Groep 3 C

Al het nieuws op een rijtje uit deze groep.

Groetjes,
Juf Lotte en juf Monique

10/06/2017 - Overal muziek

De avondvierdaagse zit er al weer op. Wat hebben de kanjers goed gelopen. Sommigen hebben de afstand wel dubbel gelopen, al rennend van voor naar achter en weer terug.En wat een vrolijke optocht met de thema's! Hoorde ik nou in de verte een fanfare?

De klas is naar de musical 'Het Jungleboek' geweest, opgevoerd door kinderen van onze buren van het Regiuscollege. Wat waren ze onder de indruk van het decor, de kostuums, de muziek en zang en het spel. Grote hilariteit toen de vogel over het publiek vloog. Een zeer geslaagde voorstelling! In de klas hebben we hierover nagepraat, hierover geschreven en getekend. Speciale aandacht voor de muziek in de musical.

De periode van cito-toetsen is weer aangebroken. We zitten regelmatig in de 'toets-stand', hetgeen de kinderen fantastisch vinden. Verder gaan we ontspannen om met het maken van toetsen. De kinderen weten dat ze de toetsen maken om te kijken wat goed gaat en waarbij ze nog wat extra moeten oefenen. En de kermis is weer in aantocht. Soms is dat niet zo'n handige combinatie met het toetsen.

En nu op naar de laatste weken......

 

21/05/2017 - Daar zit Muziek in!

Na een heerlijke Meivakantie zijn we de eerste week natuurlijk druk geweest voor de moeders! We hopen dat jullie je cadeautje leuk vinden, de kinderen hebben er heel hard aan gewerkt!

Nu zijn we begonnen met ons nieuwe thema over Muziek en Tecjniek, welke instrumenten zijn er eigenlijk allemaal, hoe bespeel je ze, wat zijn muzieknoten en hoe kun je die leren lezen, kortom een vrolijk thema, we hebben er zin in! we zijn ook gestart met het ontwerpen van een eigen insturment, hoe bespeel je dit instrument en wat voor geluis komt er uit......

Er zijn al een aantal enthousiaste ouders geweest die ons tijdens dit thema willen helpen! gezellig en leuk!

Aankomende dinsdag, 23 mei,  is er voor de kinderen een sportdag, de kinderen komen inhun sportkleding naar school, misschien een handdoekje mee en wat extra water.....verder gewoon eten en drinken, we hebben ook voor deze dag genoeg hulp van ouders!

donderdag en vrijdag, 25 en 26 mei zijn de kinderen vrij, de week erop gaan we met de klas naar een musical op het Regius college, dit is onder schooltijd.

Maandag 5 juni zijn de kinderen ook vrij maar voor die tijd szeker nog een nieuwe blog! fijne zondag en tot morgen!

09/04/2017 - presentatie mijn huis

Eerst even dit.....

Dinsdagavond 11 April zal er een hele interessante ouderavond zijn op de Julianaschool over ontwikkelingsgericht onderwijs, Bea Pompert zal dan vertellen over deze bijzondere vorm van onderwijs. We hopen dat er vele ouders deze avond komen bezoeken, je kunt vragen die je al hebt in de hal op een briefje zetten en in de brievenbus doen, op de avond zelf zul je dan antwoord krijgen....Tot dan!

Verder zijn we begonnen met een eerste presentatie waarin de kinderen leren wat ze belangrijk vinden om over te vertellen en hoe ze dit moeten doen aan een groep, ze vertellen over hun eigen huis en woonomgeving en de eerste kinderen zijn al aan de beurt geweest en hebben het fantastisch gedaan!

Als laatste wil ik u nog een keer vragen of we gebruik mogen maken van de foto's waar uw kinderen op staan voor voornamelijk onderwijs doeleinden, foto's voor boeken of tijdschriften over het OGO onderwijs, als u echt niet wilt dat uw kind hier aan mee werkt en in het openbaar op een foto staat, wilt u dit dan doorgeven bij de leerkracht..... dank je wel!

06/04/2017 - muurkrant

We willen voor de muurkrant over Schagen graag met de kinderen in groepjes  foto’s maken van leuke, bijzondere, handige, kunstige , enz  plekjes in Schagen. Dat kan alleen met uw hulp. Voor foto’s van plekjes die niet op loopafstand liggen, krijgt u een groepje van maximaal 3 kinderen mee, waar u met de auto naar toe kunt rijden. Extra stoelverhogers zijn op school aanwezig. Voor foto’s op loopafstand krijgt u maximaal 4 kinderen mee, afhankelijk van het aantal ouders die mee kunnen doen.

Woensdag  12 april kunnen er diverse groepjes op pad gaan. Dat kan meteen om half 9 of vanaf 12.15 uur. Donderdag 13 april vanaf 12.15 uur. Indien nodig met een uitloop naar vrijdag. In de gang hangt een lijst waar u zich kunt opgeven.

Wat doen we momenteel met rekenen? Behalve plussommen, zijn nu ook de min sommen geïntroduceerd. Rekenen gaat een stuk sneller, als je de ‘verliefde’getallen , getallen die samen 10 zijn, uit je hoofd kent. Dit geldt ook voor de dubbelen tot 20. Om de kinderen hierin te stimuleren , gaan we een diploma ‘verliefde getallen’ en daarna een diploma ‘dubbelen’ uitreiken aan de kinderen die dit onder de knie hebben. Verder zijn de halve uren aangeboden en met geld rekenen tot briefjes van €10,00

01/04/2017 - Presentatie Eigen huis en tuin

De kinderen hebben vrijdag een blad mee naar huis gekregen, ze kunnen dit gebruiken als ondersteuning bij het voorbereiden van hun presentatie over waar ze wonen. Het zou fijn zijn als u hierbij kunt helpen. Het gaat vooral over het huis en de omgeving waar ze wonen en hun eigen kamer, hoe ziet deze er uit en wat is er fijn aan.....Veel succes! Zet um op!

 

01/04/2017 - Hulp gezocht!

Na de meivakantie vindt er weer een luizencontrole plaats.Het team van luizenouders is niet zo groot en zij zijn dan ook op zoek naar versterking. Voor dinsdag 9 mei zoeken we een paar ouders die willen helpen bij het checken van onze eigen groep en onze 'buurgroep'. De controle zal gelijk om half 9 plaatsvinden. Ervaring is niet nodig. Wilt u helpen? Geeft u zich dan op bij de leerkracht!

28/03/2017 - schoolvoetbal groep 3

Woensdag 29 Maart is het zo ver, de jongens van groep 3 gaan onder begeleiding van Coach Hans (de papa van Kevin) onze school vertegenwoordigen op het schoolvoetbaltoernooi!  Er wordt gespeeld om half 3 op sportpark VV Schagen en wel door Fer, Bodhy, Kevin, Dickie en Bram! Het zou natuurlijk super zijn als jullie ze komen aanmoedigen!!!

