Groep 8 C

Al het nieuws op een rijtje uit deze groep.

Welkom allemaal op de leuke, coole en interessante blog van groep 8.
Op deze blog laten we jullie weten wat we allemaal doen. Soms zetten we er ook iets op wat we belangrijk vinden of onderwerpen waar we graag iets over willen vertellen.
Houden jullie ons in de gaten?

Groetjes,
Groep 8 en juf Niké

16/05/2017 - Er was eens..

We zijn begonnen aan het maken van de musical. Wat een leuke, spannende, gezellige en drukke tijd! We hebben er erg veel zin in. De rollen zijn bedacht en verdeeld, het verhaal is enigszins helder, aan de kleding wordt gewerkt, er worden liedjes geschreven en plannen gemaakt voor het decor! 
 

Het belooft een toffe laatste periode te worden!

13/04/2017 - Het Zuiderzeemuseum

We hebben een erg leuke dag gehad vandaag in het Zuiderzeemuseum. Daar deden we het programma van bonkaart tot persoonsbewijs.

Vanaf het moment dat we van de veerpont afstapten waren we in de Tweede Wereldoorlog beland. Wij waren verzetsstrijders.
We moesten allerlei spannende opdrachten doen voor het verzet zonder gesnapt te worden door de Landverrader die ook in het dorp rondliep. Super spannend!

Van stiekem radio luisteren tot het drukken van illegale kranten en het vervalsen van persoonsbewijzen, we hebben het allemaal gedaan.

In de map MEDIA staan nog veel meer foto's

09/03/2017 - Een hel(d) van een tijd

Wauw, wat hebben wij een interessante start gemaakt met ons nieuwe thema.
In dit thema staat de Tweede Wereldoorlog centraal. Ook zullen we de koppeling maken naar het heden. 

We hebben de eerste startactiviteitenweek achter de rug. Ons raam hangt helemaal vol vragen, een echt mooie vragenwand is er ontstaan.

De komende periode gaan we onderzoek doen naar een gebeurtenis in de Tweede Wereldoorlog of een persoon uit de Tweede Wereldoorlog. We maken daarvan of daarvoor een monument. Beelden zeggen meer dan duizend woorden...

Op 13 april gaan we met de groep naar het Zuiderzeemuseum waar we een programma volgen: Van bonkaart tot persoonsbewijs. We zoeken nog ouders die willen rijden.

 

08/02/2017 - Ons eigen lichaam.

Groep acht werkt hartstikke hard aan het thema; Hoe overleef ik mezelf?

De subthema's die we behandelen zijn: EHBO, Seksualiteit, Sociale media, Verslavingen.

 

Nu zijn we bezig met het maken van ons eigen lichaam. We omtrekken ons lichaam en plaatsen de organen en botten op de juiste plek. Erg leuk!

06/12/2016 - Gezellige Sinterklaas

We hebben een super gezellige Sinterklaasdag gehad. Alle foto's van de surprises kunt u vinden op onze Facebookpagina.

Iedereen had veel aandacht besteedt aan zijn of haar surprise en iedereen ging met een mooie surprise naar huis. 
Veel dankbare kinderen! 

09/11/2016 - Werk aan de winkel

In ons nieuwe thema: Hé wereldburger! zijn we gelijk van start gegaan met de Wereldwinkel. De kinderen zijn meteen razend enthousiast.

We hebben eerst een vacaturemarkt gehouden waarin alle vacatures door juf gepresenteerd werden. Daarna hebben we ons verdiept in de vacatures: Wat wordt er van je verwacht? Welke kwaliteiten heb je nodig? Wat zou ik er kunnen leren?

We hebben een aantal keren het kwaliteitenspel gedaan om er goed achter te komen waar je kwaliteiten en je leerpunten lagen. Vervolgens hebben we gesolliciteerd en heeft juf ons een baan gegeven in de winkel.
Er is gelijk al vergaderd en we zijn volop van start gegaan omdat we donderdagavond tijdens de lichtjesavond willen proefdraaien.

Komt u allemaal een kijkje nemen in onze winkel?

07/10/2016 - Texel

Wat hebben wij een super werkweek achter de rug.
We hebben ontzettend genoten.

