Ontwikkelingsgericht onderwijsOp onze school streven we naar een goede sfeer, | |
Wat is ontwikkelingsgericht onderwijs?Door middel van onderstaande cirkel maken wij onze uitgangspunten duidelijk. De cirkel bestaat uit drie ringen, die een onderlinge samenhang hebben. Het één kan niet los gezien worden van het andere. In de kern van de cirkel staan de drie basiskenmerken:
Als deze kenmerken onvoldoende ontwikkelt zijn bij kinderen, zullen in de andere cirkels problemen gaan ontstaan. De leerkracht zal zo mogelijk eerst de belemmeringen moeten wegnemen of verminderen. Pas dan kunnen onderwijsactiviteiten zinvol zijn en kan er geleerd worden. De basiskenmerken zijn voor ons van groot belang bij alle onderwijsactiviteiten. Zijn ze in voldoende mate aanwezig? Zo niet, dan verdienen zij voorrang in de aandacht en het handelen van de leerkracht. | In de tweede ring van de cirkel staan gebieden waarop de brede ontwikkeling betrekking heeft:
De derde ring van de cirkel laat zien welke gebieden van specifieke kennis en vaardigheden in ontwikkelingsgericht onderwijs aan bod komen:
De ring van de specifieke kennis en vaardigheden verandert in de loop van de ontwikkeling van kinderen. De twee binnenste cirkels blijven altijd van kracht.Veel ouders denken, dat alle kinderen aan het eind van groep 8 allemaal dezelfde lesstof gehad hebben. Dat is echter niet het geval. Ieder kind krijgt lesstof aangeboden naar kunnen. Het onderlinge verschil neemt toe en een logisch gevolg is dan ook dat de kinderen naar verschillende vormen van voortgezet onderwijs gaan, variërend van speciaal onderwijs tot gymnasium. Lesstof naar kunnen aangeboden krijgen, betekent niet dat het kind vrijblijvend bezig is. Wij stellen duidelijke eisen aan het werk van de kinderen. De activiteiten worden op verschillende manieren aangeboden, te weten:
|