23/02/2017 - INZOOMEN, UITZOOMEN

Na een hele leuke aflsluiting van het thema en een lekkere week vakantie, gaan we maandag aan het werk met een nieuw thema,"INZOOMEN, UITZOOMEN". We gaan met de kinderen fotograferen, eerst gezien vanaf de ruimte op de aarde, dan vanuit je eigen huis en dan vanuit je omgeving! Klinkt een beetje ingewikkeld maar het gaat helemaal goed komen. We hebben er zin in, want wij gaan dit niet alleen doen, de hele school gaat aan de slag met fotograferen! Kijk dus maar uit als u naar school komt, voor u het het weet wordt u geflitst!

01/02/2017 - Tuinvogeltelling

In de klas zijn we nog steed druk met vogels kijken, het afgelopen weekend was de nationale tuinvogel tel dag en een groot aantal kinderen hebben hier aan mee gedaan! Heel erg leuk, de uitkomsten hebben we doorgegeven op de website en nu gaan we nog kijken of we de veel voorkomende vogels in onze tuinen in een grafiek kunnen krijgen! Ook was er een vogelspot wedstrijd in de klas, alle kinderen hebben heel fanatiek meegedaan en uiteindelijk was Stijn de winnaar van de verrekijker! De kinderen weten nu goed hoe je met een verrekijker kijkt en het is echt leuk om er één mee te nemen als u weer een keer naar buiten gaat om te wandelen! De opa van Djez heeft ons een aantal mooie opgezette vogels laten zien en hier iets over verteld, leuk en leerzaam!!

Vandaag krijgt uw kind het rapport mee, we doen ons best om de teksten foutloos te printen maar mocht er toch nog een foutje ingeslopen zijn, laat het dan weten als u het rapport terug geeft..

Vrijdag 3 februari zijn de kinderen vrij, geniet samen lekker van het lange weekend!

15/01/2017 - Je ziet ze vliegen!

Deze week zijn we gestart met ons thema over vogels, in de klas hebben we twee vogelkijkhutten gemaakt en zijn we begonnen met het maken van allerlei lekkere dingen voor vogels om ze bij ons in de buurt te krijgen! We leren hoe we kijken door een verrekijker en hoe je kunt zien wie welke vogel is! Mocht u thuis nog pinda's nootjes, besjes, hard frituurvet en andere dingen hebben om "vogeltaarten"mee te maken, dan is dat van harte welkom! Ook gaan we mee doen aan de Nationale vogeltelling en omdat dit in het weekend is, gaan de kinderen dit doen inhun eigen tuin! Het is dus verstandig om ook alvast wat lekkers voor vogels in uw eigen tuin op te hangen....Verder beginnen we morgen met een drink-water-project door de hele school heen, dit om water drinken te stimuleren. Willen jullie zo spoedig mogelijk intekenen op de lijst op de deur voor de oudergesprekken, we vinden het namelijk fijn om u allemaal gesproken te hebben voordat de rapporten mee naar huis gaan op 1 februari.(kijk ook even goed bij welke juf uw naam staat). Als laatste een reminder, op vrijdag 3 februari zijn de kinderen vrij! Nog een fijne zondag en tot morgen!

05/01/2017 - Een heel gezond en goed jaar voor iedereen!

De vakantie is nog niet afgelopen, nog even heerlijk genieten van de vrije dagen maar we willen jullie toch alvast even een heel goed maar vooral gezond en gezellig nieuw jaar toewensen met heel veel mooie en gezellige (leer-) momenten!! Onder het kopje media hebben we nog een aantal foto's geplaatst van de laatste dagen van de vakantie.....

op 9 Januari gaan we starten met het thema "Je ziet ze vliegen". We gaan onderzoeken welke vogels er bij ons in de buurt in de winter voorkomen, hoe vogels leven, we gaan meedoen aan de Nationale Tuinvogeltelling, zaadtaarten maken en vogelhuisjes, kortom, we gaan weer hard aant werk! Mocht u nu thuis nog leuke materialen of boeken hebben die ons kunnen helpen bij het antwoord geven op al onze vragen, laat uw kind het dan meenemen naar school! 

Geniet nog even van de vrije dagen dan zien we elkaar maandag 9 Januari weer!

08/12/2016 - op naar het feest met lichtjes

Sinterklaas is weer naar huis en langzaamaan maken we de overstap naar het Kerstfeest. 

De kerstmaaltijd gaat groep 3 zelf verzorgen. We willen kijken of het haalbaar is dat op donderdag 22 december groepjes kinderen thuis een gerechtje kunnen maken voor de kerstmaaltijd. Er komt een intekenlijst op de gang, waarin u kunt aangeven dat er een groepje op die dag bij u aan de slag kan. Heeft u een ideetje voor een gerecht, dat mag u er bij schrijven. Het is de bedoeling dat dit s'middags gaat plaatsvinden. 

Het jaar zit er bijna op. We zijn druk met het oefenen van de tweetekenklanken, het schrijven van letters, woorden en zinnen en splitsen van getallen. Lezen komt op vele manieren aan bod. Wat leren de kinderen toch veel in zo'n korte periode.....

24/11/2016 - groep 3 doet het licht aan

Ja, de verlichting aan is hard nodig in deze donkere tijd. Maar de tl-verlichting doet soms zeer aan je ogen en dan is een beetje sfeerverlichting ook wel prettig.

In de groep wordt al hard gewerkt aan het thema. In de krant komt regelmatig iets voorbij , dat met licht te maken heeft. In het lab experimenteren de kinderen met allerlei materialen en vertellen hierover in de klas. Ook wordt er al hard gewerkt aan verschillende onderzoeksvragen. Een en ander is verwerkt op muurkranten.

Vandaag is de strooipiet langs geweest. Wat een ondeugende piet is dat! Hij zette de boel lekker op stelten. In de themahoeken wordt tijdens speel/werktijd het sint-spel uitgespeeld. Er zijn pepernoten gebakken en we leren een  sinterklaaslied over stroom en het licht uit doen.

Vandaag zijn we ook gestart met tutor-lezen. Ieder kind heeft een maatje uit groep 6 en samen wordt er gelezen in de leesboekjes. 

13/11/2016 - Mag het licht aan?

Bestaat een vuurvliegje wel echt? geeft hij dat ook echt licht? waar komt dat vuur/licht dan vandaan? wanneer gaat dat lichtje branden......Allemaal vragen die in de eerste dagen na de vakantie door ons beantwoord moesten worden.....

Een informatieboekje over de vuurvlieg, informatie op het internet en de kennis van verschillende kinderen in de groep hebben er voor gezorgd dat we nu alles weten over de vuurvlieg! Sommige vliegjes hebben helemaal geen vleugels, ze noemen ze ook wel glimworm en er zijn wel 2000 verschillende soorten.