Tijdens de thema-afsluiting presenteren de kinderen allemaal hun onderzoeken. Ook zullen ze hun verslagen tentoonstellen die ze gemaakt hebben van de werkweek.
Na de thema-afsluiting zal ook een verslag in de blog geplaatst worden.

We zien jullie allemaal op de thema-afsluiting!

06/09/2016 - Maskers maken

Wat hebben we een goede start gehad van dit nieuwe schooljaar.
We hadden allemaal wel weer zin om te beginnen.
Na het delen van de vakantieverhalen was er gelijk werk aan de winkel. We hebben het thema Texel en zijn gelijk begonnen met de startactiviteiten.
Verder hebben we ook maskers gemaakt van ons eigen gezicht. Dat was erg spannend maar uiteindelijk hebben we het allemaal gedaan. Het was een echte vertrouwensoefening. Overal in de klas moest de sfeer goed en rustig zijn. Het is ons hartstikke goed gelukt. We gaan ze nu versieren zodat ze het hele jaar in de klas kunnen hangen. Dat we elkaar kunnen vertrouwen is duidelijk. De maskers staan daar het hele jaar symbool voor.

23/05/2016 -

Het is nu echt begonnen.
Het script is geschreven, de eerste ontwerpen voor het decor zijn af en de liedjes worden herschreven. We hebben er heel erg veel zin in.

Een aantal data op een rijtje:

1 juni We maken een nieuwe schoolverlatersfoto.
6 t/m 9 juni  Avond vierdaagse
14 juni  Gemeentelijke sportdag bij de Wiel
16 juni  Juffendag
29 juni  Doorschuifmiddag
5 juli  MUSICAL!!!!!!
11 en 12 juli  Einddagen

20/05/2016 - 30 juni Benefietconcert op het plein!

Groep 4 komt in Actie! Op donderdag 30 juni willen we vanaf een uur of 3 een Benefietconcert organiseren, waar we gaan proberen geld op te halen voor de school van de oma van Kikoy!

De oma van Kikoy heeft in groep 4 over de school vertelt! Wat een bijzonder verhaal. Trudy vertelde dat ze op vakantie was geweest in Bali (in 2007) en het eiland zo mooi vond! Maar de armoede in de dorpjes vond ze niet zo mooi! Ze wilde de mensen en kinderen graag helpen! Maar hoe? Ze bedacht een plan, wanneer je iemand wilt helpen, moet je iets geven waar ze echt mee verder komen! Ze bedacht een plan! Veel ouders hebben geen geld om hun kinderen naar school te sturen en als de kinderen naar school gaan is het heel moeilijk om daarna verder te gaan leren... Hier wilde ze wat aan doen, ze bedacht een speciale school, een school waar de kinderen naar toe kunnen! In de ochtend gaan de kinderen naar de gewone school en in de middag naar de school van Trudy. Daar leren ze engels, een taal die je moet kennen wanneer je naar de hogere school gaat. En met de computer werken. Maar ook spelen en sporten. En hoe zorg je goed voor jezelf, de ander en mijn omgeving. Op deze school komt ook een schooldokter, hij controleert de kinderen en zorgt dat ze naar een dokter gaan. Vaak hebben de ouders daar ook geen geld voor. Net als voor kleding en speelgoed. Op de school delen ze dit uit, wanneer ze dit gekregen hebben. Op de school geven vrijwilligers les. Zij komen uit Nederland, Denemarken, Duitsland en Australië. Wanneer ze te kort hebben geeft Trudy ook les of een ouder kind die al heel goed Engels kan. Trudy is vooral geld aan het inzamelen, zodat de school verder gebouwd kan worden, ze uitstapjes kunnen organiseren (veel kinderen zijn nog nooit buiten het dorp geweest), stroom en internet beter geregeld kan en nog veel meer!!! De school heeft ongeveer 70 kinderen in de leeftijd van 7-15 jaar. En ze zijn heel trots dat nu de eerst leerling begonnen is op de Universiteit. De kinderen willen graag juf worden, of manager van een Hotel, of een andere baan in het Hotel, politieagent... Wij hopen deze kinderen een beter toekomst voor zichzelf te kunnen bieden, en hierdoor hun familie, hun dorp, hun land..... Daarom komen wij in actie!!!!

