Groep 5-6 G

Al het nieuws op een rijtje uit deze groep.

Hoi allemaal,
Welkom op onze blog! Hier kun je regelmatig iets lezen over wat we in de klas meemaken en doen, geschreven door zowel de juffen als de kinderen.
Nemen jullie regelmatig een kijkje?!

Groetjes,
Juf Neomi en juf Melissa

01/06/2017 - De verhuizer op bezoek

Donderdag hebben we bezoek gehad van de verhuizer. Van tevoren hebben we allerlei interviewvragen bedacht. Deze ochtend kwam de verhuizer antwoorden geven op deze uiteenlopende vragen: waarom bent u verhuizer geworden?, is verhuizen gevaarlijk?, gebruiken jullie robots bij het verhuizen?, heeft u weleens iets laten vallen? De verhuizer kon ons goed antwoord geven op de vragen. Daarna mochten we nog even bij de verhuiswagen kijken én we mochten zelfs in de verhuiswagen via de laadklep! Echt leuk én wat kan er veel in de wagen!

30/05/2017 - Skateclinic

Vanmiddag hebben we een super leuke skateclinic gehad van de Sportservice Schagen. Eerst iedereen skates en bescherming aan en daarna allerlei oefeningen doen. Hoe moet je vallen? Hoe moet je vaart maken? Hoe moet je remmen? In het begin best spannend, maar na heel veel oefenen lukte het iedereen op zijn eigen niveau, leuk hoor! En.... als afsluiting zijn we ALLEMAAL over de schans geweest, cool!!!!

Bekijk hier de foto's van de clinic

16/05/2017 - Moederdag

Afgelopen zondag was het moederdag en natuurlijk wilden wij onze moeders ook weer even lekker verwennen!
Vorige week hebben we hard gewerkt om een mooi cadeautje voor ze te maken en dat is hartstikke goed gelukt. De kinderen hebben allemaal een hart op een plankje getimmerd en deze gevuld met wol, een mooi gedichtje er bij en klaar was het moederdagcadeau waar de kinderen allemaal super trots op waren en ook zeker mochten zijn!

Wij hopen dat alle mama's heel blij waren met hun cadeau en een fijne moederdag hebben gehad.

Zie hier de foto's van de hardwerkende kinderen aan hun cadeau.

15/05/2017 - Inpakken

Zijn wij goede inpakkers?

Ja, die vraag stelden we onszelf. Best meegenomen als wij dat goed kunnen met een nadere verhuizing voor de boeg!

De kinderen kregen de volgende uitdaging: met maximaal 4 verschillende soorten materialen pak je een drinkglas in en zorg je ervoor dat de verpakking bescherming biedt tegen het vallen. Het glas met de verpakking zal van een keukentrap gegooid worden. Blijft het drinkglas heel?

Die uitdaging gingen de kinderen graag aan! Kritisch en bedenkelijk werd er gekeken naar de verschillende materialen. Stevig, sterk, luchtig, hard, zacht, elastisch, woorden die voorbij kwamen en die van belang zouden kunnen zijn voor de bescherming van het glas.

In tweetallen werd het glas grondig ingepakt. Zó, die verpakking moest ervoor gaan zorgen dat het glas heel zou blijven! 

Eerst deden de kinderen een voorspelling. Zou het gaan lukken om het glas heel te houden? De kinderen verwoorden hun idee daarover. Ook probeerden de kinderen na te denken over de verschillende eigenschappen van de materialen. Waarom kies je voor deze materialen? Er ontstond een interessant gesprek. 

Het moment is dan eindelijk daar, de glazen gaan ten onder! Van de 11 glazen bleven er 2 heel! Hoe kan dat nou? Welke materialen zijn geschikt en welke juist niet? Wat als we de verpakking zouden aanpassen? Mooie, interessante vragen kwamen op. Ook werd bedacht om een beterweter in te schakelen. Wie dan? Dat moet een verhuizer zijn! Dus werd er gebeld naar het verhuisbedrijf! De beste man komt binnenkort graag langs om het één en ander uit te leggen!

Een mooie, zinvolle en betekenisvolle activiteit die nog lang niet volbracht is!  

09/05/2017 - Het beste verhuisidee van groep 5/6

We zijn begonnen aan ons laatste thema van dit schooljaar, maar ook aan het állerlaatste thema in deze school....

De kinderen worden uitvinders en gaan bedenken welke problemen er kunnen ontstaan tijdens het verhuizen. Ze gaan een uitvinding bedenken om deze problemen te voorkomen/op te lossen of om het verhuizen makkelijker te maken.

We zijn begonnen met het bekijken van een aantal uitvindingen en wie en wanneer ze deze uitvindingen hebben gedaan. Ook hebben we gekeken met de placemat methode wat de kinderen eigenlijk al weten over uitvindingen, waar denk je aan? Ook hebben we de vragen opgeschreven die toen zijn ontstaan.

We hebben ook wat voorkennis geïnventariseerd wat betreft het verhuizen. De kinderen hebben elkaar geïnterviewd. Ben je wel eens verhuisd? Hoe ging dat? Wat ging er mis? En als je niet verhuisd bent, wat denk je dat misschien lastig zou zijn? Welke ideeën heb je om de problemen op te lossen? Etc.
Met elkaar zijn we al op een paar ideetjes gekomen en hebben we ook weer een aantal vragen opgeschreven waar we goed aan moeten denken tijdens onze verhuizing.

We gaan er een leuk en leerzaam laatste thema van maken en worden vast een top verhuisteam!

Zie hier wat foto's van wat we in de klas doen.

19/04/2017 - Excursie Foam

Op woensdag 12 april zijn we naar Foam (fotografiemuseum Amsterdam) geweest.
We zijn met de trein naar Amsterdam gegaan en hebben in het museum een workshop 'Fotodetective' gevolgd. Erg leuk!

We hebben in groepjes allemaal een foto uit een tentoonstelling gekozen, die we beter gingen bekijken. Met behulp van een vragenlijst zijn we gaan kijken wat we op de foto zagen, maar hebben ook onze fantasie moeten gebruiken. Wat denk je namelijk dat je buiten het kader van de foto ziet? En wat denk je dat je op de foto had gezien als je foto 10 seconde eerder/later zou zijn genomen? Wat hoor/ruik je op de foto? Waar/wanneer is de foto genomen? etc. 
Op deze manier kreeg iedereen een heel verhaal bij zijn foto en deze verhalen hebben we weer met elkaar gedeeld. Heel grappig dat iedereen dus een heel andere beleving bij dezelfde foto kan hebben!

We hebben een super leuke en gezellige dag gehad! Bekijk hier de foto's van deze dag.

Nu alweer bijna tijd voor de thema-afsluiting... U komt toch ook op donderdag 20 april van 17.30 tot 18.30 kijken hoe onze muurkranten zijn geworden, welke experimenten we hebben uitgevoerd en wat we op onze expositie hebben tentoongesteld van de creatieve middagen?!