We gaan aan de slag met onze lampion, een werktekening van hoe "jouw" vuurvlieg er uit moet komen te zien en heel veel stofjes, bandjes en kosteloze materialen zullen ons helpen bij het maken er van.

Het resultaat ws super! wat een mooie nieuwe soorten hebben wij gemaakt! Door te lopen met deze vuurvlieg en de mooie liedjes die we geleerd hebben zal het vast een goed 11 Novemberavond worden!

06/10/2016 - groep 3 gaat als een speer

Het einde van het thema nadert al snel. We werken momenteel hard aan de presentatie voor de thema-afsluiting. Gelukkig krijgen we daarbij hulp van diverse ouders. Wat zijn we daar blij mee en wat vinden de kinderen het leuk, als hun ouder komt helpen.

Inmiddels zijn de routines al aardig ingeslepen. En er wordt nu ook op 2 niveaus gewerkt aan spelling/letterkennisverwerving. De eerste rekentoets hebb en de kinderen achter de rug. We maken een toets om te kijken of je ergens nog hulp bij nodig hebt. Wat was juf trots op alle kinderen; ze waren heel geconcentreerd aan het werk!  De kinderen gaan in de toets-stand zitten met hun tafeltjes ( alle gezichten naar voren). Dit was nieuw voor ze en veel kinderen wilden die dag de tafels in deze stand laten staan. Het spel in de themahoek is nu voor de meesten duidelijk: je moet eerst een tent boeken voordat je op vakantie kunt. Bij de receptie wordt de reservering in de agenda geschreven en als je betaalt, krijg je een bon.

De volgende thema-woorden zijn aangeleerd: de vos, de haas, de tent, de boom,nde kaart, het boek, het vuur, de zee, de bus. Hierbij weten we ook de klankgebaren (als het goed is). Met rekenen zijn de getallen tot 10 aan bod gekomen; dmv turven, evenveel fiches kleuren, groepjes maken en verder tellen.

Nog maar een week naar school en dan lekker vakantie!

22/09/2016 - groep 3 gaat kamperen

In aanloop naar het echte kamperen gaan we ook zelf een tent bouwen. Op het schoolplein experimenteren we met stokken, scheerlijnen en haringen en proberen we de stokken rechtop te laten staan. Nou, dat valt nog niet mee! De stokken worden steeds verder ingegraven. Dan bedenkt juf, dat ze nog nooit op een camping heeft gezien dat er stokken ingegraven werden. Hoe zal dat nu in het echt gaan. Op het bord bekijken we een filmpje over hoe je een tent moet opzetten en waar je op moet letten. Dan gaan we het in de praktijk proberen met een echte tent. Dat lukt nu erg goed en de tent staat al snel. Het is prachtig weer, we hebben ons lunchpakket mee en de speeltuin naast de tent, dus we nemen het er even van. Ook wilden we proberen een tent te bouwen tussen de twee bomen op het schoolplein, op dezelfde manier als vos en haas. En dan moest we iedereen er in passen. Er heeft een lange tent gestaan, maar of iedereen er in paste, dat weten we niet. Kasper heeft kennis gemaakt met een stekelige wesp, dus daar ging de aandacht naar uit.

En toen was het dinsdag.... de grote dag., Eerst met zijn allen naar het marinemuseum en daarna door naar de camping. De tenten werden ingericht en op ons mooie veld stond een piratenschip/speeltoestel. Danitsja had haar schminckspullen mee en dat werd door veel kinderen gewaardeerd. Lekker spelen, voetballen en naar het bos/de hei. 's Avonds gingen we eten bij Brekers; wat een luxe! Eenmaal terug op de camping was het tijd voor een kampvuur. John had een grote vuurschaal mee; wat een uitkomst! Fijn dat Teddi marsmallows mee had, konden we die lekker oppeuzelen. Bij het kampvuur werden er ook nog een paar optredens gegeven, welke goed te volgen waren, dankzij de mannen van het licht (zij volgden de artiesten met hun zaklampen, zodat ze goed te zien waren. Heerlijk , zo'n samenwerking!  En de moppentrommel mocht natuurlijk ook niet ontbreken. En dan tanden poetsen en naar bed.Omdat we nu in september op de camping zijn, is het vroeg donker. Dat was te merken; het spul sliep al snel.

De volgende ochtend rustig aan gedaan: lekker buiten ontbijten. Die buitenlucht maakt hongerig. Of het komt omdat we gezellig met zijn allen samen ontbijten, want sommige kinderen aten als bouwvakkers! Weer een beetje spelen, de tent opruimen en een speurtocht door het bos en de hei. Als de foto's op de website staan, kunt u zien dat het fijn is ook een groepje vaders mee te hebben. Lekker voetballen en ravotten. Toen was het alweer tijd om een pannenkoek te eten bij Brekers en naar school terug te keren.

Wat zijn we trots op deze kinderen: ze hebben het prima gedaan, ondanks hun jonge leeftijd. Ook de kinderen die het iets spannender vonden dan gemiddeld hebben dit kampeer-avontuur goed doorstaan. We zagen alleen maar blijde gezichten en in de klas genieten we nog even na......

 

11/09/2016 - een goede start, ....

Een goede start, is het halve werk.

We zijn begonnen! En wat was het spannend voor veel kinderen en voor de juffen. We moeten aan elkaar wennen en elkaar leren kennen. Wat is er veel te leren in het begin: waar liggen alle spullen, wat mag wel en wat niet, hoe houd je je potlood vast op de juiste manier, wat is het verschil tussen een boek en een schrift, enz. Er gaat veel tijd zitten in het inslijpen van de routines en we moeten wennen aan het feit dat we langer aan tafel werken.Tussendoor doen we af en toe een dansje, als we te lang hebben gezeten. Een vast rooster houden we nog niet aan: we zien wel hoe het gaat. We richten ons eerst op het rekenen, schrijven en het aanleren van letters en de bijbehorende klankgebaren. Elke dag hebben we ook nog speel-werktijd. Zodra de routines ingeslepen zijn, is er ruimte voor differentiatie. Er worden veel complimentjes en bemoedigingen uitgedeeld: het is niet erg als je juf niet meteen begrijpt of als je moeilijk vindt. We zijn op school om het te leren, dus het hoeft niet meteen in 1 keer goed te gaan. Je probeert je best te doen. En dat doen ze, hoor! De kinderen willen graag en wat zijn er al grote stappen gemaakt! Het is een heerlijke groep 3!