Het is al lange tijd een wens van mij om kinderen in aanraking te laten komen met mooie muziek. Op onze school zit veel talent! 's Morgens horen wij vaak de piano bij juf Leny de prachtigste klassieke stukken ten gehore brengen.....Maar ik weet dat er nog veel meer talent is! Tijdens de kerstuitvoering ben ik altijd weer trots op ons schoolkoor....Het idee is om een soort Prinsengrachtconcert te organiseren waar we ons talent laten horen... Ons publiek komt lekker met zijn picknickkleed en mand om er naar te luisteren....

Groep 4 gaat mij helpen dit evenement te organiseren en zullen vast nog meer leuke ideeën hebben! Mocht u muzikale mensen kennen die ons kunnen helpen, vindt u het zelf leuk iets met muziek te doen, dan horen we het graag! Het lijkt ons leuk wanneer kinderen, de groepen, ouders muziek gaan maken op de tribune van het plein en we een mooi muzikaal programma hebben. Geef je op! Ook als je denkt niet te kunnen zingen, maar het wel leuk vindt! We organiseren namelijk ook een wrakkenkoor met ouders die het leuk vinden om te zingen, maar denken het niet te kunnen... Speelt u viool of een ander bijzonder instrument? Geef je op en speel of zing voor Bali! Groetjes juf Sibille en Bianca en groep 4!

13/04/2016 - Van bonkaart tot persoonsbewijs

Maandag 11 april waren we naar het Zuiderzeemuseum. Het was in Enkhuizen dus we moesten met de auto. Om half 12 vertrokken we. We moesten ook nog een kwartiertje met de boot. Het was namelijk op een klein eilandje. We kregen daar eerst uitleg en daarna mochten we het dorpje in. Als eerste moesten we luisteren naar een radio. De 2e opdracht was het spannendst. We moesten namelijk een illegaal krantje printen bij de drukkerij, maar er was een man die ons steeds achtervolgde. Hij wou ons betrappen. Het was namelijk een N.S.B.er. Dat krantje moesten we uitdelen, maar je moest wel uitkijken, want niet iedereen was te vertrouwen. Als je iemand tegen kwam zei je ozo. Dat betekent oranje zal overwinnen. Als hij te vertrouwen was zei hij jozo terug. Ja, oranje zal overwinnen betekend dat. Dan kon je hem een krantje geven. Zei hij geen jozo terug dan was dat dus een N.S.B.er. Dan moest je snel iets verzinnen. Bijvoorbeeld: O zo doe je dat. Zo deelde je te krantjes uit. Je moest wel uitkijken voor die enge man. Als hij even niet keek moest je snel een krantje geven. Hij was de hele tijd bij ons in de buurt. Er was een groepje die een vervalst persoonsbewijs. Die moesten ze laten zien, maar dat kon natuurlijk niet. Daarom moest ze snel wegrennen. Uiteindelijk zijn ze niet opgepakt. Terwijl wij nog steeds onze illegale krantjes aan het uitdelen waren, kwamen we bij de houtmakerij. We zijden ozo tegen die man, maar hij zei geen jozo terug. We verzonnen dus snel iets en liepen weg. We moesten ook nog naar de kapper, maar daar kwamen we te laat aan. Het was namelijk al kwart over drie dus we moesten stoppen. We gingen nog even naar het hoofdkwartier om daar samen af te sluiten en toen liepen we weer naar de boot. We waren om ongeveer 5 uur weer op school. We hadden even beleefd hoe het was om een verzetstrijder te zijn in de 2e Wereldoorlog!

Jill Tuin

09/03/2016 - Opruimen maar!

We hebben vanochtend in de kou geweldig veel afval opgeruimd. Wat ligt er rondom de school een troep!
In 5 kwartier zijn we nog niet eens op de helft van het opruimen. Het was interessant en erg leerzaam. We zullen hopelijk niet zomaar meer iets op de grond gooien.

23/02/2016 - Het leek wel echt!

Vandaag heeft groep 8 ervaren hoe het ongeveer zal zijn volgend jaar op de middelbare school.
Elke 45min hadden de kinderen een andere leerkracht. 
Het begon vanochtend al om 8.30 bij mevrouw Ploeger met een verzorgingsles waarin de kinderen seksuele voorlichting kregen met bananen en condooms. De hilariteit was enorm.