07/04/2017 - Lipdub in de maak

Om een blijvende, gave herinnering aan deze school te houden is juf Lisa samen met de groep bezig met het voorbereiden van een lipdub. Wat is een lipdub eigenlijk? Een muzikaal filmpje waarin alle kinderen van de school te zien zijn en zich bewegen door de school. Super leuk dus! Onze groep gaat samen met juf Lisa de lipdub regisseren. In de voorbereidingen zijn de kinderen bezig met het uitkiezen van een leuke melodie. Er wordt een tekst bedacht en geschreven op de uitgekozen melodie. Op dit moment zijn de kinderen aan het solliciteren naar een functie binnen het organiseren van een lipdub. De kinderen kunnen solliciteren naar de volgende functies: regisseur, groep aankleding, scriptschrijvers, planners, tijdlijn makers en ontwikkelaars van een looproute en danspasjes. Het proces is dus gestart! Op naar een te gek, gave lipdub!

04/04/2017 - Creatieve middagen met de hele school

De afgelopen periode hebben we een aantal middagen gehad waarbij we gemengd met de hele school creatieve activiteiten hebben gedaan. Gemengd met de groepen 1 t/m 8 hebben we foto's gemaakt van stillevens, jezelf in een omgeving tekenen, een stilleven natekenen, een foto gemaakt van jezelf in een stoepkrijttekening, etc. Heel leuk en leerzaam zo gemengd met zijn allen. We hebben nog twee middagen te gaan, zodat iedereen alles gedaan heeft.

08/03/2017 - Startactiviteit grondfoto's

Als startactiviteit zijn de kinderen aan de slag geweest met het maken van een grond foto. De kinderen kregen als opdracht om in viertallen een ontwerp te bedenken waarin zij hun thema, materialen en plattegrond moesten noteren. Na de pauze zijn de kinderen in groepjes aan de slag gegaan om hun ontwerp uit te voeren. Zie hier het de foto's die we hebben gemaakt. Op het prikbord bij de klas kunt u het resultaat bewonderen.

03/03/2017 - Gespreksactiviteit fototentoonstelling

De kinderen bezochten vandaag een fototentoonstelling in de klas. De tentoonstelling bestond uit foto's die gemaakt zijn door kinderen. Deze foto's zijn winnende foto's van de fotowedstrijd van National Geografic Junior. Dat is een kindertijdschrift over de natuur. De kinderen bekeken de foto's heel nauwkeurig. Dat is nog best lastig. Je kijkt al snel ergens over heen of ziet het toch anders dan het daadwerkelijk is. Daar kwamen we achter! De kinderen hebben allemaal zelf één foto uitgekozen die aansprak om wat voor reden dan ook. Met hulp van een kijkwijzer bereidden de kinderen hun gesprek voor. Daarna gingen de tweetallen met elkaar in gesprek. Leuk en interessant om te horen waarom je klasgenoot voor een bepaalde foto heeft gekozen. Na het gesprek praatten we nog even na wat er zo belangrijk is aan een gesprek voeren. De kinderen hebben al snel heel veel ideeën. Goed en aandachtig luisteren, goed een verhaal kunnen vertellen, duidelijk zijn, niet afdwalen, bij het onderwerp blijven, elkaar aankijken, doorvragen, actieve houding aannemen, enzovoort. 

31/01/2017 - Afscheid juf Tine

Op maandag 30 januari hebben we met zijn allen afscheid genomen van juf Tine, want zij gaat met pensioen. We hadden met hele klas een mooi afscheidslied voor ingestudeerd. Wat was juf Tine er blij mee!

 

19/01/2017 - Wij gaan op safari!

Zo, wij gaan op safari naar het Kruger Nationaal Park in Zuid-Afrika! De aankomende weken bereiden we onze safari voor. Hoe ziet het park eruit? Wat zouden we allemaal tegen kunnen komen? Welke dieren leven er in het Kruger Nationaal Park? Waarom juist die dieren wel en andere dieren niet? Zouden wij wel kunnen overleven in het oerwoud? Lopen we gevaar? Welke maatregelen moeten we treffen om goed voorbereid op reis te gaan? Allemaal interessante, eerste vragen waar we snel antwoord op zullen krijgen! 

Na het praten en lezen van teksten over het Kruger Nationaal Park hebben we een eerste indruk gekregen van de omgeving. De kinderen hebben in groepjes met de verzamelde informatie een maquette gemaakt van het park. Ze zijn te bewonderen in onze gang.

Tal van voorwerpen lagen verspreid in de klas. Welke voorwerpen moeten zeker mee om te overleven in het oerwoud? De kinderen discussieerden veel. Wat wordt er al goed beschreven waarom de voorwerpen mee moeten!

Na de startfase van ons thema, gaan de kinderen op onderzoek uit. De kinderen zullen onderzoek doen naar een bepaald dier. Tijdens deze fase leren de kinderen hoe je een onderzoek opstart, uitvoert en presenteert. Wat zullen we een hoop te weten komen!

We houden u graag op de hoogte van onze (denkbeeldige) safari door de jungle!

 

13/12/2016 - Schaatsen

Op 13 december mochten we weer schaatsen op de ijsbaan op de markt. Wat was het weer een succes! Heel leuk om te zien dat iedereen er ieder jaar weer een beetje beter in wordt en er ook steeds meer plezier in krijgt! We hebben er weer van genoten. Bekijk hier de foto's.

13/12/2016 - Sinterklaasviering

Op 5 december hebben we een super gezellige Sinterklaasviering gehad met elkaar. Sint had ons gevraagd om hem te helpen door surprises voor elkaar te maken, dus hebben we daar hard ons best op gedaan en allemaal een mooie surprise en rijm gemaakt, cadeautjes gekocht en op 5 december met elkaar gevierd. Bekijk hier de foto's.

28/11/2016 - juf Marleen voor de groep

Juf Marleen is al een poos in onze groep te vinden. Juf Marleen zit in haar laatste schooljaar van de PABO. De opleiding om leraar in het basisonderwijs te worden. Vanaf vorige week is zij begonnen met haar laatste stage. Haar LIO-stage. Dat betekent dat juf Marleen maandag, dinsdag en woensdag voor onze groep staat en de juf is deze dagen. Juf Melissa en juf Neomi zijn op deze dagen ook op school te vinden. Deze situatie zal tot de meivakantie zo zijn. Juf Marleen zal dan haar opleiding hebben afgerond. We wensen juf Marleen een hele fijne tijd toe! 

23/11/2016 - Wij maken sfeer

Thema: We maken sfeer

Op dit moment zijn wij bezig in de klas met het thema: We maken sfeer. Wat is nou eigenlijk sfeer? En wat kan je doen voor een bepaalde sfeer?

In de klas hebben wij het al gehad over verschillende onderwerpen:

  • Sfeer in de wereld
  • Sfeer en feest
  • Sfeer en kunst
  • De sfeermarkt

Met 'Sfeer in de wereld' hebben we het gehad over verschillende soorten onderwerpen. Zo hebben we het gehad over verschillende religies, maar ook over een lastig onderwerp discriminatie. De kinderen zijn vooral hier betrokken en begripvol bezig geweest bij de verschillede onderwerpen. 

Met 'Sfeer en feest' hebben we het tot nu toe vooral over Sint Maarten gehad. De kinderen zijn op excursie geweest naar het Zuiderzee museum. Hier hebben de kinderen veel geleerd over Sint Maarten, maar ook over bedelaars ivm het verhaal. Halloween is ook voorgekomen in de klas binnen de weektaak. De overige feesten zullen nog besproken worden.