Aan het begin van de vakantie is er alvast een groep 3- app aangemaakt. Hierin zijn de moeders alvast opgenomen. Omdat de thuissituatie nog niet bij ons bekend is, was het nog niet mogelijk om de vaders op te nemen van de kinderen, die in twee huizen wonen. Als deze vaders zich melden, worden ze ook in de app opgenomen. De app is uitsluitend bedoeld voor zakelijke mededelingen. Het eerste berichtje is gestuurd met de vraag om alvast na te denken, wie er mee wil/kan kamperen op 20 en 21 september. Dit omdat we al zo snel gaan kamperen, na de start van het schooljaar. Dit was ook de reden dat we de informatie-avond al in de eerste schoolweek hebben gehouden. Nu heeft dit bericht niet iedereen bereikt en dat is spijtig. In dit blog een overzichtje wat er ter sprake is gekomen:

Kamperen: Er zijn 6-persoons tenten, met twee slaapcabines. Per 3 kinderen gaat er een ouder mee. In de tenten slapen dus 6 kinderen en in de voortent 2 ouders. De eerste dag gaan we eerst op pad en om ca 12.30 uur naar de camping. De tenten worden ingericht en de camping verkend. De volgende dag zijn we om ca 14.30 weer thuis. Tijdens dit eerste thema staat kamperen centraal. Dit ter voorbereiding van onze schoolreis. Het is de eerste keer voor groep 3 en wij doen er alles aan om dit tot een succes te maken. De ervaring leert dat dit elk jaar goed verloopt; ook de kinderen die nog nooit een nachtje van huis zijn geweest, die het heel spannend vinden of last van heimwee hebben, zullen een fijne tijd hebben. Dit komt omdat het een groepsproces is en er veel begeleiding meegaat. Wij hebben er alle vertrouwen in!

Afgesproken is wel, dat we niet gaan zwemmen, omdat nog veel kinderen geen diploma hebben. Het schoolzwemmen start in januari.

De groep is erg jong en zelfredzaamheid helpt de kinderen om zich goed staande te houden, ook tijdens het kamperen. In de klas zijn we druk bezig met die zelfredzaamheid. Je eigen spullen (terug)vinden is zoiets. We vragen aan u, om uw kind het pauze-eten zelf in de bakken te laten doen: zo weten ze precies welk bakje of welke beker ze mee hebben. Dit geldt ook voor het inpakken van de kampeertas. Doe het samen, laat uw kind het in de tas doen, zodat hij/zij weet wat van hem of haar is en wat er mee gaat. Veters strikken lukt nog niet bij alle kinderen.Naar de toilet gaan en je billen afvegen; hoe pak je dat handig aan. En hoe zorg je ervoor dat de wc niet verstopt raakt. Wilt u hier thuis aandacht aan besteden?

Binnenkort komt er een intekenlijst te hangen, waarop u kunt intekenen om een kijkje in de klas te nemen en te helpen. Dit doen we, omdat is gebleken dat kinderen beter presteren als ouders betrokken zijn bij school/de klas. Een kijkje nemen in de klas is 1 manier, maar er zijn natuurlijk andere manieren. Dit is dus niet verplicht, maar we willen wel de mogelijkheid bieden.

Verjaardagen worden om 8.30 uur gevierd.U mag hierbij aanwezig zijn. Trakteren doen we meestal later. Er zijn (voor zover bekend) 2 kinderen die niet alles mogen eten: zij hebben eventueel hun eigen snoep. Ruweyda mag geen varkensprodukten en in veel snoep zit gelatine, wat afkomstig is van varkens. Nora mag o.a. geen suiker. Als uw kind gaat trakteren, kunt u eventueel met de ouders in overleg. De vader van Nora wil met alle plezier een muffin bakken voor zijn dochter, als uw kind hier op wil trakteren. 

Het is in het verleden gebleken, dat school soms telefonisch moeilijk te bereiken is. Bij ziekte of andere zaken die dat toelaten, kunt u ons ook een app sturen (uiteraard niet via de groepsapp). Binnenkort zullen er kennismakingsgesprekken volgen. Wilt u op enig moment een gesprek, maak even een afspraak. Vanwege het continurooster, hebben wij pauze van 14.00 uur tot 14.30 uur. We hopen op uw begrip, hiervoor.

 

Op school worden foto's gemaakt van kinderen tijdens de activiteiten. De foto's worden op de website geplaatst of in sommige gevallen wordt er een foto gebruikt ter illustratie in boeken over ontwikkelingsgericht onderwijs.Als u hier bezwaar tegen hebt horen wij dit graag.

Dan wensen wij alle kinderen en ouders een fijne schooltijd toe.

 

13/07/2016 - hoera vakantie!!

Terugkijkend op dit jaar, kun je stellen dat we een bewogen jaar achter de rug hebben. En met elkaar hebben we er het beste van gemaakt. We hebben leuke thema’s behandeld: insecten zijn knappe architecten, mag het licht aan, later als ik groot ben, de Middeleeuwen en op (school)reis. Dan denk ik ook meteen hoe fantastisch het was, om zoveel hulp te krijgen bij alle activiteiten die we gedaan hebben. Zonder jullie hulp, wordt het onderwijs een stuk saaier. We hebben hard gewerkt, ik heb genoten van alle kinderen en voor je het weet, is het schooljaar alweer voorbij, ondanks deze laatste lange ruk. We zijn er allemaal aan toe, dus wens ik iedereen een hele fijne vakantie en veel plezier, ook namens Corry en Rianne, Jolanda en Dijon.

Monique

31/05/2016 - Ik ga op (school)reis

Ik ga op (school)reis.

Op 12 mei had Joep een opkikkerdag en was de hele klas uitgenodigd op het discofeestje van Joep. Het feest vond plaats in het Slot en er was een echte dj met discolampen. Het was een knalfeest en na afloop werd Joep opgehaald met een echte limousine, om de rest van de dag ook inde watten gelegd te worden. En aan de verhalen te horen was het een zeer geslaagde dag!

Twee weken terug was de laatste van 4 judolessen. De kinderen waren echt enthousiast, vooral omdat ze in echte judopakken mochten oefenen. De grootste enthousiastelingen hebben een flyer mee naar huis gekregen.

We zijn deze laatste periode druk bezig geweest met de voorbereiding op het kamperen. Ervaringen van kinderen uit voorgaande jaren worden uitgewisseld, om een goed beeld te krijgen van dit kampeerfeest.