Daarna ging de groep naar mevrouw van Driest die als een echte mademoiselle de kinderen een Franse les heeft gegeven.

Vervolgens gingen de kinderen naar mevrouw Kruijer die verkleed als Duitse dame de kinderen Duits heeft gegeven.

Toen ging de groep naar mevrouw Zijp. Zij heeft de kinderen tekenles gegeven. De kinderen hebben een mooie Keith Haring tekening gemaakt.

Aan het einde van de dag ging de klas nog lekker gymmen bij meneer Straatman. 

Het is een super leuke dag geweest.

De foto´s zijn te vinden in het mapje media

09/02/2016 - Geef mij maar een boek

Op zaterdag 20 februari kun je voor maar €1,- het boek Oorlogswinter van Jan Terlouw kopen bij Plukker!
 

04/02/2016 - Definitieve adviesgesprekken

De definitieve adviesgesprekken zullen plaatsvinden in de eerste week na de voorjaarsvakantie.
U krijgt hier binnenkort een briefje over mee.


 

19/01/2016 - 3&8

http://www.schagen24.nl/nieuws/onderwijs/wereldwinkel-julianaschool-wordt-weer-een-groot-succes

http://www.schagenfm.nl/nw-28464-7-3608302/nieuws/ben_blonk_opent_wereldwinkel_3amp8_julianaschool.html

En woensdag komt het in het Schagerweekblad

12/01/2016 - We moeten praten...

Beste Sander Dekker,

We moeten praten.

Op 10-01 jl. was er een uitzending over werkdruk in het onderwijs op tv. Ik ben zelf werkzaam in het onderwijs. Inmiddels sta ik 6 jaar voor groep 8 en zou heel graag met u  in discussie gaan over de manier van toetsen. Ik ben namelijk van mening dat dat voor werkdruk zorgt.

Vinden wij het in Nederland echt het aller belangrijkst dat een kind goed kan rekenen, spellen en begrijpend lezen?

Natuurlijk is dat een belangrijk onderdeel, maar toe, beste meneer Dekker, ga eens snel de klassen in en bedenk eens dat er nog veel meer is dan 1/7 1/3.

Ik werk nu 6 jaar op een OGO-basisschool (ontwikkelingsgericht onderwijs) waar wij andere zaken ook belangrijk vinden. Namelijk, naast de belangrijke vakken rekenen, spelling, w.o. en begrijpend lezen, het voor jezelf opkomen en zelfverzekerd zijn. Maar ook nieuwsgierig in de wereld staan en een goed reflecterend vermogen hebben.

Zadelen we kinderen in deze tijd niet op met een, voor sommige extreem moeilijke, toets die hun zelfvertrouwen niet ten goede komt?

Het Jeugdjournaal geeft jaarlijks het kind met de hoogste Cito-eindtoetsscore een taart. Moet deze taart eigenlijk niet zijn voor de kinderen die zich drie dagen lang te pletter ploeteren op deze toets? Van hen is het pas een prestatie.

Graag ga ik in deze roerige onderwijstijd in discussie voordat we met z'n allen weer slaafs beginnen aan het afnemen van de Cito-eindtoets. Waarover ik al met menig collega´s van andere scholen in discussie ben over het oefenen voor deze toets. Waar gaat dit over? Waarom gebruiken we de tijd die we met kinderen hebben om te oefenen voor een, in mijn ogen, nietszeggende toets terwijl er in de wereld dingen gebeuren waar we over moeten nadenken en praten met kinderen.

Zolang er landelijk wordt getraind op de Cito-toetsen, zal de norm blijven stijgen. De scholen die hiervoor passen worden hierdoor afgestraft. Dat is niet eerlijk, want waarom zouden we een kind trainen tot een bijvoorbeeld havo score als hij daar helemaal niet thuis hoort?

Graag hoor ik van u.

Vriendelijke groeten,

Niké Admiraal
Schagen

04/01/2016 - Belangrijke periode

De komende periode is een belangrijke.
Met onder andere de rapporten, de laatste toetsen, open dagen en de definitief adviesgesprekken voor de deur is het belangrijk goed voorbereid te zijn.