Met 'Sfeer en kunst' hebben wij het gehad over de verschillende sferen die je voelt aan de hand van een schilderij of muziek. De kinderen waren hier erg bij betrokken en konden goed aangeven welke sfeer zij voelden. 

De Sfeermarkt is het hoofdonderdeel van dit thema. De kinderen zijn hier al hard mee aan het werk. Ze zijn langs de markt geweest om eens te zien hoe deze mensen het doen. Hier hebben zij veel van geleerd. Ze zijn goed aan het nadenken en bespreken met elkaar wat we allemaal nodig hebben voor de sfeermarkt. Zo zijn de kinderen al bezig geweest met het maken van folders en poster. Ook hebben de kinderen in tweetallen hun eerste prototype gemaakt van wat we willen gaan verkopen op de sfeermarkt. De kinderen hebben tot nu toe hard gewerkt aan het thema en zien uit, ondanks het vele werk nog, naar de sfeermarkt!

 

14/11/2016 - Monsterlampionnen

Donderdag 10 november in de avond was het zover: alle lampionnen tentoongesteld in onze school! Wat een prachtig gezicht de zelfgemaakte lampionnen in het licht gezet. Deze avond mocht iedereen een kijkje komen nemen om ze te bewonderen. Nou, er waren heel veel mensen. Wat een gezelligheid! In de grote zaal kon je tegen een vergoeding een hapje kopen. De opbrengst wordt aan het goede doel gegeven. Onze groep had lampionnen gemaakt in de vorm van een monster. Enge, gekke, coole, grappige, kwade, drollige monsters kwamen tot leven. Van kosteloos materiaal werd het lijf gemaakt. De kinderen hebben er goed hun best op gedaan. De monsters werden tentoongesteld in het monsterbos. De kinderen hebben deze middag ervoor gezorgd dat het bos tot stand kwam. Heel gaaf was het geworden.

09/11/2016 - puppy bezoek

De ouders van juf Melissa hebben puppy's. Omdat het voor de puppy's belangrijk is dat ze kennis maken met verschillende mensen/kinderen en op verschillende plekken komen, wilden zij graag bij ons op school langs komen. Natuuuuurlijk vonden wij dat hartstikke leuk!

Zie hier foto's van het gezellige bezoek

08/11/2016 - Excursie Zuiderzeemuseum

Op maandag 7 november zijn we op excursie naar het Zuiderzeemuseum geweest. In ons thema 'Wij maken sfeer' hebben we het ook veel over alle feestdagen en welke sfeer die met zich meebrengen, maar ook waar deze feesten dan vandaan komen, wat vieren we eigenlijk?
In het Zuiderzeemuseum hebben ze een programma 'Feest aan de Zuiderzee' met als onderdeel Sint Maarten. We hebben maandag aan de hand van een schilderij de geschiedenis van het Sint Maartenfeest gehoord. We kwamen ook een bedelaar tegen in het Zuiderzeemuseum en hebben er over nagedacht wat je aan een bedelaar zou kunnen geven en wat je eigenlijk beter niet kunt doen/geven.
Ook hebben we zijn verhaal gehoord en vragen aan hem gesteld. En mochten we daarna zelf in een rollenspel doen of we een bedelaar/voorbijgangers zijn en gekeken wat je dan zou doen/geven.

We mochten ook nog een ouderwetse lampion maken door een suikerbiet uit te hollen, hartstikke leuk om te doen en te zien hoe de lampionnen vroeger waren! 

Wat hebben we allemaal geleerd? 
- Sint Martinus (of Sint Maarten) was een heilige (daarom Sint) omdat hij bijzondere daden verrichtte.
- Hij is overleden op 8 november en begraven op 11 november, daarom vieren we nu Sint Maarten op 11 november
- Rond die tijd was vroeger ook de oogst net binnen en vierden ze dit ook met elkaar. De armen mochten dan met een lampion langs de deuren om iets op te halen (eten, spullen, geld)
- Later is het een traditie geworden en mochten kinderen langs de deuren en krijgen ze snoep

Klik hier voor de foto's van onze excursie.

10/10/2016 - Naar mars of toch niet?

We naderen het einde van ons thema. In het begin van ons thema kregen wij een brief van de familie Postma. Zij staan op het punt een belangrijke beslissing te nemen. Moeten zij naar mars gaan of moeten zij toch gewoon op de vertrouwde aarde blijven? De afgelopen weken hebben wij nauw contact gehouden met de familie door de brieven die wij aan de familie schrijven en de brieven met vragen die wij van de familie krijgen. Steeds zijn wij op onderzoek gegaan naar feiten over mars. Steeds werd onze mening scherper en duidelijker. Is het veilig genoeg? Kan je op mars een leven leiden zoals wij dat hier op de aarde doen? De familie is steeds erg blij met onze antwoorden. Nu de afsluiting nadert hebben we ons gebogen over het uiteindelijke advies. Gaan óf toch niet? De kinderen hebben goed nagedacht en hebben conclusies getrokken. Er is een groepje kinderen die zegt dat de familie moet gaan terwijl een andere groep kinderen zegt dat de familie toch echt gewoon op de aarde moeten blijven. De kinderen hebben hun advies met elkaar gedeeld en met de groep hebben we nog eens goed gepraat over onze argumenten. Waarom zouden ze naar mars moeten gaan of waarom juist niet? De kinderen leren goed te verwoorden wat ze vinden en gebruiken daarbij ook de feiten die ze te weten zijn gekomen. Er ontstond zelfs een discussie tussen de beide groepen. Erg goed en interssant!

Tijdens de thema-afsluiting tonen wij de onderzoekjes die we met elkaar gedaan hebben, de brieven die wij geschreven hebben naar de familie en nog veel meer! Iedereen wordt een stuk wijzer over de ruimte nadat ze bij ons een kijkje hebben genomen! 

04/10/2016 - Juf Marleen stelt zich voor

Mijn naam is Marleen Stoffers. Ik ben 24 jaar en studeer op het InHolland in Alkmaar. Hier volg ik de studie Pabo. Ik zit op dit moment in mijn laatste jaar. Ik zal dan ook eindstage doen op de Juliana school. Na de herfst vakantie zal ik starten met mijn LIO. Ik zal dan ook mijn scriptie schrijven. Dit zal een vraag zijn vanuit de school. Veel van de kinderen ken ik nog van vorig jaar. Het is een leuke groep bij elkaar en ik heb er onwijs veel zin in.

04/10/2016 - Dramales

2x per week doen we ook iets creatiefs. Dit is niet alleen maar knutselen, maar ook bijvoorbeeld muziek en drama.
Deze week heeft juf Marleen een drama-activiteit gedaan over de ruimte. Ze vertelde een verhaal over een ruimteschip en we moesten samenwerken om in het ruimteschip te mogen en goed nadenken wat we mee wilden nemen. We moesten dingen met elkaar regelen en aan elkaar duidelijk maken, maar zonder geluid! Best een uitdaging.
We zijn er achter gekomen dat je dus met veel meer dan praten kunt communiceren. Gezichtsuitdrukking en gebaren zijn erg belangrijk. En het is ook heel belangrijk om serieus en goed op elkaar te letten en met elkaar samen te werken.

Super leuke en leerzame opdracht! Hier hebben we wat foto's.