De eerste dag vertrokken we met 10 auto’s naar Sprookjeswonderland. De kinderen hebben zich hier prima vermaakt. Het was rustig in het park, zodoende waren er geen wachttijden bij de attracties. Vooral het piratenschip was bij menigeen in trek. Na de lunch vertrokken we richting camping en werden de tenten ingericht. Wat leuk om je eigen huisje te hebben! De camping was kleinschalig en zodoende goed overzichtelijk; alle faciliteiten lagen rond ons kampeerveld. Lotte had een heerlijke maaltijd soep gemaakt en de broodjes knakworst gingen er ook goed in. De salade waren we helemaal vergeten, daar hebben de ouderen zich nog maar tegoed aan gedaan. ’s Avonds gingen we nog rond het kampvuur zitten; brood aan een stok proberen te bakken en natuurlijk marshmallows. Het ultieme kampeergevoel! Douchen is er deze keer niet bij; er zijn maar twee kleine douchehokjes op de camping. Dat is niet te doen met zoveel kinderen. Dan wordt het tijd om te gaan slapen. Het is wat onwennig; zoveel stemmetjes horen en als het wat stiller wordt de vreemde buitengeluiden die bij het kamperen horen. Na een kort nachtje, breekt er weer een nieuwe dag aan. Samen ontbijten, lunchpakket klaarmaken, je tas inpakken, nog even spelen en dan op weg naar het Zuiderzeemuseum. Met de veerboot werden we overgebracht en belandden we in een dorp waar de tijd heeft stilgestaan. Hier lopen we een speurtocht. Moe, maar met een goed gevoel gaan we weer richting school. We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde schoolreis en de kinderen hebben het goed gedaan!

Het was rustig in het park, zodoende waren er geen wachttijden bij de attracties. Vooral het piratenschip was bij menigeen in trek. Na de lunch vertrokken we richting camping en werden de tenten ingericht. Wat leuk om je eigen huisje te hebben! De camping was kleinschalig en zodoende goed overzichtelijk; alle faciliteiten lagen rond ons kampeerveld. Lotte had een heerlijke maaltijd soep gemaakt en de broodjes knakworst gingen er ook goed in. De salade waren we helemaal vergeten, daar hebben de ouderen zich nog maar tegoed aan gedaan. ’s Avonds gingen we nog rond het kampvuur zitten; brood aan een stok proberen te bakken en natuurlijk marshmallows. Het ultieme kampeergevoel! Douchen is er deze keer niet bij; er zijn maar twee kleine douchehokjes op de camping. Dat is niet te doen met zoveel kinderen. Dan wordt het tijd om te gaan slapen. Het is wat onwennig; zoveel stemmetjes horen en als het wat stiller wordt de vreemde buitengeluiden die bij het kamperen horen. Na een kort nachtje, breekt er weer een nieuwe dag aan. Samen ontbijten, lunchpakket klaarmaken, je tas inpakken, nog even spelen en dan op weg naar het Zuiderzeemuseum. Met de veerboot werden we overgebracht en belandden we in een dorp waar de tijd heeft stilgestaan. Hier lopen we een speurtocht. Moe, maar met een goed gevoel gaan we weer richting school. We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde schoolreis en de kinderen hebben het goed gedaan!

 

20/05/2016 - 30 juni Benefietconcert voor Bali!

Groep 4 komt in Actie! Op donderdag 30 juni willen we vanaf een uur of 3 een Benefietconcert organiseren, waar we gaan proberen geld op te halen voor de school van de oma van Kikoy!

De oma van Kikoy heeft in groep 4 over de school vertelt! Wat een bijzonder verhaal. Trudy vertelde dat ze op vakantie was geweest in Bali (in 2007) en het eiland zo mooi vond! Maar de armoede in de dorpjes vond ze niet zo mooi! Ze wilde de mensen en kinderen graag helpen! Maar hoe? Ze bedacht een plan, wanneer je iemand wilt helpen, moet je iets geven waar ze echt mee verder komen! Ze bedacht een plan! Veel ouders hebben geen geld om hun kinderen naar school te sturen en als de kinderen naar school gaan is het heel moeilijk om daarna verder te gaan leren... Hier wilde ze wat aan doen, ze bedacht een speciale school, een school waar de kinderen naar toe kunnen! In de ochtend gaan de kinderen naar de gewone school en in de middag naar de school van Trudy. Daar leren ze engels, een taal die je moet kennen wanneer je naar de hogere school gaat. En met de computer werken. Maar ook spelen en sporten. En hoe zorg je goed voor jezelf, de ander en mijn omgeving. Op deze school komt ook een schooldokter, hij controleert de kinderen en zorgt dat ze naar een dokter gaan. Vaak hebben de ouders daar ook geen geld voor. Net als voor kleding en speelgoed. Op de school delen ze dit uit, wanneer ze dit gekregen hebben. Op de school geven vrijwilligers les. Zij komen uit Nederland, Denemarken, Duitsland en Australië. Wanneer ze te kort hebben geeft Trudy ook les of een ouder kind die al heel goed Engels kan. Trudy is vooral geld aan het inzamelen, zodat de school verder gebouwd kan worden, ze uitstapjes kunnen organiseren (veel kinderen zijn nog nooit buiten het dorp geweest), stroom en internet beter geregeld kan en nog veel meer!!! De school heeft ongeveer 70 kinderen in de leeftijd van 7-15 jaar. En ze zijn heel trots dat nu de eerst leerling begonnen is op de Universiteit. De kinderen willen graag juf worden, of manager van een Hotel, of een andere baan in het Hotel, politieagent... Wij hopen deze kinderen een beter toekomst voor zichzelf te kunnen bieden, en hierdoor hun familie, hun dorp, hun land..... Daarom komen wij in actie!!!!

Het is al lange tijd een wens van mij om kinderen in aanraking te laten komen met mooie muziek. Op onze school zit veel talent! 's Morgens horen wij vaak de piano bij juf Leny de prachtigste klassieke stukken ten gehore brengen.....Maar ik weet dat er nog veel meer talent is! Tijdens de kerstuitvoering ben ik altijd weer trots op ons schoolkoor....Het idee is om een soort Prinsengrachtconcert te organiseren waar we ons talent laten horen... Ons publiek komt lekker met zijn picknickkleed en mand om er naar te luisteren....

Groep 4 gaat mij helpen dit evenement te organiseren en zullen vast nog meer leuke ideeën hebben! Mocht u muzikale mensen kennen die ons kunnen helpen, vindt u het zelf leuk iets met muziek te doen, dan horen we het graag! Het lijkt ons leuk wanneer kinderen, de groepen, ouders muziek gaan maken op de tribune van het plein en we een mooi muzikaal programma hebben. Geef je op! Ook als je denkt niet te kunnen zingen, maar het wel leuk vindt! We organiseren namelijk ook een wrakkenkoor met ouders die het leuk vinden om te zingen, maar denken het niet te kunnen... Speelt u viool of een ander bijzonder instrument? Geef je op en speel of zing voor Bali! Groetjes juf Sibille en Bianca en groep 4!

17/03/2016 - Welkom in de Middeleeuwen

Voor de vakantie hebben wij afscheid genomen van juf Marga en juf Corrie komt in de tweede week na de vakantie bij ons in de groep. Wat fijn dat zij voor langere tijd bij ons kan blijven. Ook verwachten we drie nieuwe kinderen bij ons in de groep: Levi, Teun en Jesse. Welkom allemaal!