In groep 8 voeren we in principe geen rapportgesprekken omdat we elkaar spreken tijdens het definitiefadviesgesprek wat ook al weer nadert. Mocht u, na ontvangst van het rapport vragen of opmerkingen hebben, bent u natuurlijk altijd welkom.

Voor de voorjaarsvakantie voeren we de definitieve adviesgesprekken.

01/12/2015 - Rommelpiet is langsgeweest

Ongelooflijk! De hele klas op zijn kop!

Al onze tafels en stoelen stonden opgestapeld in het midden van de klas. Het leek bijna wel een kunstwerk!

Gelukkig hebben we alles weer samen op kunnen ruimen.

17/11/2015 - Wereldwinkel

We zijn ontzettend hard van start gegaan met de Wereldwinkel. De eerste bestellingen rondom de kerst komen al binnen. Dit vraagt een goede voorbereiding. Het gaat ons lukken! 
Met een super financiële groep, inkoopgroep, secretarissen, etalagegroep, PR groep en directeuren gaat dat vast allemaal goed komen.

17/11/2015 - Gesprekken over aanslagen Parijs

We kwamen na een bijzonder weekend maandag allemaal weer op school.
We hebben dit weekend bijna allemaal met onze ouders stilgestaan bij dat wat er in Parijs is gebeurd. We zijn er behoorlijk van geschrokken.
Maandag hebben we er veel over gepraat en ook het één en ander opgezocht zodat we er iets meer over te weten kwamen. Dit leverde bijzondere gesprekken en momenten op.

Ook hebben we een minuut stilte gehouden. We hebben toen de kaars die we eerder in een activiteit gebruikt hadden, weer op tafel gezet. Iedereen dacht aan andere dingen.

02/09/2015 - Uitvinder in de klas

Vandaag hadden we een echte uitvinder in de klas.
Hij heeft ons van alles verteld over zijn uitvindingen en hij heeft antwoord gegeven op een aantal vragen van de vragenwand. Vet tof!

Hij heeft ons aan het werk gezet.
We gaan allemaal een uitvinding doen!

 

 

24/08/2015 - Het beste idee van groep 8!

Het nieuwe schooljaar is van start!

Wat hebben we een gaaf thema. Het beste idee van groep 8.
In deze themaperiode doen we een echte uitvinding. Volgende week woensdag komt zelfs een echte uitvinder bij ons in de klas.

Op de thema-afsluiting presenteren wij onze uitvindingen aan de hand van een prototype, een handleiding en een powerpoint. We hebben er vet zin in!

 

 

10/06/2015 - De laatste lootjes

De laatste lootjes zijn nu wel echt ingegaan. 

Er wordt super hard gewerkt aan de musical, de liedjes zijn geschreven en worden geoefend, de kostuums gemaakt en alles in gereedheid gebracht.

De einddagen staan ook al snel voor de deur. 
Leuke dingen allemaal!

08/04/2015 - Thema afsluiting groep 8

Groep 8 heeft morgenavond (donderdag 9 april) de thema-afsluiting van het thema:
"Van oude verhalen naar een nieuw schilderij"

De kinderen zullen het thema presenteren op de trap!

Om 19.00uur start de presentatie.

05/03/2015 - Nieuw thema

Groep 8 is begonnen aan een nieuw thema. Van oude verhalen naar een nieuw schilderij. We gaan dit thema onderzoek doen naar belangrijke mensen uit de Gouden Eeuw. We gaan hen helemaal onderzoeken zodat we aan het eind van dit thema in de huid van deze personen kunnen duiken en een mooie presentatie kunnen geven.

Ook leggen we een verband met het heden. Met wie kunnen we de personen uit de Gouden Eeuw nu vergelijken?

04/02/2015 - We gaan naar Bodyworlds

Op donderdag 12 februari gaat groep 8 met de trein naar Bodyworlds in Amsterdam.

We zullen daar de tentoonstelling gaan bekijken. We gaan ons focussen op spiergroepen die gebruikt worden bij verschillende sporten.

We zullen de hele dag in Amsterdam zijn en daar ook een broodje eten tussen de middag. De kinderen moeten dus een lunchpakketje mee. Waarschijnlijk eten wij die lekker op op de Dam.

We verwachten gewoon op tijd weer terug in Schagen te zijn.

