Groep 6 C

Al het nieuws op een rijtje uit deze groep.

Groetjes,
Juf Lonneke

15/09/2017 - Water, onze vriend en vijand

Vandaag hebben we een startactiviteit gedaan: Water, onze vriend en vijand. We hebben platen van Nederland met en zonder dijken bekeken. Wat voor informatie is er allemaal al te halen uit de foto's? Hoe bouw je eigenlijk een sterke dijk? Hier hebben we mee geëxperimenteerd. Van verschillende materialen (hout, stenen, zand, plastic) hebben we dijken proberen te maken. De opdracht was: Bouw een dijk, die er voor zorgt dat het water straks aan één kant van de bak blijft. Dit is alle kinderen gelukt! Er is heel hard gewerkt om sterke dijken te bouwen, maar hoe zit dit nu eigenlijk bij een echte dijk? Die mag natuurlijk niet kapot gaan. Wat gebeurt er als je een dijk in Nederland weg haalt? Hoe kan dat nu eigenlijk dat er zonder dijken zoveel water is in Nederland? Er zijn weer allemaal mooie vragen ontstaan waar we later onderzoek naar zullen gaan doen!  

12/09/2017 - We gaan spetterend van start!

We doen de naam van ons thema eer aan: We zijn spetterend van start gegaan! De eerste week is voorbij gevlogen. We zijn aan de slag gegaan met drijven en zinken waar Elize en Emma hieronder meer over vertellen.

Hoi wij vertellen wat groep 6 aan het doen is.
Vorige week hebben we onderzoek gedaan naar drijven en zinken.
We gingen een eigen boot maken die moest drijven.
We zaten in groepjes van drie of vier.
We kregen een bak met water en een bak met materialen.
Van die materialen moesten we een boot maken.
Bij sommigen van de klas ging de boot drijven.  We hebben geleerd
dat de moleculen in het water de boot omhoog dieuwen. We
hebben een schematische weergave gemaakt over het drijven en zinken.