Welkom in de Middeleeuwen is de titel van ons nieuwe thema. En hierbij reizen wij terug in de tijd van de ridders, jonkvrouwen en kastelen. Maar ook naar het gewone volk. We gaan bekijken hoe het leven er in die tijd uitzag; welke beroepen waren er, welke kleding droeg men, hoe bracht men de dag door en welke functie hadden de kastelen. Het is een thema dat behoorlijk tot de verbeelding spreekt.

In de eerste week hebben we bezoek gehad van Lucien Okel. Hij heeft een leuke hobby: met een metaaldetector de grond afzoeken naar voorwerpen. Ik kwam Lucien tegen, net nadat hij gezocht heeft naast het Oude Slot en Lucien wilde graag laten zien wat hij zoal uit de grond heeft gehaald. Hij vertelde er ook leuke verhalen bij. Bijvoorbeeld dat hij scherven had gevonden in de slotgracht. En dat het vast zo gegaan moet zijn dat een dienstmeid iets stuk had laten vallen en de scherven uit het kasteelraam in de gracht had gegooid. Een gouden ring, een deel van een glas en oude munten heeft hij ook meegenomen. Vooral een klein zilver muntje uit de tijd van Floris IV spreekt  tot de verbeelding; zijn naamgenoot zit bij ons in de klas. Het bezoek van Lucien inspireert Sunny direkt tot het maken van een tekening.

Dit thema willen we graag naar het Muiderslot en ik hoop dat een en ander te realiseren is. Dit kasteel heeft zoveel meer te bieden dan kasteel Radboud, welke dichterbij ligt. Tijdens de thema-afsluiting willen we de klas omtoveren naar de Middeleeuwen. Elk kind heeft zijn eigen rol en weet daar meer over te vertellen. Het is een ambitieus plan, waarbij we uw hulp hard nodig hebben. Wilt u met uw kind en de klas meedenken bij het realiseren van verkleedkleren en attributen?

18/02/2016 - Wist u het al? Wij zijn de beste uitvinders!

Ja, dat heeft de echte uitvinder tegen de kinderen van groep 3 gezegd. Maandag 15 februari kwam uitvinder Kees Groot op bezoek in onze klas. Het was bedoeld als verrassing. Toen bleek dat dezelfde uitvinder ook al eerder in groep rood geweest was (Yannick wist nog precies te vertellen om welke uitvinding het ging), waren we wel benieuwd hoe het er nu voorstond met de uitvinding.

Kees heeft de vragen van de kinderen beantwoord, verteld dat het proces uitvinden in stappen gaat, dat de uitvinding steeds verbeterd  wordt, hoe hij op ideeën komt en over zij drie uitvindingen. Kees heeft verteld over het mosselproject, de geruisloze windmolen voor in de achtertuin en de zelfreinigende bermreflectoren. Kees liet een voorbeeld zien van een prototype van de windmolen, welke hij gebouwd had van lego! Dat sprak veel kinderen aan. Al met al een leerzame kennismaking met het beroep uitvinder. En wie weet welk zaadje geplant is toen Kees tegen uw kinderen zei, dat zij de beste uitvinders waren, omdat de kinderen pure, simpele ideeën hebben. Grote mensen worden vaak gehinderd door te ingewikkeld denken. 

Verder hebben we de afgelopen periode aandacht besteed aan het interviewen van mensen met verschillende beroepen. Zo kwamen de krantenbezorger, de geschiedenislerares, de bierbrouwer, de huisarts, de hoofduitvoerder en de categorie-manager(!) voorbij. Het ene beroep spreekt meer tot de verbeelding dan het andere, maar na het interview is er toch veel duidelik geworden. 

En nu zijn we bezig om alles te verwerken in een 'echte' krant. Een gigantische klus en ik ben benieuwd of we de deadline halen.

Tussendoor maakten de kinderen ook allemaal hun eigen uitvinding. Nog zo'n ambitieus project, maar dankzij de hulp van een aantal enthousiaste moeders, hebben we deze deadline gehaald. De kinderen staan allemaal op de foto met hun uitvinding, dus als hun project niet heelhuids thuiskomt.... we hebben altijd de foto nog.

En dan wordt er door de kinderen nog hard gewerkt aan hun kunstproject onder leiding van Sylvia. Zoals u wellicht al gezien heeft, maken de kinderen hun werk, welke gebaseerd is op hun toekomstige beroep  op een schilderdoek. En het eindresultaat vraagt wel om de nodige aandacht, ik wil de kunstwerken exposeren, zodat we even kunnen genieten van al die kunst. Tegen de tijd dat het werk mee naar huis mag, vraag ik een kleine bijdrage voor de aankoop van de schilderdoeken. Dit onder het mom van verkopen van kunst tijdens een expositie.

Al met al hebben we weer een inspirend thema achter de rug en kunnen we terugkijken op een leuke tijd. Ook een vreemde tijd, waarbij we met zijn allen juf Rianne heel erg missen. Maar waar we ook dankbaar kunnen zijn dat er met juf Marga een goede vervanging was. Uiteraard houd ik u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Na de vakantie gaat ons schoolbrede thema in onze groep over ridders, jonkvrouwen en kastelen. ik wens u alvast een fijne vakantie!

03/02/2016 - We gaan als de brandweer

We gaan als de brandweer. Daar hebben we inmiddels een kijkje genomen. We werden ontvangen in de vergaderruimte en kregen eerst een stukje theorie met filmpje. Het niveau van de uitleg lag hoog, maar de kinderen pikken toch veel op. Interressant was het proefje met vuur, waarbij aangetoond wordt dat vuur zuurstof nodig heeft. Een van de taken van de brandweer is natuurlijk, de oorzaken van een brand wegnemen (brandbaar materiaal, zuurstof en hitte). Op school werken we over ons bezoek: bij een foto schrijven we een stukje of zin vrije tekst en een stukje informatie uit een thematekst.We proberen dat allemaal  ook op de pc te verwerken. Ook het proefje wordt nog een nabesproken en verwerkt. Teun, onze nieuwe leerling, wist ook nog een proefje met vuur en zuurstof en dat hebben we natuurlijk ook uitgeprobeerd. De kinderen die het bezoek aan de brandweer gemist hebben, mogen dit vrijdag alsnog inhalen.

Verder gaan we starten met de interviews over bepaalde beroepen. Ook dit moet verwerkt worden. En we hebben inmiddels weer bezoek gehad van Bea Pompert, die de leerkrachten begeleid in het doen van onderzoek naar wetenschap en techniek. En dat hebben we geweten! Naar aanleiding van het boekje over Kaat, die uitvinder is, hebben we zelf een bouwtekening gemaakt over een zelfbedachte uitvinding. Wat een betrokkenheid was er bij de kinderen! Ook hebben we nagedacht over welke materialen we kunnen gebruiken en welke functie die materialen kunnen hebben. De opdracht is nu: materialen verzamelen, zodat we in speel-, werktijd onze uitvinding gestalte kunnen geven. De materialen worden gesorteerd en opgeslagen in ons magazijn. Het was een radicale beslissing, maar de speelgoedwinkel heeft dus plaats moeten maken. Ook juf is geinspireerd geraakt en ze weet het nu zeker: later wordt zij uitvinder! 