04/10/2016 - Thema: Geef me de ruimte

In de afgelopen periode hebben we gewerkt met het thema 'Geef me de ruimte'. Hierbij hebben we gewerkt aan een verhalend ontwerp. Dit wil zeggen dat er een verhaallijn in ons thema zat wat ons door het thema heeft meegenomen.

Begin van dit thema hebben we een brief gekregen van de familie Postma. Zij hebben een uitnodiging gekregen om mee te doen aan een experiment om op Mars te gaan wonen. Aan ons de vraag of we het een en ander uit wilden zoeken en uiteindelijk aan hen een advies uit wilden brengen.

Door steeds met deze familie brieven uit te wisselen, hebben we ze informatie gegeven, vragen gekregen en antwoorden gegeven om uiteindelijk volgende week een advies uit te brengen. Spannend, wat zullen wij ze adviseren? En zal iedereen hetzelfde adviseren? Een advies blijft natuurlijk een mening, onderbouwd met goede argumenten... Dus wie zal de familie kunnen overtuigen???

Tijdens onze thema-afsluiting zullen we alle episodes van het verhaal uitstallen met de activiteiten, brieven, materialen, enz er bij en zullen de kinderen jullie rondleiden door het verhaal. Komt u ook kijken? Woensdag 12 oktober van 18.00 tot 19.00 uur?

22/09/2016 - Schoolreis

Op maandag 19 en dinsdag 20 september zijn wij op schoolreis geweest. Wat hebben we het te gek gehad!
Nadat we maandag ons hadden verzameld op school en de auto's in hadden geladen, vertrokken we naar de Klimvallei in Den Helder. Hier gingen we klimmen. Super spannend was dat, maar álle kinderen hebben minstens 1 rondje gedaan! Heel knap! Het was echt heel erg leuk, sommige kinderen kregen er ook geen genoeg van...
Na 2,5 uur klimmen zijn we naar de camping gegaan, waar natuurlijk al snel de tentindeling werd gemaakt. Iedereen blij, tentjes ingericht en meteen heerlijk in de speeltuin gespeeld. Wat heeft iedereen zich vermaakt daar! Of in de grote speeltuin, of op ons veldje lekker voetballen, lummelen, kleuren, nagels lakken, spelen in het piratenschip.... Super leuk!
's Avonds hebben we lekker patatjes met een snack gehaald en hebben we de verjaardag van Puck gevierd, wat bijzonder om zo op schoolreis je feestje te vieren! Toen het donker werd hebben we nog een spannend avondspel gedaan. De kinderen probeerden zilverstaven over de grens te smokkelen, maar natuurlijk onderschepte de douane (juffen en mama's) zo veel mogelijk staven. Het was erg spannend, maar iedereen heeft enorm zijn best gedaan en van het spel genoten!
Helemaal bek af was iedereen.... Dus na wat drinken en een chippie lekker tanden poetsen en naar bed! Zo stonden we de volgende morgen weer fris en fruitig op. 's Nachts een beetje koud gehad, dus veel kinderen namen eerst een lekker warme douche en konden daarna alle slaapspullen weer opruimen. Toen dat gedaan was stond ons ontbijtje klaar en hebben we lekker in het zonnetje een broodje gegeten. Echt vakantiegevoel! 
Als afsluiter nog naar het strand om daar een spelletje te doen, de zee in te gaan en de laatste snoepjes en chips op te eten. 
Wat een heerlijke schoolreis hebben we gehad en we hebben het getroffen met het weer!
Ook nieuwsgierig geworden naar onze foto's? Bekijk ze hier! Alle foto's staan er nu op!

09/09/2016 - Ceesha doet verslag

hoi ik ben Ceesha en zit in groep 6,

Ik ga iets vertellen over topografie

Groep 6 had op vrijdag 2  september 2016 topografie instructie.

Je krijgt in groep 6 pas topografie we hebben nu Nederland in Europa en hierna krijg je Nederland: bevolking en bestuur en weer en klimaat en topografie is heel leerzaam en je leert over de Europese unie en over provincies en over hoofdsteden en de landen.  Dat is nieuw en het was bijzonder en voor mij ook. Ook krijgen we steeds een topografietoets. Daar moeten we dan voor leren. Het is leuk en vooral met juf Neomi, juf Melissa en juf Marleen en zo’n geweldige klas! Echt waar hoor! 

Groeten Ceesha.

Vrijdag 9 september 2016 

 

07/09/2016 - Verjaardagen

Hiep hiep hoera!!! Natuurlijk vieren we weer alle verjaardagen in de klas, compleet met medaille, liedjes, traktaties.... Wat een gezelligheid!

Dit jaar hebben we een nieuw verjaardagslied, super hip, op de melodie van 'Ik neem je mee' van Gers Pardoel.

Hiep hiep hoera-a-a-a-aaaaa
Hiep hiep hoera-a-a-a-a-a-aaaaaaa

07/09/2016 - Verslag van Mimi en Bart

We deden eerst een spelletje over ons thema de ruimte. Het spelletje was memory in de ruimt. We heben een brief gekregen van familie Postma. We moeten nu onderzoeken of zij naar Mars gaan verhuizen of niet. En we hebben een brief terug geschreven dat we ze willen helpen. We hebben een raket gecreëerd in groep 1/2.

Bart en Mimi

02/09/2016 - Wij ontwerpen samen met groep 1-2 een raket

Vrijdagochtend, een klas vol enthousiaste kinderen. Kinderen uit groep 1-2 en groep 5-6. Onze groepen werken deze periode over de ruimte. In de gang van groep 1-2 moet een raket komen, om in te spelen! Een mooie samenwerking ontstaat! Groep 5-6 wil graag meedenken en meeontwerpen! Deze ochtend kijken we eerst naar een lancering van een raket, wat zien we, wat gebeurt er? De kinderen kunnen goed benoemen wat ze zien. Daarna bekijken we foto's van de binnenkant van een raket. Jeetje! Dat zijn veel knopjes! De kinderen gaan in tweetallen aan de slag. De schetsen worden steeds gedetaileerder, mooie raketten ontstaan! Ook wordt er serieus nagedacht over de materialen die we kunnen gebruiken om de raket te gaan bouwen. Is het wel stevig genoeg? Is dat veilig? Ook dat zijn vragen die we deze ochtend horen. De kinderen zijn betrokken!! De ontwerpen liggen klaar, de volgende stap is materiaal verzamelen en bouwen! Wordt vervolgd dus!

13/07/2016 - Einde schooljaar

Het eind van het schooljaar is alweer aangebroken!
We hebben onze wereldreis afgerond en kunnen allemaal een koffer vol met informatie over de landen die we hebben bezocht mee naar huis nemen.

In de laatste schoolweek hebben we met zijn allen opgeruimd en schoongemaakt en natuurlijk nog gezellige dingen gedaan (film kijken met wat lekkers, spelletjes ochtend, hotdogs eten...)
Iedereen heeft zijn rapport gekregen met nog een kleine herinnering aan het afgelopen schooljaar en we hebben afscheid van elkaar genomen.

We hebben het afgelopen jaar ontzettend veel met, van en over elkaar geleerd en we hebben ontzettend veel leuke dingen met elkaar meegemaakt.
Wij hebben alle kinderen enorm zien groeien en we zijn écht een groep geworden! Wat ontzettend gaaf om te zien en mee te maken.