28/01/2015 - Maskers maken in groep 8

We zijn volop bezig met het maken van maskers in groep 8.

We maken maskers van gips van ons eigen gezicht. Als ze goed hard geworden zijn, verven we ze. De resultaten mogen er zijn maar het proces is nog mooier. 

Je moet elkaar echt vertrouwen. Alleen je neusgaatjes blijven open!!!

27/10/2014 - Kranten in de klas

Elke dag vallen er heel veel kranten op de mat bij juf Niké.

Ze neemt die dan mee naar school. Wij lezen daar in en zoeken naar informatie over ons thema. We praten veel over Ebola en ook de IS bespreken we.

19/08/2014 - Texel is een feestje!

Wauw! Wat hebben we een mooie nieuwe school!

We zijn met groep acht gelijk gestart aan het nieuwe thema. Voordat we het weten gaan we namelijk naar Texel: 8 t/m 12 september.

Gisteren hebben we gekeken naar de kaart van Texel en een eerste brainstorm gemaakt. Vandaag zijn we bezig geweest met het natekenen van de kaart van Texel. Dit deden we in tweetallen. Het samenwerken in deze nieuwe groepsamenstelling gaat al super goed. 

Op de foto kun je zien dat we er mee bezig zijn.

17/04/2014 - Onderzoek

We zijn heel erg hard bezig met het onderzoek. We doen namelijk onderzoek naar De Tweede Wereldoorlog. We zijn een tijdlijn aan het maken van 1930 tot 1945.

We werken in duo's die hebben we zelf gekozen. Daar moesten we zelf over na denken. Je moest goed nadenken met wie je goed kunt samenwerken, bij wie je een uitdaging ziet of van wie je veel kunt leren.
We hebben morgen van 13.00 tot 14.00 uur een open klas. Dit houdt in dat iedereen welkom is om een kijkje te nemen in onze klas.

Joy

16/04/2014 - Fietsenkeuring

Op 16 april werden de fietsen gekeurd. Je moest met z'n tienen tegelijk naar het schoolplein. Daar tonden de ouders vanTim en van Lucas je op te wachten. Eerst vroegen ze je naam en je achternaam.  Die schreven ze op een speciaal briefje(een soort checkbriefje). Toen gingen ze je fiets checken en alleen mijn spaak was los en voor de rest was alles goed. 
Nu ga ik zorgen dat mijn fiets helemaal in orde is en kan ik mee doen aan het praktijkexamen.

Joshua Kok

15/04/2014 - Oefenen oefenen oefenen

Er wordt ontzettend hard geoefend voor Juliana's Got Talent. Gijs, Maarten, Joy en Luigi oefenen met een grote groep kinderen uit de gele groep. Ze hebben een heel gave breakdance act in elkaar gezet.

Sharon, Daniëlle en Femke dansen met 5 meiden uit de gele groep op het liedje 'Bewegen in gezond' van Kinderen voor Kinderen.

Wauw! Wat kunnen jullie dit super goed!

27/03/2014 - Lekker een potje herrie maken!

Wauw!!!!

Wat hebben wij een gave workshop gehad van Sherwin (vader van Quinty gr. 6). Op verschillende slaginstrumenten hebben wij allemaal verschillende ritmes gespeeld wat uiteindelijk toch 1 geheel werd! Vet gaaf!

27/03/2014 - Museum slag om de Somme

Na een erg interessante introductie in de klas, mochten we vanmiddag een kijkje nemen in het museum van Nic Jan de Grooff. Dit museumpje zit in het linker torentje van het Slot.

We hebben van alles gezien en vast mogen houden. Allemaal mochten we even voelen hoe zwaar een geweer voelt en hoe zwaar een granaat is.

Het was super interessant en we zijn veel te weten gekomen over ons thema.

18/03/2014 - 'Juf, mogen we een schansie maken?'

'Juf, mogen we een schansie maken'. 
Joy en Luigi zijn druk bezig om van drie palets een mobiele schans te maken voor op het schoolplein. Zij willen met de stuntstepjes die ze hebben tijdens de pauze iets te stunten hebben. Het resultaat zal volgen.

Het proces is al erg mooi!
De mannen maken een plan, overleggen en moeten goed samenwerken. Mooi om te zien!