De kinderen werken ondertussen ook nog in groepjes aan een kunstwerk samen met Sylvia Ehrensperger, een moeder die kunstgeschiedenis heeft gestudeerd.

 

 

08/01/2016 - thema: Later als ik groot ben ....

Thema, later als ik groot ben …….

Allemaal de beste wensen voor 2016!

Zo, de kop is er af, we zijn gestart met het nieuwe thema. Juf had van haarzelf nog een werkje van toen ze 6 jaar was: ze wilde later ‘tjoeedes’worden. Dat is niet uitgekomen, maar ze heeft nu ook een baan waar ze heel blij mee is. Ik schreef het al eerder: het is een heel breed thema en dat gaan we een beetje inperken door aandacht te besteden aan het volgende: Wie werken er bij de krant en wat staat er in de krant? Dit wordt de rode draad tijdens het thema. We gaan zelf nieuwsberichtjes maken. De eerste week zijn de kinderen allemaal wezen kijken bij een speelgoedwinkel of –afdeling om te ervaren wat een winkelmedewerker allemaal voor taken heeft. Dit om het spel in de winkel een flinke impuls te geven. Verder willen we aandacht besteden aan beroepen die met 112 te maken hebben en beroepen in de bouw. Dan blijft er nog ruimte over voor een beroep naar keuze, waar veel interesse voor is. Het is een ambitieus thema; met elk onderdeel zouden we een heel thema kunnen vullen, maar we gaan kijken hoe ver we komen.

Deze periode is ook de periode van de landelijke toetsen. En de rapporten worden gemaakt. In de groepsapp zal ik melden wanneer de intekenlijst op school hangt.

Dit thema starten we ook met tutorlezen. Dit betekent dat een kind gekoppeld wordt aan een groep 7 kind en dat ze samen het leesboekje gaan lezen. Eerst voorlezen (gr 7) en dan zelf lezen (gr 3).

Hieronder volgt nog een verslag van Kim, de moeder van Liv welke ze gemaakt heeft van het bezoek aan de speelgoedafdeling.

Nova, Tess, Hebe en Liv gingen naar de big bazaar op woensdag 6 januari. Ze moesten een cadeau kopen: dikke viltstiften. Ze wisten dat ze genoeg geld mee hadden omdat we hebben gerekend. 0 euro.99 cent of 5 euro.0 cent. We kunnen het kopen! De kinderen konden het cadeau niet makkelijk vinden, het lag in het bovenste schap. De oplossing om het te kunnen vinden was vragen aan de mevrouw van de winkel.  De big bazaar-mevrouw zegt dat ze er niet aan denken of kinderen erbij kunnen.  De kinderen hebben gevraagd aan de winkelmevrouw of ze haar mochten interviewen. Winkelmevrouw Saskia heeft veel taken.  Zij is het hulpje van de baas: waarnemend bedrijfsleider. Zij draait kassa, ruimt op, bestelt nieuwe spullen.  Het speelgoed komt uit een groot magazijn in het midden van Nederland en wordt met een vrachtwagen gebracht. Daarvoor is het gemaakt in de fabriek en met een vliegtuig of boot naar Nederland gebracht. 'Wat moet je kunnen om hier te werken', was ook een vraag. Het MBO, dat is een school waar je leert om leiding te geven. Saskia werkt al 6 jaar bij de big bazaar. Ook hoe een kassa wordt gemaakt en hoe het werkt is besproken. Zelfs de regels in dec winkel zijn verteld. Een mooie ervaring!

Als u bij de foto’s kijkt, zult u zien hoe leerzaam een uitstapje is!

 

16/12/2015 - op naar de kerstvakantie

Hier alweer het laatste stukje van groep 3 van 2015.

Wat hebben we hard gewerkt dit thema en wat zijn we veel te weten gekomen over licht en donker. Met de feestdagen voor de deur hebben we ook nog geleerd over Chanoeka-feest bij de Joden en Divali-feest bij de hindoes. Samen met onze feesten Allerzielen, Sint Maarten,( Drie Koningen ) en Kerst allemaal licht-feesten.

Het schaatsen was weer een groot succes dit jaar. Dit is mede te danken aan de vele hulp die we hierbij hebben gekregen. Allen hartelijk dan hiervoor. Wat leuk om te zien dat zoveel kinderen al kunnen schaatsen.

Het kerst-zingen en diner hebben we nog tegoed bij het schrijven van dit stukje. Maar ook dat zal ongetwijfeld een sfeervol samenzijn worden.

Dan zijn we allemaal echt toe aan een welverdiende vakantie na een hectische periode. Lekker uitrusten allemaal. En lekker lezen, misschien? Wist u dat kinderen die in de vakantie lezen een voorsprong hebben op kinderen die helemaal niet lezen. In de bibliotheek is voor elk niveau voldoende aanbod; te beginnen bij Avi-start, of daarna M(idden groep)3 of nog hoger. Het lidmaatschap voor de bibliotheek is gratis voor kinderen tot 18 jaar.

Het thema na de vakantie zal heten: Later als ik groot ben ....... en zal gaan over beroepen. Een heel breed thema, en wij gaan ons er nog over buigen, hoe onze aanpak gaat worden, zodat er structuur in het aanbod komt. Mocht u denken: 'ik vind het leuk om een half uurtje te komen vertellen over mijn (tot de verbeelding sprekende) beroep, dan horen wij dat graag. Wellicht kunnen we gebruik maken van uw expertice.

Wij wensen jou en hen die jou omringen

het allerbeste voor het nieuwe jaar

geluk in grote en in kleine dingen

maar bovenal: gelukkig met elkaar!

Fijne vakantie van Rianne en Monique

10/12/2015 - schaatsen

Hoera, het schaatsen kan maandag 14 december doorgaan. Er hebben zich voldoende ouders opgegeven. We gaan meteen om 8.30 uur lopen richting de ijsbaan.

Ook voor donderdag 17 december is er hulp nodig. Dan schaatsen we van 10.10 - 10.55 uur. Hiervoor kunt u zich inschrijven op de lijst in de gang.

Eigen schaatsen meenemen is het handigst, om lange wachtrijen bij de uitleen te vermijden. De schaatsen mogen geen noren zijn. Als er schaatsen geleend worden, dan graag stevige schoenen of laarzen aan. De leenschaatsen zijn (verstelbare) onderbindschaatsen.