Voor iedereen een hele fijne vakantie en heel veel plezier volgend jaar in groep 6 of 7!
Gelukkig hoeven we de helft volgend jaar nog niet te missen en gaan we proberen er weer net zo'n tof jaar van te maken.

Liefs,
Juf Neomi en juf Melissa

27/05/2016 - Schoolreis 2016

Op de vetste schoolreis!

Ik kwam op school op dinsdag 24 mei en mijn moeder en ik reden het schoolplein op.We gingen de klas in en juf legde uit waar we heen gingen.Toen dat klaar was pakten

we alle spullen in daarna stapten we in de auto in groepjes.Ik was met Jesse,Netta,Troy,Jennifer,juf Rowan,mijn moeder en ik.We vertrokken niet naar de camping maar

naar het Zuiderzeemuseum.We gingen met de boot naar het museum en we deden eerst een speurtocht.Toen we de speurtocht gedaan hadden, deden we Watertoppers.We hadden groepjes gemaakt en er is een groepsleider die spullen mochten kopen.Puck was onze leider,  ik zat bij Netta,Puck en Chloë. Wij hadden gewonnn maar we hadden wel de duurste dijk gebouwd.Voor de watertoppers gingen we eerst dingen bekijken. We zagen een filmpje over de watersnoodramp en het was heel goed nagemaakt.

Toen alles klaar was gingen we met de boot terug naar de parkeerplaats en met de auto naar de camping.Het zag er saai uit maar dat was het helemaal niet.Er waren

trampolines en een grote speeltuin en  een voetbalveld.En we gingen daar voetballen en hockeyen en gewoon rond rennen.En in de avond gingen we eten bij happy days.En toen we hadden gegeten gingen we bowlen.Ik had 50 punten juf Neomi had er 108 en had gewonnen.Toen we hadden gebowld gingen we met de auto naar de camping.

En juf legde het avond spel uit.Toen maakten we de vlaggen. Het spel heet vlaggenroof.En ik had 4 knijpers gepakt van achter.Ons team heette de Killers.We deden

het spel op een veld waar je 's avonds niet mag komen.Toen we  het spel hadden gedaan gingen we naar de camping toen we daar waren gingen we tandenpoetsen

en in de tent.Ik zat met Jesse,Netta,Joey,Troy,Sonny,Jada.We waren half 6 's ochtends wakker.En toen we gingen we ontbijten en Jesse zijn zusje was geboren.Toen

we klaar waren met ontbijten deden we met juf Marleen een speurtocht. Je moest nummers zoeken en de antwoorden. Daarna gingen we met de juffen zombie tik doen.

En de rest van de tijd hebben we gespeeld in de speeltuin.Toen het 1 uur was vertrokken we weer terug naar school.En ik was wel super moe!. Maar de schoolreis

was super leuk.Toen we aankwamen op school pakten we alles uit en iedereen was weer blij om hun vader en moeder te zien.

Het was de leukste, coolste, vetste schoolreis!

 

Tom, groep 6

18/05/2016 - Thema afsluiting

We hebben voor de vakantie een super leuke thema afsluiting gehad!
Bekijk hier de foto´s.

18/04/2016 - Excursie Naturalis

Vrijdag 15 april zijn we op excursie geweest naar Naturalis in Leiden. Wat hebben we enorm genoten!

Onze dag begon om 8.50 op het station waar we verzamelden. Daarna zijn we met de trein richting Leiden gegaan. Zelfs dat was al een hele belevenis! Gezellig kletsen, spelletjes doen, tekenen, snoepen... In Leiden aangekomen door de regen via een omleiding naar Naturalis... Oeps, dit duurde dus wat langer dan gepland!

Eerst in Naturalis een prachtige fototentoonstelling bekeken en vervolgens mochten we een speurtocht doen door het museum. We moesten op wereldreis. We kregen een koffertje, een wereldkaart en 9 tickets mee en moesten daarmee onderzoek gaan doen in het museum. Van welke vogel zou die veer zijn? Hoe heten de zaden die in hondenvachten blijven plakken? En nog veel meer interessante vragen.
Door letters uit onze antwoorden op de juiste plek te plaatsen kregen we uiteindelijk een woord. Best ingewikkeld allemaal, maar ook heel erg leuk en we hebben ontzettend veel geleerd!

Daarna weer een lange treinreis terug en kwamen we om 15.07 moe maar voldaan weer aan in Schagen!

Onze dag was geslaagd!!!

Benieuwd naar onze foto's? Bekijk ze hier

18/04/2016 - Schoolvoetbal

Op woensdag 13 april mocht groep 5/6 meedoen aan de schoolvoetbal. Super leuk, want andere jaren was de voetbal pas vanaf groep 7! 

We hadden dan ook veel enthousiastelingen die graag mee wilden doen. Een heel groep 5/6 Groeneweg jongensteam en ook 2 meiden die mee deden met een team van groep 5/6 Centrum.

Ze hebben het super goed gedaan! Het meidenteam is zelfs 3e geworden!

De jongens helaas geen finaleplaats, maar heel fanatiek en sportief gevoetbald en enorm genoten op deze mooie zonnige middag! In ieder geval alvast geoefend voor volgend jaar!

13/04/2016 - Wormen onderzoek

Natuurlijk leven in de bodem wormen.
We hebben eens goed gekeken naar hoe wormen er uit zien, hoe ze bewegen, waar hun lichaam uit bestaat, hoe ze in de grond kruipen, etc. 
Daarna hebben we over wormen gelezen, hoe planten ze zich voort? Wat is eigenlijk die verdikking op hun lichaam? Waarom komen wormen omhoog als het regent? Hoe kunnen ze vooruit komen? En nog veel meer interessante onderwerpen.

13/04/2016 - Bodemdiertjes zoeken

Tijdens ons thema hebben we het ook over bodemdieren. Welke dieren leven er op/in de bodem?
We zijn buiten zelf op zoek gegaan naar deze diertjes om te kijken waar we die kunnen vinden en om ze eens te bestuderen. Ook hebben we natuurlijk allerlei tekstjes gelezen over de eigenschappen van verschillende kleine diertjes en gekeken of we daar de juiste foto bij konden vinden. Deze foto's met de bijbehorende teksten vindt u bij ons op de gang.

24/03/2016 - Een fossielendag

Een fossiel? Wat is dat eigenlijk? De kinderen kunnen vaag vertellen wat het is, maar zeker weten doen we het nog niet. De hele dag gaan we ons bezighouden met deze onderzoeksvraag. We lezen erover, en worden heuse experts! Ook bekijken we een informatief filmpje over fossielen, we maken aantekeningen van de informatie. Als laatst gaan we zelf aan de slag! We maken zelf fossielen met gips en zand en we proberen fossielen uit stenen te hakken. Spannend en informatief tegelijk! Naast dat we nu allemaal weten wat een fossiel is, hebben we deze dag ook ontdekt dat je op allerlei manieren informatie kan inwinnen. ( lezen, kijken en luisteren en doen) Ook hebben we gepraat over de manier waarop elk kind leert. Ieder persoon heeft een andere manier van leren. Mooi om te ervaren hoe ze zich er bewust van worden!

