbeen vanzelf (in een reflex) naar voren.

De doktersassistente werkt achter de balie. Ze maakt afspraken en beantwoordt de telefoon. Ze onderzoekt plasjes in een potje. De assistente behandelt ook patiënten. Ze geeft injecties, verzorgt wonden en meet de bloeddruk.

Als je dokter wilt worden moet je eerst je VWO-diploma halen. Daarna ga je medicijnen studeren aan de universiteit. Dat duurt 6 jaar en dan ben je basisarts. Daarna moet je nog verder leren voor het precieze soort dokter dat je wil worden. Om huisarts te worden moet je dan nog 3 jaar naar school. Je kunt ook oogarts of KNO-arts worden bijvoorbeeld. Daarvoor moet je ook nog een aantal jaar verder leren.

06/01/2016 - volgende patiënt!

Vanaf vandaag is er in onze klas een echte huisartsenpraktijk en apotheek geopend. 

Dat komt goed uit want in dit thema verdiepen we ons in ons eigen lichaam. Want dat is toch maar een bijzonder ding! Gelukkig werkt het goed bij de meesten van ons, maar er kan ook vanalles gebeuren of mis gaan! 

Na deze kennismakingsweek gaan we dieper op verschillende onderdelen van ons lichaam in. 

Dat kan zijn; de zintuigen, ons hart, de spijsvertering enz. Net waar de kinderen het meest in geïnteresseerd zijn. 

We zijn afgelopen paar dagen bezig geweest met het ontdekken wat er allemaal met ziek zijn, huisartsen en je lijf te maken heeft. Dit hebben we gedaan door middel van gesprekken vanuit eigen ervaringen, materialen, filmpjes, plaatjes en boeken. 
Tijdens de taalles zijn we bezig geweest met stellingen. Wat is een stelling en hoe beargumenteer je nu of iets waar is of juist niet? 

Daarna zijn de kinderen zelf aan de gang gegaan en hebben eigen stellingen bedacht. Leuk om misschien samen te maken! 

Aan u de opdracht; is het waar of niet waar? 

1. een kikker heeft botten in zijn lijf

2. gips is zacht.

3. er zitten 30 botten in je voet.

4. een ambulance is vooral blauw.

5. je hebt meer dan 600 spieren in je lijf.

6. je darmen zijn ongeveer 6 meter lang.

7. je ogen zijn net camera's.

8. je hebt in 206 botten in je lijf. 

9. je kunt 4 smaken proeven met je tong.

10. met je lippen kun je het beste voelen van je hele lijf.

11. in je oor zit een slakkenhuis.

12. een skelet heeft 3 botten in zijn arm.

13. als je slaapt blijft je hart kloppen. 

14. in je botten zitten ook aderen voor het bloed.

15. het skelet van je hoofd heeft veel losse onderdelen.

16. de plasser van een jongen heeft botten. 

17. er zitten 3 botten in je vingers en in je duim zitten er maar 2.

18. je hebt 24 botten in je ruggengraat.

19. je botten zijn harder dan je tanden. 

20. als een volwassene zo diep mogelijk adem haalt, zit er wel 6 liter lucht in de longen. 

21. vroeger leken de mensen heel erg op apen. 

22. je dijbeen is het langste bot in je lijf.

23. een baby zit ongeveer 50 weken in de buik van de mama. 

 

antwoorden: 

1. waar

2. niet waar

3. niet waar (26)

4. niet waar

5. waar

6. waar

7. niet waar, ze kunnen niet opnemen.

8. waar, (een baby zelfs 350)

9. waar

10. waar

11. waar 

12. waar

13. waar

14. waar 

15. waar en niet waar. bij een baby zijn ze nog los van elkaar, bij een volwassene zijn ze vast gegroeid. 

16. niet waar

17. waar

18. waar 

19. niet waar 

20. waar 

21. waar

22. waar 

23. niet waar (ongeveer 40 weken) 

 

08/12/2015 - Heerlijk feest!