Handschoenen dragen is verplicht, maar ook een muts is handig voor bescherming bij het vallen. En vallen hoort er bij! We wensen iedereen veel schaatsplezier.

 

05/12/2015 - Sinterklaasviering groep 3 op 4 december 2015

Wat een feestje was het, de Sint bij ons op bezoek!

 

 

02/12/2015 - Spannende tijd....

Wat vliegen de weken voorbij en wat werken de kinderen hard! De afgelopen weken hebben we richting de Sinterklaastijd gewerkt. De klas is mooi versierd en er is een gezellige openhaard in de klas. Hier hebben de kinderen hun schoentje gezet. En ja hoor er zaten heerlijke chocolade munten in. Deze hebben we eerst maar eens even geteld en bekeken hoeveel geld dit bij elkaar was. Daarna er natuurlijk lekker van snoepen…. 

In de Sinthoek wordt ook druk gespeeld. Er wordt geschreven in het grote boek van Sinterklaas. Sint Youri schreef zelfs dat juf Rianne erg stout is geweest….. Er zijn ook twee pieten, die kijken of er iets in de schoenen bij de openhaard is gedaan. Misschien ligt er wel een verlanglijstje of een brief voor Sint ? 

Ook hebben we gekeken hoe zwarte piet veilig in het donker door het verkeer kan fietsen. De Piet moest maar lichtgevende kleren aan vonden de kinderen! Hoe heten die strepen ook alweer op je jas, die licht geven in het donker? Wat zit er allemaal op je fiets wat licht geeft?  De kinderen hebben een prachtige kleurplaat gemaakt en alles wat bij Piet en op de fiets licht geeft, geel gemaakt. Dit zijn de reflectoren. Nu kan Piet veilig zijn pakjes bezorgen in het donker! 

Er wordt ook druk gerekend in onze groep. We zijn gestart met het rekenrekje. Voor sommige nog een ingewikkeld klusje om de kralen handig te tellen, goed op te zetten en soms ook nog op twee manieren! Dit blijven we oefenen. 

Al met al een drukke maar ook gezellige tijd en nog heel even wachten en dan komt Sint op bezoek! We hebben met de groep iets leuks voor Sint voorbereid maar daarover volgende keer meer…..

 

  

18/11/2015 - Groep 3: wat weten we al........

Wat zijn we lekker bezig met het thema en wat hebben we al een hoop geleerd! De zon komt ’s morgens op in het oosten en gaat ’s avonds onder in het westen. Overdag verlicht de zon de aarde, maar waar is hij dan ’s nachts? Dan zie je vaak de maan. Hoe komt dat allemaal? De aarde en de maan draaien. Maar hoe draaien ze nu precies? Dit hebben we onderzocht met een prachtig apparaat in de klas, bekeken op filmpjes en in boeken gesnuffeld. Ook hebben de kinderen proefjes gedaan en ontdekt wat een schaduw is, hoe deze veranderd en wat je nodig hebt om een schaduw te krijgen. 

Als je naar de maan wilt, dan moet je met een raket. Met de auto of een vliegruig, dat kan niet. Een raket moet een heel sterke motor hebben en heel veel brandstof om van de aarde weg te komen. Dat is nog niet zo simpel! Een groepje heeft een proefje gedaan met een ballonraket om te onderzoeken hoe ze van een ballon, een rietje en een touwtje een raket konden maken... knap hoor!

Sinterklaas is inmiddels in het land en onze klas is al helemaal in de Sinterklaassfeer, gezellig hoor! Een openhaard met klompjes en in de themahoek lag ineens het boek van Sinterklaas en zijn mantel!

Binnenkort meer nieuws uit groep 3 op deze site....... tot dan!

 

02/09/2015 - Thema: Insecten knappe architecten!

We zijn in groep 3 van start gegaan met het thema: insecten knappe architecten! We hebben een mooie vlinderkast in de klas en elke dag gebeuren er spannende dingen in de kast. We hebben eitjes, rupsen, poppen en er zijn al echte vlinders uitgekomen. Deze vlinders heten koolwitjes. De kinderen hebben allemaal ontdekkingen gedaan over vlinders. Hoe ze veranderen van eitje naar vlinder en wat rupsen en vlinders eten. Ook hebben we ontdekt dat insecten zes poten hebben, vaak vleugels, kleine beestjes zijn en het lichaam uit drie delen bestaat. Een kop, borst en achterlijf. In de bouwhoek maken de kinderen een insectenhotel. Dit is het prachtige resultaat van Anne en Milan..... 

 

01/03/2015 - Sinterklaas

Sinterklaasfeest in groep 3.

24/06/2014 - Schoolreis

Groep 3 heeft een fantastische schoolreis achter de rug. 

's Morgens vertrokken we eerst naar de Helderse Vallei, waarna we om half 2 op de camping kwamen. Eerst gingen we de tenten inrichten, vervolgens de camping verkennen en om half 5 kwamen de ouders van Aurel op bezoek om zijn verjaardag mee te vieren. Ondertussen waren Esther en Gitta al overheerlijke pannenkoeken aan het bakken. Na de maaltijd kon gekozen worden: lekker spelen in de speeltuin, voetballen in de voetbalkooi of naar het WK kijken. Wat een gezellige boel 's avonds in de tenten. De volgende dag gingen we al vroeg op pad om met de trein en tram naar Artis te gaan.Het waren 2 zeer geslaagde dagen, met dank aan alle ouders!

Foto's kunt u bekijken bij "media"  (OBJS, wachtwoord juliana2014)

09/04/2014 - Diversen

Hier vindt u foto's vanaf het begin van het schooljaar tot januari 2014.

08/04/2014 - Thema muziek

Hier vindt u een impressie van ons muziek thema.

Er worden voorstellingen gegeven, geoefend met muziek maken (waarbij Sophie en Kim heel goed samenwerken), geluisterd naar het keyboard van de opa van Kim, geoefend met dansen en lekker gespeeld en samengewerkt tijdens speel/werktijd. U kunt zich voorstellen dat soms het dak er bijna afgaat! maar we genieten er allemaal van.

30/01/2014 - Muurkranten

Tijjdens het thema 'in het wild' hebben de kinderen een eigen dier gekozen. Er is een onderzoeksvraag bedacht. Ook wordt er informatie gezocht over: uiterlijk-leefgebied-voedsel-voortbewegen-bijzonderheden. De kinderen verwerken de informatie in een muurkrant. Aan het eind van het thema vindt er een (mini) presentatie plaats.

06/01/2014 - Groep 3 heeft een gezellige sinterklaasviering gehad

Op 5 december bracht Sinterklaas ook een bezoek in onze groep. Er werd sportkleding geshowd, gezongen en teksten en gedichten voorgedragen.

Vol verwachting klopten onze harten en nadat...