06/02/2014 - Prototype de Shoeser

Daan laat op de foto zijn prototype zien. De vader van Jay heeft de schoen doormidden gezaagd en vervolgens zijn de mannen bezig om er een koperen buisje in te plaatsen zodat dat energie opwekt!

Ga zo door mannen!

04/02/2014 - Museum

Er ontstaat bij ons in de gang een heus museum. 
Wat worden er een mooie spullen mee genomen van thuis.

Het past allemaal bij ons thema.

Als u het leuk vindt, kunt u natuurlijk altijd een kijkje komen nemen in het museum:
"Van bezetting tot bevrijding"

04/02/2014 - Verkeerexamen app

Er is ter voorbereiding op het verkeerexamen voor de kinderen van de groepen 7 en 8, een erg handige app!

De VVN examen app is erg leuk en nog handig ook. We gaan hem ook in de klas gebruiken.

04/02/2014 - Welk dier past bij jouw kwaliteiten?

Alle kinderen hebben een dier uitgekozen dat bij hun kwaliteiten en eigenschappen past.

Van elk uitgekozen dier maken de kinderen een cartoon. Dit doen zij op een canvas doek. Op de foto ziet u de kinderen aan het werk en het schilderij van Satya. Zij schiet al lekker op.

04/02/2014 - Trainen voor het schoolhandbal

De jongens zijn volop aan het trainen voor het schoolhandbal! Afgelopen maandag was de eerste training. Dit was lekker buiten op het handbalveld bij de Spartahal.

Dit alles doen zij onder begeleiding van Kim de Vries. Zij traint de jongens en zal de jongens ook coachen tijdens het schoolhandbaltoernooi!

31/01/2014 - Afval scheiden

Wij willen de wereld een stuk schoner maken. Wij gaan een prullenbak maken die vanzelf afval scheidt.

Kick, Gijs en Joy werken aan dit prototype.

Het is nog niet zo makkelijk om overal over na te denken want 12 februari komt de echte uitvinder al in de klas. Dus er zit best wel wat tijdsdruk achter.

We hebben nu val alles geleerd over recyclen. Mensen denken niet altijd even goed na bij het weggooien van hun spullen. Zo belanden bijvoorbeeld batterijen in de gewone prullenbak.

Dus wij gaan nu hard aan het werk met onze uitvinding!

31/01/2014 - Onderzoek bedopmaaksysteem

Wij zijn Juli, Celesta en Marty en wij doen onderzoek naar het bedopmaaksysteem.

Om te zorgen dat je snel je bed op kunt makken. Wij makken er en prototype van en een handleiding.

Wij hopen natuurlijk dat dit het beste idee van groep 7&8 wordt!

31/01/2014 - R.Z.S.R

Lorem Ipsum is slechts een proeftekst uit het drukkerij- en zetterijwezen. Lorem Ipsum is de standaard proeftekst in deze bedrijfstak sinds de 16e eeuw, toen een onbekende drukker een zethaak met letters nam en ze door elkaar husselde om een font-catalogus te maken. Het heeft niet alleen vijf eeuwen overleefd maar is ook, vrijwel onveranderd, overgenomen in elektronische letterzetting. Het is in de jaren '60 populair geworden met de introductie van Letraset vellen met Lorem Ipsum passages en meer recentelijk door desktop publishing software zoals Aldus PageMaker die versies van Lorem Ipsum bevatten.

Lorem Ipsum is slechts een proeftekst uit het drukkerij- en zetterijwezen. Lorem Ipsum is de standaard proeftekst in deze bedrijfstak sinds de 16e eeuw, toen een onbekende drukker een zethaak met letters nam en ze door elkaar husselde om een font-catalogus te maken. Het heeft niet alleen vijf eeuwen overleefd maar is ook, vrijwel onveranderd, overgenomen in elektronische letterzetting. Het is in de jaren '60 populair geworden met de introductie van Letraset vellen met Lorem Ipsum passages en meer recentelijk door desktop publishing software zoals Aldus PageMaker die versies van Lorem Ipsum bevatten.