24/03/2016 - Afval opruimen

Donderdag 24 maart hebben wij samen met de kinderen uit groep 7 en 8 afval opgeruimd in de buurt van onze school. In samenwerking met de gemeente van Schagen en de Groenling hebben wij ons best gedaan om de natuur weer een stukje schoner te maken. Wat een afval hebben we gevonden; sigaretten, plastic, blikjes, glas! Met vuilniszakken vol kwamen wij terug naar school. Hierna vertelde meneer Frits van de Groenling de gevolgen van afval in de natuur. Ook dat er verschillende soorten afval zijn, namelijk natuurlijk afval en niet natuurlijk afval. Een leerzame en opgeruimde ochtend dus!

16/03/2016 - Serviespuzzel

Oh nee!!! Hadden we ons servies juist zo mooi versierd, laat juf het uit haar handen vallen....

Ons prachtige servies in honderden stukjes! Dat wordt puzzelen en kijken of we er weer een heel bord, beker, kopje of schaaltje van kunnen maken! 

16/03/2016 - Servies versieren

In ons thema 'Wij gaan op schattenjacht!' zijn we nu veel bezig met archeologie. Archeologen vinden vaak oude potten, pannen, schalen en borden of scherven daarvan in de grond en proberen er dan achter te komen uit welke tijd dat komt, waarvoor het gebruikt werd en hoe het hele voorwerp er uit zou hebben gezien.

We hebben oud, mooi en chique servies bekeken en gekeken wat ons op viel aan de sierranden. De conclusie was dat je er steeds een patroon op kunt vinden, er wordt namelijk steeds hetzelfde herhaald.

Vervolgens zijn we zelf servies gaan versieren. Er werden saaie schoteltjes, bordjes, kopjes, bekers, schaaltjes omgetoverd tot een prachtig versierd servies met hele mooie patronen.

16/03/2016 - Tafels oefenen

Juf Amber is bij ons om haar afstudeeronderzoek over het automatiseren van de tafels af te ronden. Ze is heel erg druk bezig met het maken van plannetjes voor ons om de tafels zo goed mogelijk te oefenen en onthouden. 
We zijn nu aan het oefenen in tweetallen en kijken of we steeds meer tafelsommen goed kunnen maken binnen 2 minuten, we maken er een soort wedstrijdje van en willen het echt steeds beter leren!

11/03/2016 - modeshow afsluiting thema

Vóór de voorjaarsvakantie hebben wij het thema; wij trekken de stoute schoenen aan, afgesloten. Niet zomaar afgesloten, maar met een heuse modeshow, die bewonderd werd door alle kinderen en juffen van de school! Super leuk én toch ook heel spannend. De kinderen hebben in tweetallen hun outfit geshowd en verteld wat er zo belangrijk aan de outfit is. Ook vertelden de kinderen wat interessante informatie wat aansloot bij hun onderwerp. Heel knap hoor! De outfits zijn prachtig geworden. We kunnen terugkijken op een gaaf thema! 

11/03/2016 - Bezoek tentoonstelling de kwetsbare bodem

Vrijdag 11 maart hebben wij de tentoonstelling: de kwetsbare bodem in de Groenling bezocht. Allerlei onderwerpen kwamen voorbij. De vertellers konden ons mooi en duidelijk vertellen over deze onderwerpen. De lagen van de aarde kwamen voorbij, het ontstaan van steen en zand, de verschillende soorten zand konden we bekijken onder een microscoop, hoe een aardbeving ontstaan. Ook werden we wijzer over de dieren en planten in de bodem. Er was zelfs een mollengang gemaakt, daar mochten we doorheen met een knijpkat. Zo kwamen we te weten welke dieren er in de grond leven. Super leuk. Ook welke dieren belangrijk zijn voor onze bodem. Bijvoorbeeld de worm. Die zorgt ervoor dat de bodem gezond blijft. Een belangrijk diertje dus. In het labratorium mochten we allerlei experimenten doen. Zo konden we zelf fossielen maken, opgravingen doen zoals een archeoloog dat doet, bodemdiertjes bekijken en uitvinden hoe het heet en eigenlijk nog veel meer. We hebben een leerzame ochtend beleefd en zijn dus alweer een stukje wijzer geworden over de bodem.

09/03/2016 - Themaboeken bekijken en sorteren

Een nieuw thema, dus tijd voor heleboel nieuwe boeken.
Boeken over zowel archeologie, als over de aarde, als over bodemdiertjes, als over planten.... Heel divers dus!

Om hier beter overzicht in te krijgen wat er allemaal is en waar we informatie over kunnen vinden, hebben we met zijn allen deze boeken eens bekeken en er over gehad hoe we ze het beste kunnen sorteren. Er werden meerdere mogelijkheden besproken; op onderwerp, op leesniveau of op leesboek/informatieboek...

Eerst hebben we de leesboeken van de informatieboeken gescheiden, omdat we voor het onderzoek toch wel echt de informatieboeken gebruiken. Daarna hebben de kinderen met elkaar de informatieboeken op onderwerp gesorteerd en hierin hebben ze nog een scheiding gemaakt tussen moeilijke en makkelijke boeken. Een leuke activiteit waarin goed moest worden overlegd en er samen beslissingen werden genomen. Mooi!

Als vervolg heeft iedereen een interessant boek uitgekozen en zijn we daar eens in gaan bladeren om te kijken wat er in te vinden is en hebben we allemaal van een interessant stukje een aantal vragen voor iemand anders gemaakt. Als we daarna boeken gaan uitwisselen, gaan we de vragen van elkaar beantwoorden met behulp van het boek. En natuurlijk kwamen er ook vragen naar voren waarop we het antwoord niet in het boek konden vinden, dus die komen op onze vragenwand!

09/03/2016 - Wij gaan op bodemschattenjacht!

Een nieuwe periode na de voorjaarsvakantie is weer begonnen en natuurlijk zijn we dus ook weer lekker gestart met een nieuw thema. En wel 'wij gaan op bodemschattenjacht'. We gaan het dus hebben over de bodem en wat daar allemaal in en op te vinden is. Hierin gaan we het hebben over archeologie, maar ook over bodemdieren, planten, grondsoorten, waaruit de bodem bestaat, etc.

We zijn nu begonnen over archeologie en zijn aan het bekijken hoe archeologen van gevonden scherven een doorsneetekening maken en kunnen bedenken hoe het hele voorwerp er nou uit zal hebben gezien en waarvoor het gebruikt werd. 
Ook hebben we gepraat over de verhalen achter scherven en voorwerpen. Wat kan een voorwerp over jou vertellen? Wat zou je willen dat ze later voor voorwerp van nu vinden en wat vertelt dat dan over ons leven? Best ingewikkeld allemaal, maar heel leuk om het met elkaar over te hebben!

18/02/2016 - Voorstellen

Hallo allemaal!

 

Ik ben Amber Vermeulen en ben 29 jaar. Ik woon in Anna Paulowna, samen met mijn kat Puck. Ik hou heel erg van sporten en doe al minstens 20 jaar aan badminton. Ieder jaar spelen we in teamverband een competitie. Sinds 2015 train ik ook de jeugd, wat ik ontzettend leuk vind. Verder zijn mijn hobby’s: lezen, creatieve dingen maken, winkelen en vooral gezellige dingen doen met familie en vrienden.