Wat een boel gezelligheid rond Sinterklaas hebben we de afgelopen weken beleefd. Alle kinderen hebben hun schoen gezet en werden de volgende dag verrast. Ook de strooipiet kwam op een ochtend zomaar langs. Toch gebeurden er ook gekke dingen; er verdwenen dingen uit de school. De klokken uit onze klas waren zomaar weg en ook onze letterkaarten waren zoek. Op een dag stond er een tent op het dak van de school. Vreemd allemaal! Gelukkig werd alles tijdens het Sinterklaasfeest op 4 december opgelost. 

De dag van het Sinterklaasfeest begon meteen al leuk, we deden een grappig spel, waarbij je elkaar met een wasknijper in je mond een chocolademunt moest doorgeven. Dat viel nog niet mee! De rest van de ochtend hebben we het grote Sinterklaasspel gespeeld. We deden het spel in duo's, elk kind uit onze klas speelde het spel met een kind uit groep 1/2. Na een draai aan de draaischijf, kreeg je een opdracht. Dan moest je een vraag of raadsel beantwoorden, of een puzzel maken, of pietengym doen, een lees- of schrijfopdracht en natuurlijk liedjes zingen. We hebben veel plezier gehad en juf was trots op hoe er werd samengewerkt met de kleuters!

Eindelijk was het dan zover. We gingen met de hele school zingen op het plein. Nadat we heel hard piet hadden geroepen, kwam er een piet tevoorschijn uit de tent op het dak van de school. Maar hoe moest piet er nu weer af? Meester Roel belde gauw Sinterklaas. Die bleek net op het politiebureau te zijn om aangifte te doen van de vermissing van piet. De politieagenten waren zo aardig om Sinterklaas gauw naar school te brengen. Daar werd een ladder gevonden en toen konden Sint en zijn pieten toch op bezoek in de klassen.

In de klas riep Sint alle kinderen bij zich en zei iets tegen ze dat hij in zijn grote boek had geschreven. De kinderen vertelden de piet ook nog even dat als hij wilde leren rekenen, hij geen dingen hoefde te stelen, maar gewoon bij hen in de klas kon komen om te leren rekenen. Uit de zakken die de pieten ons gaven, kwamen allemaal leuke cadeautjes van Lego én alle verdwenen spullen uit de klas!

Aan het eind van de dag zwaaiden Sinterklaas en de pieten alle kinderen, ouders en grootouders uit. Het was een heerlijke dag!

 

Kijk voor alle foto's bij media. Ook in het album van groep 1/2 zijn foto's van 4 december te vinden waar kinderen uit onze klas op staan.

02/12/2015 - Tussen de druppels door fietsen!

Maandag 30 november hadden bijna alle kinderen hun fiets mee naar school. Op het schoolplein was een eenvoudig parcours uitgezet om verschillende fietsvaardigheden te oefenen. Helaas regende het steeds, maar we deden net alsof ons dat niks kon schelen! 
Bij fietsen in het verkeer komt nog heel wat kijken: opstappen, goed sturen, hand uitsteken, op tijd remmen, balans houden, uitkijken, stoepje op en af... enzovoort. Leuk om eens te oefenen met elkaar. Elk kind heeft het parcours gefietst en samen bespraken we wat er al goed lukte en wat nog moeilijk was. In het algemeen kunnen we zeggen dat sturen en hand uitsteken nog best lastig was, maar dit is wel erg belangrijk in het verkeer! We zijn in ieder geval kanjers in het tussen de druppels door fietsen!
Ondanks de dikke druppels hebben we veel themaplezier gehad, de kinderen wilden het graag nog eens doen op een andere dag. Fijn, dat enthousiasme!

Voor meer foto's zie: http://www.obsjulianaschool.nl/ouder/media?173

 

 

17/11/2015 - Spring maar achterop bij mij!