Lorem Ipsum is slechts een proeftekst uit het drukkerij- en zetterijwezen. Lorem Ipsum is de standaard proeftekst in deze bedrijfstak sinds de 16e eeuw, toen een onbekende drukker een zethaak met letters nam en ze door elkaar husselde om een font-catalogus te maken. Het heeft niet alleen vijf eeuwen overleefd maar is ook, vrijwel onveranderd, overgenomen in elektronische letterzetting. Het is in de jaren '60 populair geworden met de introductie van Letraset vellen met Lorem Ipsum passages en meer recentelijk door desktop publishing software zoals Aldus PageMaker die versies van Lorem Ipsum bevatten.

31/01/2014 - waterzuivering systeem

Wij zijn volop bezig met het onderzoek doen naar het waterzuivering-systeem.  Het is een machine die water heel snel zuivert en dan weer schoon de douche, wc en wasbak ingaat. Het is erg moeilijk om zo'n onderzoek te doen maar het is wel een heel leuk onderzoek om te doen. We zoeken vooral op de computer want in de boeken kunnen we niet zo veel vinden over ons onderwerp. We krijgen altijd hulp van onze juf als we het nodig hebben maar we proberen het zoveel mogelijk zelf te doen omdat je daar ook weer van kunt leren. 

Het is een heel leuk thema en ik hoop dat we nog lang eraan kunnen werken.

Groetjes,
Fleur, Sharon, Wiesje, Tim, Lukas en Tycho.

30/01/2014 - Onderzoek uitvinden

De kinderen uit groep 7/8 zijn druk bezig met uitvinden. Ze doen onderzoek naar hun bedachte uitvinding. Ze moeten vooral nadenken over de materialen die ze kiezen, hoe het prototype eruit komt te zien, hoe het apparaat moet werken en of ze genoeg achtergrond informatie hebben over het onderwerp.

Dit alles werken zij uit tot drie producten:

  • Er wordt een prototype van de uitvinding gemaakt.
  • Er komt een handleiding naast het prototype te liggen.
  • Er wordt een presentatie gemaakt.

Deze presentatie presenteren de kinderen aan een echte uitvinder. Deze uitvinder zal vervolgens antwoord geven op de naam van ons thema: ‘Het beste idee van groep 7/8’Het verkopen van hun eigen idee hoort er dan ook echt bij.

Op de afbeelding ziet u een getekende versie van het nog te maken prototype van Maarten, Daan, Max en Jay. Deze mannen kinetische energie opwekken uit de beweging van de schoen.

Gaaf!

30/01/2014 - Krant in de klas

De afgelopen periode hebben wij alle landelijke kranten van Nederland en 1 regionale krant in de klas gehad. Twee weken lang kregen we elke dag alle kranten. 

De kinderen hebben zich verdiept in de actualiteiten. We hebben veel nieuwsgesprekken! Leuk en heel belangrijk!

06/01/2014 - Tutorlezen bij groep 4-5

Er is vanaf het begin van dit schooljaar een mooie samenwerking met de groep 4/5 van juf Marieke en juf Geeske.

De kinderen van groep 4/5 hebben een grote activiteit gedaan rondom het lezen. Hierover is meer informatie terug te vinden bij die groep.

Ook deze groep is druk bezig het leesniveau te verbeteren en voornamelijk de leesmotivatie iets aan te scherpen. Elke woensdag lezen de kinderen van groep 4/5 samen met een kind uit groep 7/8. De groep 7/8’er is dan op dat moment de tutor.

We hebben in de klas lang nagedacht, over het tutorschap. Wat is een tutor? Wanneer ben je een goede tutor? Wat is belangrijk als je een tutor bent?

De hoofdgedachte bleef: We moeten de kinderen van groep 4/5 een positief gevoel geven en het is belangrijk dat ze lezen leuk vinden. Verder hebben ze veel aan complimenten maar kunnen ze ook opbouwende kritieken gebruiken om hun niveau omhoog te werken. Knap hoe de groep met elkaar deze hoofdgedachte kon vaststellen. Hier werken we elke woensdag hard aan.

Verder lezen we veel. We vinden het allemaal steeds gemakkelijker om een goed boek te vinden en kunnen ons daar goed in verdiepen. Soms wordt er in de klas tot 10 geteld en mogen we allemaal ‘lekker lezen’. We bedenken dan de meest gekke plekken en manieren om verder in ons boek te lezen. Dit lukt heel goed!