Ik ben student aan de hogeschool iPabo te Alkmaar. Ik zit in mijn laatste jaar. Om mijn diploma als leerkracht te halen, moet ik een praktijkonderzoek uitvoeren. Ik heb er voor gekozen, om dit onderzoek uit te voeren in groep 5/6 van de Julianaschool. (locatie Groeneweg) Mijn praktijkonderzoek gaat over het automatiseren van de tafelsommen. Ik doe onderzoek naar de manier hoe de leerkrachten het automatiseren van de tafels bij de kinderen kunnen verbeteren. Ik ben afwisselend op donderdag en/of vrijdag te vinden in groep 5/6. Op deze dagen geef ik begeleiding aan groepjes leerlingen en geef ik af en toe een klassikale les, met als doel om dit te gebruiken voor mijn onderzoek en als bijkomend voordeel; dat de kinderen steeds vaardiger worden in het automatiseren van de tafelsommen.

De uitvoering van mijn onderzoek vindt plaats van 28 januari t/m 24 maart.

Hopelijk behaal ik in juli mijn diploma en kan ik na de zomervakantie aan de slag als (inval)leerkracht!

Heeft u (eventueel) nog vragen over mijn onderzoek? Stel ze gerust!

 

 

 

18/02/2016 - Onze verjaardagen gevierd

Wat hebben we afgelopen vrijdag 12 februari een leuke dag beleefd. Deze dag hebben wij onze verjaardagen gevierd met de kinderen. Wat waren de kinderen allemaal super gaaf verkleed! Echt hun best op gedaan, leuk! Als start van de dag hebben we met de klas levend cluedo gespeeld. In de klas vonden wij een brief met daarop informatie dat er iets weg was. De vraag was of wij op missie wilden gaan om het weer op te sporen! Nou, dat wilden wij wel! Als enthousiaste geheim agenten hebben wij gezocht. Na een poos kwamen we tot de ontdekking dat de tompoezen kwijt waren. Die lagen verstopt in het papiermagazijn! De tompoezen hebben we daarna samen met elkaar gemaakt en heerlijk van gesmuld. Rond 11.00 uur kwam juf Melissa ook en hebben we samen onze juffenverjaardag gevierd. Wat zijn we verwend! Bedankt voor alle leuke cadeaus! Na het eten van de pannenkoeken in de middag, hebben we allerlei leuke activiteiten gedaan. In ieder lokaal was iets te doen: knutselen, film kijken, spelletjes spelen, bouwen en dansen in de disco! 

11/02/2016 - Even voorstellen

Mijn naam is Rowan Burgers. Ik ben 16 jaar oud en ik woon in Callantsoog. Mijn hobby's zijn voetbal en gezellige dingen doen met vrienden en familie. Ik zit in de MB1 van Callantsoog, en ik vind het erg leuk!

Ik volg de opleiding onderwijsassistent bij het ROC in Schagen. Ik zit nu in het eerste jaar van mijn opleiding. Deze opleiding heb ik gekozen omdat ik het leuk vind om met kinderen te werken, en ze hierbij iets te leren. Ik vind het mooi om te zien hoe ze zich ontwikkelen!  
Vanaf 28 januari tot en met 8 juli loop ik stage in groep 5/6 op de Julianaschool in de Groeneweg. Ik kom elke week op de donderdag en op de vrijdag. Ik vind het een erg gezellige en leuke klas, daarom verwacht ik dat het een super leuke stage wordt. 

 

03/02/2016 - Warm/koud schilderijen

Binnen ons thema over kleding hebben we het natuurlijk ook over kleuren.
We hebben een tekst gelezen over kleuren en we weten nu wat de primaire (rood, geel, blauw), de secundaire (de kleuren die je krijgt door de primaire kleuren te mengen; groen, oranje, violet) en de tertiaire (de kleuren die je krijgt als je de secundaire kleuren mengt met de primaire kleuren) kleuren zijn.
Ook hebben we gelezen wat koude kleuren, warme kleuren en ware kleuren zijn.

Wat we in deze tekst hebben geleerd, gaan we laten zien in een verftekening. We hebben namelijk verftekeningen gemaakt met contrast in warme en koude kleuren.
Voor de ene helft van de tekening gebruikten we warme kleuren (kleuren met een gele ondertoon), voor de andere kant gebruikten we koude kleuren (kleuren met een blauwe ondertoon).

De kinderen hebben hard hun best gedaan en mooie schilderingen gemaakt.

Voor de foto's van hoe we aan het werk zijn en hoe het resultaat is geworden, kijk bij media.

22/01/2016 - Aankleedpoppen

Yes! Weer een creatieve les! Dit keer praten wij over texturen en structuren. Wat betekent het? We voelen aan verschillende stoffen en benoemen wat we voelen. Ook kijken we naar de samenstellingen van de verschillende stoffen. Leuk en interessant. Juf heeft een foto gemaakt van ons gezicht. Deze foto gebruiken we als begin van onze eigen aankleedpop. Onder ons gezicht mogen wij onszelf fantastische, mooie, leuke kleren aangeven. We gebruiken allerlei lapjes stof en beplakken het lijf. Wat worden de aankleedpoppen van onszelf gaaf!  

22/01/2016 - Onderzoek

Wat gaan we onderzoeken tijdens ons thema 'wij trekken de stoute schoenen aan'?!

In de klas hangen diverse beschrijvingen van allerlei verschillende personen (een dolfijnentrainster, een brandweerman, Noordpoolreizigers, iemand die naar een bruiloft in India gaat, enz).
De vraag aan ons, of we voor deze personen een outfit willen ontwerpen.
                                       

Nu moeten we natuurlijk eerst een aantal eisen opstellen waar de outfits aan moeten voldoen. Dan moeten we gaan onderzoeken welke materialen handig zijn om te gebruiken en welke technieken we kunnen gebruiken om de outfits te maken.

Kortom, genoeg te doen de komende tijd! We gaan hard aan het werk en zullen u natuurlijk de outfits showen aan het einde van dit thema!

06/01/2016 - Wij trekken de stoute schoenen aan

Na de kerstvakantie zijn we weer vol goede moed begonnen aan ons nieuwe thema 'wij trekken de stoute schoenen aan'.

In dit thema gaan we uniformen/kostuums ontwerpen voor diverse personen met specifieke wensen en eisen. Eerst moeten we dus goed gaan onderzoeken wat de verschillende kenmerken zijn van de verschillende materialen en welke materialen dus het meest geschikt zijn voor de kostuums van onze personen. 
We zijn benieuwd wat er uit zal komen en hoe de kostuums er uit komen te zien!

We hebben het nu gehad over onze lievelingskleding en hier een rondeel over gemaakt.
Ook zijn we moodboards aan het maken over je eigen kledingstijl, best lastig om te vinden welke kleur en stijl bij jou past, maar wel heel leuk!

18/12/2015 - Kerstdiner

Ook dit jaar hebben we er met zijn allen weer een gezellig en sfeervol kerstdiner van weten te maken!
Iedereen zag er prachtig uit en we hebben eerst met zijn allen mooie liedjes gezongen op het plein.
's Middags waren de kinderen al in groepjes naar huis gegaan om 2 lekkere gerechtjes te koken voor deze bijzondere avond en dat was super goed gelukt!
We hebben er heerlijk van gesmuld en met nog een ijsje toe kon iedereen weer voldaan naar huis.
We hebben er van genoten en we wensen iedereen een hele leuke kerstvakantie, hele fijne en gezellige feestdagen en natuurlijk een knallend nieuw jaar! Tot in 2016!!!!

