Op onze school streven we naar een goede sfeer, waarin zowel kinderen als leerkrachten zich prettig voelen.
De kinderen worden gestimuleerd om te presteren op alle leergebieden. Naast het verwerven van kennis, neemt ook de sociaal-emotionele ontwikkeling een grote plaats in. Ons doel is kinderen zodanig te begeleiden dat ze bereid zijn verantwoordelijkheid voor zichzelf, voor anderen en uiteindelijk voor de samenleving te dragen. We streven na dat kinderen steeds beter in staat zijn zelfstandig te denken en te handelen in diverse situaties.
In de schoolsituatie besteden we daarom veel aandacht aan: keuzes maken, voorstellen doen, plannen maken en uitvoeren, tot taakverdelingen en werkafspraken komen, vragen stellen, onderscheiden wat je wel en (nog) niet kunt. Datgene wat kinderen nog niet zelfstandig, maar wel met ondersteuning van de leerkracht kunnen en willen, biedt de meeste ontwikkelingskansen. We noemen dat “de zone van de naaste ontwikkeling”. Om aan dit alles zo goed mogelijk vorm te geven, hebben wij gekozen voor ontwikkelingsgericht onderwijs.
Door middel van onderstaande cirkel maken wij onze uitgangspunten duidelijk.
De cirkel bestaat uit drie ringen, die een onderlinge samenhang hebben. Het één kan niet los gezien worden van het andere.
Als deze kenmerken onvoldoende ontwikkelt zijn bij kinderen, zullen in de andere cirkels problemen gaan ontstaan. De leerkracht zal zo mogelijk eerst de belemmeringen moeten wegnemen of verminderen. Pas dan kunnen onderwijsactiviteiten zinvol zijn en kan er geleerd worden.
De basiskenmerken zijn voor ons van groot belang bij alle onderwijsactiviteiten. Zijn ze in voldoende mate aanwezig? Zo niet, dan verdienen zij voorrang in de aandacht en het handelen van de leerkracht.
De ring van de specifieke kennis en vaardigheden verandert in de loop van de ontwikkeling van kinderen. De twee binnenste cirkels blijven altijd van kracht.
Veel ouders denken, dat alle kinderen aan het eind van groep 8 allemaal dezelfde lesstof gehad hebben. Dat is echter niet het geval. Ieder kind krijgt lesstof aangeboden naar kunnen. Het onderlinge verschil neemt toe en een logisch gevolg is dan ook dat de kinderen naar verschillende vormen van voortgezet onderwijs gaan, variërend van speciaal onderwijs tot gymnasium. Lesstof naar kunnen aangeboden krijgen, betekent niet dat het kind vrijblijvend bezig is. Wij stellen duidelijke eisen aan het werk van de kinderen.