Ons thema krijgt alweer aardig vorm. In de klas zijn we bijna klaar om onze fietsenwerkplaats in gebruik te nemen. We hebben al veel verschillende gereedschappen en materialen. Zelfs een echte fiets! In deze afgelopen weken zijn we al veel te weten gekomen over de onderdelen van de fiets en hoe deze allemaal heten. Ook dat er heel veel verschillende soorten fietsen bestaan. Daar kunnen we ook al best veel over vertellen. Kijk maar eens in de wachtkamer van de fietsenwerkplaats. Daar ligt een map met allerlei informatie over fietsen. 

Ook hebben we al diverse proefjes gedaan om te leren hoe je bijvoorbeeld een band plakt, een fietsbel in en uit elkaar haalt, hoe gereedschappen gebruikt moeten worden of hoe nu een versnelling werkt! Kijkt u ook maar eens bij de foto's want daar staan een paar mooie foto's van ons tijdens het werken aan deze proefjes!

Heeft u nog het een en ander aan materialen, zijn wij er uiteraard erg blij mee! Denk bijvoorbeeld aan bandenplaksetjes, lampjes die uit elkaar mogen, fietsbellen, echte gereedschappen bedoeld voor fietsen of misschien nog wel een oude fiets! 

We mogen binnenkort (08-12-2015) ook op bezoek naar de garage waar de papa van Janet werkt! Hier gaan we kijken hoe een garage er van binnen uit ziet. 

Ook Sinterklaas is weer in het land en de kinderen zijn er lekker druk mee. Natuurlijk hebben we daar ook de tijd voor. Vandaag hebben we ons mooie sinterklaaskantoor op de gang geopend. Daar kunnen de kinderen de verlanglijstjes noteren, de cadeau's inpakken en al het andere werk wat er op het kantoor van Sinterklaas hoort uitvoeren. 

Houd regelmatig de site in de gaten want we gaan regelmatig even bloggen wat er speelt in de klas of plaatsen wat leuke foto's! 

 

06/10/2015 - Themaverslag 'Dit ben ik'

De afgelopen periode hebben we gewerkt aan het thema ‘Dit ben ik’. Na de eerste week waarin we hebben gekeken wat hier allemaal bij hoorde, hebben we steeds ongeveer een week rond een subthema gewerkt.

Het eerste subthema was ‘mijn lichaam’. Groep 3 leerde het globaalwoord bot. Alle kinderen hebben een bouwplaat van een skelet gemaakt. De meesten zijn goed gelukt, maar er zijn ook een paar skeletten die een botje hier of daar missen…haha. Er zijn staafgrafieken gemaakt waarin is te zien hoe het zit met de verschillende haarkleuren en lengtes, hier konden we tellen en sorteren oefenen.

Voor het tweede subthema ‘mijn gezin’ hebben we een prachtig gezinsboek gemaakt. Alle kinderen namen een foto/foto’s mee van hun gezin. Hierover hebben ze een presentatie gegeven. Hier leerden ze van om bij het onderwerp te blijven en alle onderdelen aan bod te laten komen. Ook maakten ze een leuke tekening van het gezin achter de voordeur. Groep 3 leerde de globaalwoorden pap, mam en zus.

Het derde subthema was ‘mijn gevoelens’. De globaalwoorden die hierbij hoorden, waren blij en boos. Er zijn prachtige gevoelige gedichten gemaakt die u op onze blog kunt lezen. Als drama-activiteit hebben de kinderen uitgebeeld hoe je eruit ziet bij verschillende emoties. Groep kwam door expertlezen meer te weten over complexere emoties zoals ongeduldigheid en eenzaamheid. Alle kinderen tekenden de basisemoties (blij, bang, verdrietig en boos) in een blad met voorgedrukte gezichten.

Bij het vierde subthema ‘mijn huis’ hebben de kinderen naar aanleiding van een prachtig voorbeeld van juf Mirjam, de indeling van hun huis getekend. De kinderen hebben woordvelden gemaakt bij praatplaten van de keuken, de woonkamer, de slaapkamer, de badkamer en de schuur. Tijdens een gesprek hebben de kinderen nagedacht hoe hun droomkamer eruit zou zien. Vervolgens is er in tweetallen een kijkdoos van gemaakt, dit leverde mooi overleg met compromissen op. De globaalwoorden bij dit subthema waren raam, wesp en hut.