Bij media vind u nog meer foto's van ons kerstdiner!

18/12/2015 - Schaatsen

Ook dit jaar mochten we weer schaatsen op de ijsbaan naast de kerk. Omdat er nog plek over was, mochten wij zelfs 2 keer schaatsen! Wat zijn we toch een bofkonten....
Het was weer super leuk en we worden er zo ook echt goed in!

Bij media vind u meer foto's van onze schaatsavonturen.

18/12/2015 - Sinterklaas

Wat hebben we een gezellige Sinterklaasviering gehad! Vantevoren hadden we een brief ontvangen van de Sint, dat hij het nogal druk had en of wij hem zouden willen helpen door cadeautjes voor elkaar te kopen en een surprise te maken met een rijm er bij. Natuurlijk wilden wij dat en zijn we hard aan de slag gegaan!

Iedereen heeft er veel werk van gemaakt en zo stond er voor iedereen een mooie surprise met rijm en natuurlijk cadeautjes op vrijdagochtend.

Kijk bij media voor de foto's van onze surprises.

02/12/2015 - Ons thema

Binnen ons thema zijn we al goed begonnen met het onderzoek.
We hebben eerst per kind een goede hoofdvraag en deelvragen bedacht. Daarna zijn we gaan kijken welke bronnen geschikt zijn om te gebruiken om het antwoord op je vragen te vinden. Daarom moeten we eerst de teksten scannen om te kijken of het aansluit bij ons leesdoel: het antwoord op je vraag vinden. Als dat zo is, kunnen we de tekst kopiëren of uitprinten en kunnen we met markeerstiften de belangrijke woorden (kernwoorden) aanstrepen. Aan de hand van deze woorden kunnen we dan een samenvatting in eigen woorden maken voor ons onderzoek.
We gaan hartstikke goed en komen al veel te weten! Straks aan het eind er een mooi werkstuk van maken!

Ook zijn we lekker aan het knutselen. We hebben nu mooie regendruppels gemaakt van vilt en de techniek 'naaien met naald en draad' geprobeerd. Dit was toch nog lastiger dan we dachten, maar uiteindelijk zijn ze heel goed gelukt!

25/11/2015 - Leescafé

Groep 5/6 begint iedere morgen met 'het leescafé'. Iedereen mag iets kiezen om in te gaan lezen, dat kan een gewoon boek zijn, een tijdschrift, een stripboek, een thema-boek, een gedichtenbundel, een luisterboek, kinderen kunnen elkaar voorlezen of bijvoorbeeld voorlezen bij de kleuters.
Door het leescafé is het iedere ochtend duidelijk waar kinderen mee kunnen starten, beginnen we lekker met een rustmoment, vergroten we de leesmotivatie en hebben de juffen alvast tijd om sommige kinderen alvast wat instructie te geven op activiteiten die die dag komen gaan.
Bent u benieuwd hoe het er tijdens ons leescafé uit ziet en hoe de kinderen voorlezen bij de kleuters? Bekijk hier een aantal foto's.

17/11/2015 - Onder mijn paraplu

We hebben het gehad over silouetten en alle kinderen hebben een silouet onder een paraplu in de gekleurde regen gemaakt.
Deze regen hebben we geblazen met ecoline.
Bij onze schilderijen hebben we allemaal een gedicht gemaakt. Eerst hebben we met behulp van het nadenken over de verschillende zintuigen een schrijflijstje gemaakt. (wat hoor, zie, ruik, voel of proef je in je gedicht?)
Wat zijn ze mooi geworden!
Wilt u ze eens beter bekijken en lezen? Ze hangen op de gang!

11/11/2015 - Met mijn hoofd in de wolken

De afgelopen tijd zijn de kinderen van groep 5/6 bezig geweest met het thema ‘Met mijn hoofd in de wolken’. Hierbij hebben we het over het weer: de zon, temperatuur, neerslag, windkracht, windrichting, weerextremen, luchtvochtigheid, luchtdruk, enz. Maar ook over het gezegde ‘met je hoofd in de wolken zijn’.

Alle kinderen hebben een verhaal geschreven over wanneer zij met hun hoofd in de wolken waren, of zouden zijn. Dit kan dus iets zijn wat al gebeurd is, wat nog gaat komen, of wat misschien wel nooit gaat komen, maar wat ze wel heel graag zouden willen. Wanneer zou jij nou heel gelukkig zijn?
Hier hebben ze eerst allemaal goed over nagedacht en een schrijflijstje van gemaakt. Vervolgens hebben ze daar een verhaal van geschreven met een inleiding, kern en afsluiting.
Best heel lastig, maar er zijn prachtige verhalen uit gekomen!

De kinderen hebben hier een bijpassende lampion bij gemaakt. In een schoenendoos hebben ze de achtergrond waar hun verhaal zich afspeelt gemaakt. We hebben van chenilledraad een poppetje gemaakt en met watten een wolk. In de schoenendoos hebben ze dat poppetje met z’n hoofd in de wolken vastgemaakt. Ze zijn ontzettend leuk geworden en de kinderen zijn er dan ook heel trots op!

Met de keuveltentoonstelling waren deze lampionnen met hun verhaal te bewonderen.
We wensen iedereen een hele gezellige Sint-Maarten en hopen dat jullie veel lekkers ophalen met jullie mooie lampion.

Klik hier voor de foto's van alle lampionnen.

15/05/2015 - Lipdub

In ons muziekthema hebben wij met behup van Cloé en Lana een lipdub gemaakt. Alles hebben wij zelf gemaakt! De muziek hebben we uitgekozen, de attributen hebben we gemaakt en heel veel met elkaar samengewerkt! Wat hebben we genoten van deze activiteit!

30/01/2014 - Sportmiddag groot succes

Afgelopen vrijdag, 24 januari hebben wij flink gesport tijdens de de sportmiddag in de Spartahal. Meester Olof had allerlei sportonderdelen uitgezet. Trampoline hoogspringen, sprinten, basketballen, verspringen, stoeien, volleyballen en nog veel meer actieve sporten werden door de kinderen beoefend. Wij hebben een sportieve, gezellige middag beleefd!

30/01/2014 - Bezoek aan de tentoonstelling Poep in de Groenling

Woensdag 29 januari brachten wij een bezoek aan de tentoonstelling Poepgoed in de Groenling.

Poep van mensen, poep van dieren, wc's door de tijd heen en nog veel meer poepweetjes kwamen aan de orde. Wij zijn weer helemaal op de hoogte. Gelukkig stonk het er niet zo......Wat fijn dat de moeders van Pim, Xander en Tijme met ons mee waren.

07/01/2014 - JSJ Kidsjournaal

Groep 5-6 maakt eigen journaal!

Ons journaal krijgt steeds meer vorm. Vrijdag 20 december gaan we het journaal opnemen. Nu zijn we druk met de voorbereidingen daarvan. Teksten zoeken, ons eigen auto-cue maken, oefenen van de tekst, geschikte foto’s zoeken, interviews houden met beterweters en de studio opname-vrij maken. Wat hebben wij een zin om ons journaal te gaan opnemen! Straks is het journaal ook te zien op de website.