 In het vijfde subthema stond ‘mijn talenten’ centraal. De kinderen hebben zelf nagedacht over hun talenten en deze werden aangevuld door klasgenoten. Prachtig om te zien hoe zorgvuldig ze dit bedenken en wat een trotse gezichten het oplevert. Het globaalwoord was dans, dat kwam goed uit want de dans voor het openingsfeest werd hard geoefend.

Het laatste subthema was ‘ik vier feest’. De kinderen hebben in tweetallen foto’s van verschillende feesten bekeken. Hierbij moesten ze de volgende vragen beantwoorden: wat zie ik? Welk feest is dit? Wat weet ik nog meer van dit feest? Het globaalwoord voor groep 3 was natuurlijk feest.  Door expertlezen zijn we meer te weten gekomen over verschillende feesten. En het was natuurlijk ook feest deze laatste week met het openingsfeest van locatie Centrum en de thema-afsluiting!

Naast de verschillende subthema’s, lopen bepaalde activiteiten het hele thema door, hier wordt aan gewerkt tijdens speelwerktijd. Dit thema is er een prachtig ‘Dit zijn wij-museum’ gemaakt, waarin veel resultaten van gemaakt werk te zien waren. Een gids leidde de bezoekers rond en de suppoost lette goed op of de bezoekers zich goed gedroegen in het museum. In het museum waren ook dingen te doen; de kinderen konden hun eigen paspoort maken en verschillende dingen proeven, ruiken en voelen.

Bij de verteltafel is gewerkt aan het boek ‘Wil je met me spelen? Er is geïnventariseerd welke materialen we nodig hadden om het boek na te spelen, deze zijn verzameld en gemaakt. Ook hebben we uitgebreid stilgestaan bij moeilijke woorden in het boek, zowel de technisch moeilijke woorden als wat de woorden betekenen. We hebben een hoop nieuwe woorden geleerd.

In de bouwhoek bouwde groep 3 zijn / haar eigen kamer en groep 4 zijn / haar eigen huis. Dit leverde mooie bouwwerken op. De foto’s hiervan en de bouwtekeningen waren weer te bewonderen in het museum. Bij de constructiehoek bouwden de kinderen zichzelf van materiaal naar keuze.

Kortom, we hebben interessante en leuke dingen gedaan en hebben ontzettend veel geleerd. Nu lekker een weekje vakantie en dan starten we met een nieuw thema. Wij hebben er zin in!

 Op de website staan ook mapjes met foto's van het duolezen en dit thema.

Fijne vakantie allemaal! Groeten van juf Mirjam en juf Marloes.

14/05/2015 - Hmm kokosmelk

Ons nieuwe thema is gestart! We gaan werken over reizen, vakantie en natuurlijk kamperen! Juf is zelf op reis geweest naar Sri Lanka en vertelt elke dag iets over de reis. Vandaag hebben we kokosnoten bekeken en kokosmelk geproefd! Sommige vonden het heerlijk, maar veel toch ook een beetje vreemd of zelfs vies. 

07/04/2015 - Spelen op een harp!

Vandaag mochten wij spelen op een echte harp! Onder begeleiding van Colet leerden we hoe je een harp moet bespelen. Eerst leerden we over de geschiedenis. De harp kom uit de tijd van het jagen. Meteen geboeid luisterden we verder... We leerden over lange snaren en korte snaren. Hoge tonen en lage tonen. Het materiaal waarvan de harp gemaakt is. En ook hoe duur een harp is. Vervolgens mochten we met onze wijsvingers proberen. Wauw wat klonk dat mooi! Toen we daarna mochten oefenen voor een spooklied waren we helemaal niet meer te stoppen. Wat kun je veel verschillende geluiden maken met een harp. Dit was een super leuke en leerzame workshop!

Voor een filmpje van de muziekles; klik hier.

07/04/2014 - We laten ons eigen muziekstuk horen!

De laatste groep heeft hun muziekstuk laten horen. Elke ochtend mocht steeds een andere groep optreden voor de kinderen en de ouders. Dit gebeurde in ons theater in de klas. Nadat we eerst geleerd hadden over het bespelen van instrumenten, muziek maken met je lichaam, hele noten, halve noten, rust en muzieknotatie konden we in groepjes een muziekstuk maken en oefenen. Fantastisch dat iedereen gewoon op het podium ging staan! 

04/03/2014 - Schooltuin plannen

We zijn gestart met ons nieuwe thema: "Er zit muziek in de tuin". Tijdens dit thema gaan we ons verdiepen in muziek en onze schooltuin weer oppakken. Zoals iedereen waarschijnlijk gezien heeft is die helemaal leeg. Er wordt hard gewerkt aan een indeling van de schooltuin. Er worden plannen en plattegronden gemaakt. Tips en ervaringen van vorig jaar uitgewisseld. In de informatieboeken wordt gesnuffeld naar meer ideeën. Als het goed is kunnen jullie binnenkort zelf zien wat de definitieve plannen worden. 

27/02/2014 - De presentaties

Inmiddels is iedereen geweest met het presenteren van zijn/haar poster over een sport. Fantastisch om te zien hoe mooi de posters zijn geworden en hoe goed er geoefend is voor de presentaties. Iedereen heeft tips en tops gekregen. Ook hebben we alle presentaties terug gekeken en onze eigen presentatie geëvalueerd. Alle presentaties staan nog op de flip (camera) en kunnen eventueel op een usb stick gezet worden, zodat ze ook thuis te zien zijn. 

30/01/2014 - Wij zijn bezig met het thema: 'Ik zit op sport!'

Op dit moment zijn we volop bezig met het onderzoeken van onze eigen sport. Elk kind heeft een sport uitgekozen. We hebben zwemmen, voetbal maar ook bijvoorbeeld karate, ballet en hockey. Allerlei interessante sporten waar van alles over te lezen, schrijven en vertellen valt. We hebben al uitgezocht wat we nodig hebben voor onze sport. Ook hebben we onderzocht hoe de sport gaat. Nu zijn we eigen vragen aan het bedenken. Zo doet Tess onderzoek naar de verschillende balletpasjes (zie de foto). Netta wil graag weten welke bewegingen je allemaal doet bij zwemmen. Jada wil weten welke slagen er bij tennis zijn. Bono wil weten welke banden je met jiu jitsu kunt halen. En zo kunnen we nog wel even doorgaan... Als de vragen geformuleerd zijn, gaan we opzoek naar geschikte informatie. We lezen het door en noteren belangrijke woorden. Hiermee kunnen we een mooie tekst schrijven waarmee we onze vraag weer beantwoorden!

07/01/2014 - Thema ‘Ruige ridders en puike prinsessen’?

Vorig thema werkten we over ridders, prinsessen en kastelen. We zijn begonnen met de kastelen. Hoe zien ze eruit? Wat hoort er allemaal in een kasteel? Welke kamers en torens heb je allemaal? Zo leerden we over de ophaalbrug, het poorthuis, de wachttoren, de eetzaal enz. In de bouwhoek konden we starten met bouwen van kastelen. Onze lampion werd een kasteel. En in de klas begonnen we aan een echt kasteel (van kartonnen dozen). Langzamerhand kwamen we steeds meer interessante dingen tegen in de informatieboeken en ontstond de vragenwand. We wilden meer weten van de kastelen, de ridders, de wapens, de prinsessen en het leven in de middeleeuwen. 

Door middel van teksten, illustraties en filmpjes proberen we onze vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Ondertussen hebben we onze eigen helm, kroon of jonkvrouwenhoed gemaakt. Ook hebben we ons eigen schild en harnas ontworpen. We zijn op excursie naar de stal geweest. We wilden ten slotte ook weten hoe je leert rijden op een paard en hoe je de paarden moet verzorgen.  Nu zijn we klaar voor een echte ridderproef! Eens kijken of we aan het eind van dit thema ‘tot ridder kunnen worden geslagen.